مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور زنان و خانواده تونس بر گسترش همکاری‌های بین زنان ایرانی و تونسی درعرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه در زمینه‌های فرهنگی و ورزشی تاکید کرد.

تونس

خبرگزاری بین المللی وفا: خانم ' سهام بادی'، با ابراز خرسندی از گسترش روابط کشور متبوعش با جمهوری اسلامی ایران و امضای چندین توافقنامه در زمینه تبادل هیات‌های کارشناسی، دانشجو و استاد ، خواستار افزایش نقش زنان در مسیر توسعه مناسبات دو کشور مسلمان شد.

این وزیر تونسی (44 ساله) به برگزاری همایشی بین المللی در باره مشارکت زنان در عرصه سیاسی در تونس اشاره کرد وگفت که امیدواریم با حضور زنان ایرانی در این همایش از تجربیات آنها در این زمینه بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه این همایش فرصتی است تا زنان ایرانی و تونسی در حاشیه آن در زمینه های مختلف از جمله مسائل آموزشی به تبادل نظر و همفکری بپردازند و مسیر همکاری‌های آینده را ترسیم کنند.

وزیر امور زنان و خانواده تونس افزود: زبان فارسی، تمدن ایران و تونس، فرهنگ، تاریخ، موسیقی، تئاتر، سینما، ورزش، سیاست، اقتصاد، مشاغل روستایی و خانواده از جمله موضوعاتی است که دو طرف می‌توانند در باره آنها تبادل نظرکنند.

سهام بادی خاطرنشان کرد که علاوه بر ایران از کشورهایی دیگر همچون فرانسه، آلمان، مغرب نیز دعوت می‌شود تا در این همایش دو روزه که 29 و 30 ماه اکتبر آینده برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

وی تصریح کرد: ما در این همایش می خواهیم عوامل و مولفه هایی را که به موفقیت زنان در عرصه‌

های مختلف کمک می‌کند و همچنین مشکلات و موانعی که بر سر راه پیشرفت آنها وجود دارد را بررسی و سرانجام راهکارهایی را پیشنهاد کنیم.

وزیر امور زنان و خانواده تونس به سفر هیاتی از زنان تونسی به ایران برای استفاده از تجربه ' بهداشت باروری مادر' اشاره و ابراز امیدواری کرد که هیاتی از زنان ایرانی برای شرکت در همایش ماه اکتبر به تونس سفر کنند.

** سینمای ایران درس آموز است

خانم سهام بادی با تاکید به اینکه ' سینمای ایران درس آموز است'، گفت که در سینمای ایران خلاقیت های بزرگی دیده می شود و همه فیلم های ایرانی را که دیده ام جزو بهترین ها، زیباترین ها و مناسب خانواده ها بودند.

وی، هنر را از بهترین راه های انتقال فرهنگ و معرفی ویژگی ها و اهداف و آرمان های یک ملت دانست و اظهار داشت: مردم کشورهایی همچون تونس، لیبی و الجزایر که با ایران فاصله زیاد جغرافیایی دارند، با تماشای فیلم‌ها و نقاشی‌های ایرانی می توانند به تمدن و ملت ایران نزدیک و با روش‌های زندگی آنان آشنا شوند.

وزیر امور زنان و خانواده تونس با بیان اینکه هنرمندان عرصه سینما وتئاتر، موسیقی، مجسمه سازان و هنرهای ترسیمی، صنایع دستی و ... می‌توانند با آثار گرانبهای خود این فاصله طولانی جغرافیایی را کوتاه کنند، خواستار برگزاری نمایشگاه‌های مشترک ایران و تونس در این زمینه‌ها شد.

** درخواست شروع مسابقات ورزشی زنان ایران و تونس

وی در زمینه ورزش نیز گفت: من شخصا زنان تونسی را به ورزش کردن تشویق می‌کنم و امیدوارم علاوه بر امضای توافقنامه‌های ورزشی بین ایران و تونس، مسابقات تیم های ورزشی مردان و زنان دو کشور شروع شود.

** بار دیگر به ایران سفر می‌کنم

خانم سهام بادی که نخستین سفرش به عنوان وزیر به جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت :برای سفر دوباره به ایران دعوت رسمی دارم اما علاقه مندم علاوه بر شرکت در همایش ها و سمینارها از نزدیک بیشتر با مسایل زنان و امور خانواده در ایران آشنا شوم.

وی گفت که تصمیم دارد در اولین فرصت ممکن با مقامات ایرانی مسئول در امور زنان و خانواده اعم از دولت و مجلس برای گسترش همکاری های بین زنان دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کند.

** اجلاس بیداری اسلامی و زنان

وزیر امورزنان و خانواده تونس ، برگزاری اجلاس اخیر بیداری اسلامی و زنان در ایران را حرکتی ارزشمند و موثر دانست و گفت که این اجلاس همچنین نشان داد جایگاه زنان ایرانی در صحنه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی بسیار بالا است و پا به پای مردان در صحنه حضور دارند.
هیاتی از نمایندگان مجلس موسسان و اصحاب رسانه تونس در این اجلاس شرکت کردند.

**مطالبات زنان تونسی

وی خاطرنشان کرد: تونس کشوری عرب و مسلمان است و نباید همه چیز خود را از غرب بگیرد زیرا بیشتر آنچه در غرب می‌گذرد با دین، اخلاق و آموزه های ما همخوانی ندارد هر چند کسب تجارب آنها در زمینه علوم و تکنولوژی را رد نمی‌کنیم.

خانم سهام بادی با بیان اینکه در کشورهای اسلامی زنان و خانواده جایگاه خاصی دارند، افزود: ما به زنان تونسی تاکید می‌کنیم که در زمینه تعلیم و تربیت فرزندان خود از آموزه‌های اسلامی و تجارب کشورهای مسلمان استفاده کنند تا بتوان بنیان خانواده و اجتماع را در تونس تقویت کرد.

وزیر امور زنان و خانواده تونس گفت که زنان نیمی از جامعه تونس را تشکیل می دهند و خواستار احترام ، آزادی ، کرامت، شغل و شرکت فعال در صحنه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی همپای مردان هستند.

وی خاطرنشان کرد که در قانون اساسی جدید تونس، بر حفظ دستاوردها در حوزه زنان تاکید شده و نقش اصلی و نه حاشیه‌ای برای زن در جامعه تونس پیش بینی شده است.

خانم سهام بادی گفت که در قانون اساسی جدید تونس بر اهمیت نقش و وظایف زنان و مردان در تربیت فرزندان و امور خانواده تاکید شده است.

کد خبر 182640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز