گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: پرستارانی که تحت پوشش صندوق بازنشستگی‌کشوری هستند از مزایای بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار نمی‌شوند.

بیمارستان

با اینکه شغل پرستاری در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد، اما افراد شاغل در این بخش با یک برخورد دوگانه بازنشسته می‌شوند. براساس قوانینی که هم‌اکنون بر این حرفه حاکم است، پرستارانی که در بیمارستان‌های دولتی شاغل هستند و حق بیمه‌شان را به صندوق بازنشستگی کشوری واریز می‌کنند از مزایای بازنشستگی سخت و زیان آور برخوردار نخواهند شد، اما پرستارانی که عضو صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی هستند سابقه کارشان در این حرفه، یک ونیم برابر شده به این ترتیب با 20سال کار مدام در این شغل بازنشسته می‌شوند.

یکی از پرستاران زن بیمارستان دولتی در این‌باره گفت:با اینکه 14سال در پست پرستاری مشغول به‌کار بوده‌ام اما با یک و نیم برابر شدن این بخش از سابقه کاری‌ام موافقت نمی‌شود، در واقع ضریب سخت و زیان‌آ‌ور بودن این شغل برای من محاسبه نمی‌شود و باید همچون سایر کارکنان دولت با سابقه 30سال بازنشسته شوم.

این در حالی است که در همین شرایط، پرستاری که تحت پوشش تأمین اجتماعی است سابقه 14ساله‌اش یک و نیم برابر شده و به 21سال می‌رسد بنابراین درصورتی که 9سال هم در یک پست اداری مشغول به‌کار باشد با جمع این دو سابقه بازنشسته می‌شود.
محمد شریفی مقدم ، عضو شورای‌عالی نظام پرستاری در این‌باره به خبرگزاری مهر توضیح داد: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری کارکنان دولتی با 30سال سابقه کار و حداقل 60 سال سن می‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند. همچنین براساس تبصره یک ماده 103همین قانون، متصدیان مشاغل سخت و زیان آور تا پنج سال کمتر از این مزایا برخوردار می‌شوند. یعنی برای پرستاران مرد، 55سال سن و 25سال سابقه کار و پرستاران زن بدون شرط سنی بازنشسته می‌شوند. در ماده 103که شریفی مقدم به آن اشاره کرده سابقه و شرط سنی تعیین شده برای بازنشسته شدن کارمندان دولتی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغولند حداقل 25سال درنظر گرفته شده و زنان از شرط سن معاف شده‌اند.

پنج سال بیشتر

در این شرایط اگر دو پرستار با دو نوع بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری همزمان مشغول به‌کار شوند و در تمامی مدت زمان کاری‌شان در شغل پرستاری باقی بمانند، یکی از آنها پس از 20سال و دیگری پنج سال بعد و با داشتن 25سال سابقه بازنشسته خواهد شد؛ البته این در شرایطی است که هر دو پرستار زن باشند، در همین شرایط اگر پرستار شاغل در بیمارستان دولتی مرد باشد علاوه بر 25سال سابقه کار می‌بایست شرایط سنی لازم (55سال) را نیز داشته باشد.

کمبود بودجه

یکی از پرستاران بیمارستان دولتی توضیح داد:وقتی نسبت به این روش تبعیض‌آمیز اعتراض کردیم گفته شد که دولت به‌دلیل کمبود بودجه، توانایی بازنشسته کردن پرستاران را با 20سال سابقه کار ندارد. این دلیل به‌نظر کارکنان بخش درمان که معمولا شرایط سختی را به هنگام کار تحمل می‌کنند قابل‌قبول نیست.

کاهش کارایی

فعالیت در مشاغل سخت و زیان‌آور همراه با تحمل شرایط دشوار و طاقت فرسا در محیط کار است و به‌دلیل شرایط نامناسب کاری این گروه افراد می‌بایست از مزایایی نظیر ساعت کمتر کار در طول هفته و‌ماه نسبت به دیگر کارکنان برخوردار باشند؛ ساعت کار مشاغل سخت براساس ماده52 قانون کار جمهوری اسلامی 36ساعت در هفته است و در ماده 65همین قانون، مرخصی سالانه این افراد پنج هفته در سال درنظر گرفته شده است، با این شرایط اشتغال دائم بیش از 20سال در مشاغل سخت و زیان‌آور نتیجه‌ای جز کاهش کارایی نیروی کار در بر نخواهد داشت.

کد خبر 182091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز