گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز مجدد عملیات ارتش مصر در مرز با فلسطین اشغالی در صحرای سینا، مقام‌های رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تند و هراسناک، قاهره را به نقض معاهده کمپ‌دیوید متهم کردند تا بدین‌ترتیب بارقه‌های تنش و بحران میان دوطرف بیش‌از پیش نمود یابد.

مصر

به گزارش شبکه خبری المیادین، عملیات نظامی موسوم به عقاب سینا که ارتش مصر آن را در شمال صحرای سینا آغاز کرده بود، پس از سه روز توقف همزمان با تعطیلات عید فطر، دیروز از سر گرفته شد و نیروهای امنیتی به منزلی در شهر العریش حمله بردند. یک مقام امنیتی مصری با اشاره به حضور شخص عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر در سینا، تأکید کرد که وی در حال انجام آخرین اقدامات برای طرح ویژه گسترده‌تر کردن حوزه عملیات نظامی در این منطقه حساس و مرزی است.

این عملیات در حالی انجام می‌گیرد که ارتش مصر اوایل‌ماه جاری میلادی به‌منظور سرکوب گروه‌هایی که آنها را رادیکال و تندرو معرفی کرده، 15زره پوش، 60تانک و شماری موشک انداز را در جنوب العریش، الشیخ زوید و رفح مصر مستقر کرده بود. در اوایل‌ماه جاری میلادی، دست‌کم 16نظامی از مرزبانان مصری در حمله یک گروه مسلح پیش از ورود به فلسطین اشغالی، کشته شدند.

اما همزمان با از سرگیری عملیات در شبه‌جزیره سینا در مرز مصر با اراضی اشغالی، مقام‌های رژیم صهیونیستی در واکنشی تند به این اقدام، ضمن فراخواندن مقام‌های قاهره به عقب نشینی از این منطقه، مصر را به نقض خطرناک معاهده کمپ‌دیوید متهم کردند. به نوشته روزنامه اسرائیلی معاریو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی از طریق ایالات متحده به مصر، قاهره را به خارج کردن فوری تانک‌های خود از شبه‌جزیره سینا و توقف اعزام نیروهای نظامی به این منطقه بدون هماهنگی قبلی با اسرائیل فراخوانده است.

بنیامین نتانیاهو در پیام شدیداللحن خود، با ابراز نگرانی از حضور گسترده ارتش مصر در این منطقه حساس، این اقدامات را نقض آشکار و خطرناک معاهده کمپ‌دیوید تلقی کرده است. براساس معاهده کمپ‌دیوید که میان مصر و اسرائیل در سال 1979 امضا شده، ارتش مصر مجاز به ارسال جنگ‌افزارهای سنگین به شبه‌جزیره سینا نیست. ایالات متحده متولی پایبندی هر دو طرف به این معاهده است.

مقام‌های مصری اما در واکنش به اظهارات نتانیاهو تأکید کرده‌اند که این حضور به‌منظور پاکسازی برخی از کانون‌های تروریستی در سیناست که استفاده از سلاح‌های سنگین را ضروری می‌سازد. در همین راستا، یک مقام مصری تصریح کرد که محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در سفر اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا به قاهره، از وی خواسته است تا پیوست‌های امنیتی معاهده کمپ‌دیوید اصلاح شود زیرا سلاح‌های سبک دیگر قادر به مهار فعالیت‌های گروه‌های رادیکال نیست. اما علاوه بر نخست‌وزیر، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی شدید اللحن، ضمن متهم کردن قاهره به نقض آشکار معاهده کمپ‌دیوید، مقام‌های تل آویو را به اتخاذ تمامی اقدامات تضمین‌کننده معاهده سازش فراخواند.

اویگدور لیبرمن که به وزیر افراطی در کابینه نتانیاهو معروف است، در نشستی با شماری از سفرا پشت درهای بسته در شهر قدس اشغالی، بر ضرورت کسب اطمینان از بابت اجرای تمامی مواد معاهده کمپ‌دیوید از سوی مصر تأکید کرده و افزود: در غیراین صورت، خود را در سراشیبی خطرناکی درقبال این معاهده خواهیم یافت. روزنامه یدیعوت آحرونوت با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی معتقد است که واشنگتن نفوذ خود را برای واداشتن قاهره به‌منظور عقب‌نشینی از سینا اعمال خواهد کرد، نوشت: اسرائیلی‌ها امیدوارند واشنگتن از موضوع کمک‌های اقتصادی و نظامی خود به‌منظور اعمال فشار بر قاهره بهره‌برداری کند.

اما آمریکا در مقام متولی پایبندی دو طرف به معاهده کمپ‌دیوید، در نخستین واکنش به عملیات نیروهای مصر، حمایت خود را از استقرار نظامی مصر در این شبه‌جزیره به هماهنگی با رژیم صهیونیستی منوط کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه کشورش از تلاش‌های مصر برای سرکوب تروریست‌ها و تهدیدزدایی از سینا حمایت می‌کند، این اقدام را به هماهنگی مستمر با مقام‌های رژیم صهیونیستی و محترم شمردن معاهده کمپ‌دیوید منوط کرد.این درحالی است که یک مقام اسرائیلی از رایزنی مقام‌های نظامی اسرائیل با مصر به‌منظور برطرف کردن اختلافات بر سر معاهده کمپ‌دیوید خبر داد.

کد خبر 181950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز