سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند با درنظر گرفتن همه مؤلفه‌های اقتصادی، در شرایط کنونی تورم اثر منفی بر بازار سهام گذاشته است.

بورس

به گزارش همشهری، براساس آمارهای بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تیر‌ماه امسال 27.06 درصد است. خبرگزاری ایسنا روز گذشته گزارش داد، نرخ تورم نقطه به نقطه تیر‌ماه امسال در حالی 27.06درصد است که این میزان در تیر‌ماه سال گذشته 21.1درصد بوده است. در واقع شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیر‌ماه امسال نسبت به تیر‌ماه سال 90 بیش از 27درصد و در تیر‌ماه سال گذشته نسبت به تیر‌ماه سال 89 بیش از 21درصد افزایش داشته است. با توجه به افزایش تورم اکنون این پرسش باقی است که آثار تورم بر بازار سرمایه و بورس تهران چگونه است.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به همشهری گفت: به لحاظ آکادمیک و بنیادی تورم اثر مستقیمی بر قیمت سهام در بورس دارد و افزایش تورم منجر به افزایش نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه تورم به‌معنای کاهش ارزش پول است گفت: با افزایش تورم، ارزش پول کاهش پیدا می‌کند و این موضوع خود را روی قیمت سهام شرکت‌ها نشان می‌دهد.

وی افزود: به‌صورت فرمولی، زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند به لحاظ ریالی نیز میزان فروش شرکت‌ها افزایش می‌یابد و این قدر مطلق سود بیشتری را عاید شرکت می‌کند اما نکته‌ای که وجود دارد میزان انتظار دریافت بازده از بازار سرمایه است.وی با بیان اینکه با افزایش تورم میزان بازده مورد انتظار هم افزایش می‌یابد تأکید کرد:

در شرایطی که میزان تورم به 27درصد افزایش می‌یابد انتظار بر این است که سودی تا حد 30درصد از محل سرمایه‌گذاری‌ها به‌دست بیاید. وی در مورد اثر تورم در طول چند‌ماه گذشته بر بازار سرمایه گفت: متوسط نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس در ابتدای سال 6.2 مرتبه بود درحالی‌که این میزان به‌دلیل افزایش نرخ تورم هم‌اکنون به4.6 مرتبه رسیده و این نشان دهنده افت محسوسی در قیمت سهام شرکت‌های بورس است. به گفته وی این کاهش قیمت در شرایطی اتفاق می‌افتد که آخرین گزارش‌ها از وضع سودآوری شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که سودسالانه شرکت‌ها افزایش یافته است.

جذابیت بازارهای دیگر

حسین اسدی‌نیا کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه با درنظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد، تورم اثر منفی بر بازار سرمایه‌دارد گفت: قیمت دلار در حال افزایش است و با توجه به اینکه پشتوانه سهام ریال است، سهام در شرایط کنونی خیلی جذابیت ندارد و این برای سرمایه‌گذاران به راحتی قابل درک است. به گفته وی هرچه در شرایط کنونی تورم افزایش یابد اثر منفی‌تری بر بازار سرمایه می‌گذارد.

وی درباره آینده بازار سهام گفت: وجود نوعی ترس در بازار سهام مانع از جذب سرمایه‌های بیشتر در بازار شده است. در حال حاضر ارزش روزانه معاملات بین 25 تا 35میلیارد تومان است و این نشان می‌دهد که فقط عده‌ای خاص دربازار حضور دارند و سهام دادوستد می‌کنند در شرایطی که ارزش روزانه معاملات حداقل باید 100 تا 150میلیارد تومان باشد.

وی افزود: وقوع تحریم‌ها و همچنین نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی وضع بازار سهام را دشوار کرده است اما به اعتقاد من شاخص بورس تهران نمی‌تواند بالاتر از نقطه 25هزار واحد حرکت کند. وی در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که بازار سهام با افت مواجه است نقدینگی به سمت چه بازار‌هایی حرکت خواهد کرد گفت:

به‌نظر می‌رسد بیشتر نقدینگی در حال سپرده شدن در بانک‌هاست و بانک‌ها منابع خوبی را در این مدت جذب کرده‌اند. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در انتظار فرصتی برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا و ارز هستند و از طرفی نیم‌نگاهی هم به بازار سهام دارند.اسدی‌نیا تصریح کرد: سرمایه‌گذاران با درنظر گرفتن نرخ تورم و اینکه عوامل ترس از بازار سهام زیاد است ترجیح می‌دهند با سرمایه‌گذاری در بازار‌های دلار و سکه حداقل زیان کمتری را تجربه کنند.

کد خبر 181761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز