گروه بین‌الملل: مقام‌های رژیم صهیونیستی همزمان با برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران به‌شدت نگران مطرح شدن موضوع فعالیت‌های هسته‌ای این رژیم در نشست‌ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چرخش جو این نشست علیه اسرائیل شده‌اند.

ایهود آزولای، نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  این روزها  با ابتکار عمل جنبش ع

موضوع بررسی فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی که سال‌هاست به‌صورت مخفیانه و بدون هیچ نوع بازرسی ادامه دارد با تلاش کشورهای عربی و اسلامی در دستور کار نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ‎۱۷‎ سپتامبر در وین آغاز می‌شود قرار گرفته است.

این مسئله با پیشنهاد کشورهای عربی و اسلامی در دستور کار نشست وین قرار گرفته اما برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران و همگرایی و رایزنی کشورهای عضو در این زمینه، شانس تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی را بسیار بالا برده است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایهود آزولای، نماینده رژیم صهیونیستی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد از این اقدام مدعی شد که این فعالیت برای تغییر مرکز توجه‌ها از ایران به سوی اسرائیل صورت گرفته است.

وی با ادعای تهدید آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به کشورهای عربی حامی تصویب قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تاخت و مدعی شد که کشورهای حامی این اقدام خودشان پیشینه طولانی در نقض قوانین بین‌المللی دارند.در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سفرای کشورهای غربی عضو آژانس از کشورهای عربی خواسته‌اند که درخواست تصویب قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای اسرائیل را از دستور کار خود در اجلاس وین خارج کنند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه همشهری اعلام کرد که همکاری کشورهای جنبش عدم‌تعهد در نشست جاری آژانس مانند گذشته برای مقابله با فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت و این موضوع یکی از بندهای دستور کار این اجلاس خواهد بود. وی در این گفت‌وگو تأکید کرد: موضوع نگرانی از فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی به‌عنوان یکی از موضوع‌های مطرح در کنفرانس آژانس با همکاری کشورهای جنبش عدم‌تعهد در اجلاس امسال مطرح خواهد شد.

انتظار می‌رود که در نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محکوم شدن فعالیت هسته‌ای اسرائیل از این رژیم خواسته شود که سریعا به ان‌پی‌تی بپیوندد. اردن هم به‌عنوان یکی از کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد و یکی از پیشنهاد‌دهندگان بررسی فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل اعلام کرده است که اسرائیل متهم به ناکام گذاشتن همه ابتکارها برای پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای است. به‌گزارش آسوشیتد‌ پرس، مکرم القیسی، نماینده اردن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اسرائیل با جلوگیری از بازرسی تسلیحات هسته‌ای خود صلح در منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند.

وی پیش از این هم اعلام کرده بود که کشورهای منطقه باید اسرائیل را وادار به پذیرش معاهده ان‌پی‌تی کنند. رژیم صهیونیستی با آنکه عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، اما پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی‌) را امضا نکرده‌ و تاکنون هیچ بازدیدی از تأسیسات هسته‌ای ‌این رژیم از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت نگرفته است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری در این رابطه، با اشاره به کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی در سال ‎۲۰۱۰‎ اعلام کرد: در این اجلاس یکماهه آمریکا تمام تلاش خود را کرد که اسمی از اسرائیل در سند این کنفرانس نباشد و حتما محکومیت ایران در آن قرار بگیرد. یک‌ماه کار فشرده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و همکاری کشورهای عدم‌تعهد باعث شد که محکومیت اسرائیل و اینکه باید این رژیم سریعا به ان‌پی‌تی بپیوندد و کلیه تأسیسات این رژیم زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد در سند نهایی ان‌‌پی‌تی‌ آمد.

هفته‌نامه دفاعی جینز(معتبرترین نشریه بین‌المللی در عرصه ارزیابی توان نظامی کشورهای جهان) تقریبا دو سال قبل با معرفی رژیم صهیونیستی به‌عنوان ششمین دولت دارای بیشترین کلاهک‌های هسته‌ای اعلام کرد که احتمالا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل به 300 کلاهک افزایش یافته و از این نظر، با انگلیس همردیف شده است.

در سال ‎۱۹۶۸‎ اطلاعاتی که مردخای وانونو از کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل به روزنامه ساندی تایمز داد مثل بمب میان رسانه‌ها سر و صدا به پا کرد. او که تکنسین نیروگاه اتمی دیمونا بود اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد.

مردخای وانونو به‌خاطر افشای این اطلاعات، به وسیله مأموران موساد ربوده و به اتهام جاسوسی و خیانت و افشای اسرار هسته‌ای به‌مدت ‎۱۸‎سال زندانی شد. او همچنان در بازداشت خانگی به سر می‌برد و اجازه گفت‌وگو با خبرنگاران و هر نوع ارتباط با خارج از سرزمین‌های اشغالی به‌وسیله تلفن و حتی استفاده از اینترنت را ندارد. تا‌کنون ‎۱۸۸‎ کشور جهان به پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا ان‌پی‌تی پیوسته‌اند اما رژیم صهیونیستی با وجود داشتن تسلیحات هسته‌ای تاکنون از امضای این پیمان سرباز زده است.

به عقیده بسیاری همگرایی کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد با داشتن ‎۱۲۰‎ عضو که حدود دوسوم کشورهای عضو سازمان ملل را تشکیل می‌دهند در اجلاس تهران می‌تواند نقش مهمی در محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل در نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

کد خبر 182839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز