گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: شرط سنی در بخشنامه محاسبه سابقه مشاغل سخت و زیان‌آور گنجانده شده‌است.

مشاغل

براساس این بخشنامه داشتن 50سال سن برای کسانی که بخشی از سابقه بیمه‌پردازیشان در مشاغل سخت و زیان‌آور بوده الزامی است.در این بخشنامه که از سوی صندوق تامین اجتماعی به شعب ابلاغ شده‌ آمده‌است: چنانچه فردی سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشد، این سابقه یک و نیم برابر شده و با سابقه کار در مشاغل عادی جمع می‌شود اگر مجموع این سوابق به 30 سال برسد تنها درصورتی فرد بازنشسته می‌شود که 50 سال سن داشته باشد.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده اگر مجموع سوابق فرد در شغل سخت و زیان‌آور و عادی به 35 سال برسد، فرد می‌تواند بدون داشتن شرط سنی تقاضای بازنشستگی نماید.مسئولان صندوق تامین اجتماعی تا پیش از این تاکید کرده‌بودند که بخشنامه جدید شرط سنی ندارد و افراد می‌توانند بدون درنظر گرفتن سن شان از این قانون استفاده کنند. حسن دهدشتی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، در این‌باره گفت: بخشنامه‌ای که از سوی صندوق تامین اجتماعی به شعب ابلاغ شده‌است از سوی کارشناسان بررسی خواهد شد و چنانچه تشخیص داده شود که مشکلاتی در این بخشنامه وجود دارد، مذاکرات در این باره از سر گرفته خواهد شد.

دهدشتی افزود: مسئولین صندوق تامین اجتماعی به‌صورت شفاهی اعلام کرده‌اند که شرط سنی در این بخشنامه وجود ندارد و هیچ شرط جدیدی به آن اضافه نشده است و ما امیدواریم که همین اتفاق رخ داده باشد.نماینده مردم آبادان توضیح داد: درصورتی که تشخیص داده شود که شروط گنجانده شده در این بخشنامه برخلاف قانون است، مجلس برای رفع این اشکالات وارد عمل خواهد شد.

به گفته دهدشتی، استفساریه‌ای که برای حل این مشکل در مجلس مطرح شد در واقع قانون جدیدی نبود بلکه به یک پرسش پیرامون اجرای قانون تامین اجتماعی پاسخ داده شد، بنابراین ما با قانون جدیدی روبه‌رو نیستیم و باید شرایط همچنان بر همان روال پیشین ادامه پیدا کند.محمد حسن زدا، مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی به همشهری گفت: وقتی سابقه سخت و زیان آور افراد یک و نیم برابر محاسبه شود، با آنها همانند افراد شاغل در کارهای عادی برخورد خواهد شد، به این ترتیب شرط سنی برای این افراد پابرجاست.

زدا معتقد است این شرط که هر سال سابقه بیمه پردازی افراد یک و نیم برابر شود در واقع تمام تفاوت میان آنها را با دیگر بیمه‌پردازان از میان خواهد برد، بنابراین برداشتن شرط سنی دلیلی ندارد.او 2 روز قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته‌بود: اجرای قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور نیازی به شرط سنی ندارد و جنسیت در آن مطرح نیست.

در خبری که در هفته پیش به نقل از منصور آتشی، مدیرکل امور فنی و مستمری‌های صندوق تامین اجتماعی منتشر شده آمده بود: افرادی که سابقه بیمه پردازی در مشاغل سخت و زیان‌آور دارند تنها درصورت احراز شرایط سنی مقرر در ماده 76 قانون تأمین اجتماعی می‌توانند از مزایای بازنشستگی این مشاغل استفاده کنند. این در حالی است که به گفته‌ دهدشتی، منصورآتشی مدیرکل امور فنی مستمری‌های تامین اجتماعی روز گذشته در محل مجلس شورای اسلامی گفته‌است که هیچ شرط جدیدی افزوده نشده و استفساریه مصوب مجلس اجرا خواهد شد.

براساس استفساریه مطرح شده در مجلس، که پس از تصویب نمایندگان مجلس و شورای نگهبان، رئیس‌جمهور در 27مهرماه آن را ابلاغ کرد، هر سال اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور صرف‌نظر از داشتن سابقه توالی 20 ساله یا تناوب 25 ساله در اشتغال در مشاغل مذکور معادل یک‌و‌نیم سال اشتغال محاسبه خواهد شد. این استفساریه تفسیر جزء (1) بند (ب) تبصره (2) ماده (76) قانون تامین اجتماعی اصلاحی مصوب 1379نام داشت.

صندوق تامین اجتماعی نیز اعلام کرد که این ابلاغیه با عنوان طرح استفساریه طی بخشنامه شماره49.3مستمری‌ها به شماره 1000/90/50641 به تاریخ 19 آذرماه 90 به ادارات کل تامین اجتماعی ابلاغ شده است.

کد خبر 154194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز