آبان‌ماه سال قبل بود که خبر وقوع زلزله در ساحل شرقی دریاچه وان و در نزدیکی‌های مرز ترکیه با ایران در رسانه‌ها منتشر شد.

این زلزله موجب شد تا خسارت زیادی به اهالی آن منطقه وارد شود. این در حالی است که همین زمین‌لرزه بسیاری از شهروندان ایرانی در شهرهای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را نیز به خیابان‌ها کشاند. این زلزله نیز با قدرت 7/1ریشتر مشابه زلزله اخیر ژاپن 11دقیقه بعد از ساعت 14روی داد. این زلزله که از سوی مصطفی اردیک، مدیرکل مرکز لرزه‌نگاری کاندیلی ترکیه شدیدترین زلزله در 30سال اخیر در این منطقه نامیده شد حدود یک هزار ساختمان را ویران کرد و چند صد نفر کشته به جا گذاشت.

دومین فاجعه برای ژاپن بعد از جنگ جهانی

یکی از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های سال‌های اخیر مربوط به وقوع زمین‌لرزه در شرق توکیو است که در اسفندماه سال 89روی داد؛ زلزله‌ای که با شدت 9ریشتر نه‌تنها کشور ژاپن بلکه برای چندین روز رسانه‌های جهان را نیز به لرزه درآورد. زمین‌لرزه 9ریشتری شرق ژاپن که در نهایت حدود 16هزار کشته، حدود شش هزار نفر زخمی و چهارهزارنفر گمشده بر جای گذاشت، حداقل 1021پس‌لرزه داشت. این زمین‌لرزه در ساعت 14و 46دقیقه روز 11مارس 2011روی داد و گزارش شد که مرکز سطحی زمین‌لرزه در ۱۳۰کیلومتری شرق شبه جزیره اوشیکا ناحیه توکوهو با کانون ژرفی به عمق ۲۴ کیلومتر بوده است. این زلزله موجب شد تا درتمامی مناطق ساحلی ژاپن در کنار اقیانوس آرام هشدار سونامی و درخواست تخلیه این مناطق اعلام شود. این هشدار حداقل در ۲۰ منطقه ساحلی دیگر در آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نیز اعلام شد. این زمین‌لرزه امواج سونامی به ارتفاع ۱۵متر در ژاپن و امواج کوچک‌تری در کشورهای دیگر ایجاد کرد. در تاریخ اول آوریل، دولت ژاپن نام رسمی «زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن» را بر این فاجعه نهاد.

این زمین‌لرزه خسارات بسیار زیادی شامل تخریب شدید جاده‌ها و راه‌آهن و ایجاد آتش‌سوزی در برخی مناطق را بر ژاپن وارد کرد. ضمن اینکه در زمان وقوع حادثه در حدود ۴/۴ میلیون خانوار در شمال شرقی ژاپن بدون برق و 1/4میلیون نفر بدون آب ماندند. از مهم‌ترین خسارت‌های این زمین‌لرزه نیز انفجار سه رآکتور هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما بود که موجب شد تا شعاع 20کیلومتری نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما تخلیه شود. نکته مهم اینجاست که بانک مرکزی ژاپن در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۱ مبلغ ۱۸۳بیلیون دلار را برای عادی‌سازی وضعیت بازار به سیستم بانکی این کشور تزریق کرده‌است. بعد از این زمین‌لرزه مخرب بود که نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد پس از پایان جنگ جهانی دوم طی ۶۵سال گذشته این بدترین و سخت‌ترین بحران ژاپن است.

لرزه بر اندام شهروندان کشور چکمه‌ای

ایتالیا نیز یکی از سرزمین‌های زلزله‌خیز جهان است. قرار گرفتن این کشور روی کمربند زلزله و نیز وجود قله اتنا که یکی از آتشفشان‌های فعال جهان است موجب شده تا مردم جنوب ایتالیا در هر سال چندین بار زمین لرزه را تجربه کنند. اما یکی از مخرب‌ترین زمین‌لرزه‌های این کشور حدود چهار سال قبل و در فروردین‌ماه سال88روی داد که طی آن زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6/3 ریشتر (معادل قدرت زمین لرزه اخیر در آذربایجان شرقی) مرکز ایتالیا را لرزاند. گفته شد که در این حادثه حدود 60نفر کشته و هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند. مرکز این زلزله در شهر لاکویلا قرار داشت. این زلزله موجب شد تا قسمت‌هایی از بیمارستان اصلی شهر آکویلا تخلیه شوند تا بیماران با خطر فروریختن ساختمان این بیمارستان مواجه نشوند. مؤسسه لرزه‌نگاری ایتالیا اعلام کرد که مدت زمان این زمین‌لرزه 20تا 30ثانیه بوده است. به گزارش مرکز لرزه‌نگاری ایتالیا به‌دلیل قرارگرفتن این کشور روی دو گسل زلزله، 20میلیون نفر از جمعیت این کشور در معرض خطر هستند.

کد خبر 182156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز