همشهری‌آنلاین: مصطفی رحماندوست معتقد است که کتاب در آینده گران خواهد شد و چشم‌انداز کتاب در آینده خوب نیست.

رحماندوست

این نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره شرایط نشر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: من چشم‌انداز خوبی را برای کتاب‌های کودک و نوجوان در آینده نمی‌بینم. در چهار ماه گذشته قیمت کاغذ دوبرابر شده است و این روند بی‌آن‌که کسی جلویش را بگیرد‌، ادامه دارد. برای گرانی مرغ فکرهایی شد؛ اما در زمینه فرهنگ و کتاب، کسی فکری نمی‌کند.

او با توصیف شرایط آینده برای کتاب گفت: به نظرم در آینده، کتاب خیلی گران می‌شود و وقتی کنار گرانی کتاب، مرغ هم گران شود، همه ترجیح می‌دهند مرغ بخرند تا کتاب. الآن کتاب قیمت خوبی دارد و نسبت به بقیه کالاها گران نیست.؛اما در آینده گران می‌شود.

رحماندوست درباره تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: تیراژ ما خیلی پایین است، برای هر دو کودک و نوجوان در سال یک جلد کتاب منتشر می‌شود که این نتیجه تولید و توزیع نامناسب کتاب است.

این شاعر درباره کیفیت کتاب‌های منتشرشده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: به نظرم کتاب‌هایی که الآن برای کودک و نوجوان منتشر می‌شوند، کیفیت خوبی دارند. ما ظرفیت و امکان حرکت در سطح بین‌المللی را داریم. هم تصویرگران خوبی داریم و هم محتوای کتاب‌های ما خوب است. اما اقتصاد نشر صرف نمی‌کند همه آثار تألیفی ما با کیفیت خوب و تصویرسازی‌های خوب منتشر شود؛ چون قیمت کتاب بالا می‌رود. برای همین است که در بازار نشر، ترجمه بیش از تألیف مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چون انتشار کتاب‌های ترجمه، هزینه کم‌تری می‌خواهد. همچنین همه کتاب‌ها در بازار نشر با تصویرسازی‌های خوب منتشر نمی‌شود؛ چون اگر قیمت کتاب بیش‌تر شود، مخاطبان کم‌تری خواهد یافت

کد خبر 182043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز