گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان معادل 2.5میلیارد دلار کاهش یافته و در این مدت بانک پاسارگاد با بیشترین میزان کاهش ارزش دارایی‌هایش در بورس مواجه بوده است.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین بررسی‌ها از وضعیت سهام بانک‌ها در بورس تهران حکایت از آن دارد که از ارزش سهام بانک‌ها از ابتدای سال تاکنون به دلایل متعددی منجمله افزایش بدهی‌های معوق سیستم بانکی و کاهش اعتماد سهامداران کاسته شده، به‌ویژه آنکه گفته می‌شود حجم بدهی‌های معوق سیستم بانکی ظرف روز‌های گذشته به مرز 60هزار میلیارد تومان رسیده که بانک مرکزی پیش از این هم آمار را 49هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

کارشناسان معتقدند یکی دیگر از دلایل نزول ارزش سهام بانک‌ها مربوط به کاهش عملکرد این شرکت‌ها به‌دلیل اضافه برداشت بانک مرکزی و دولت از بانک‌هاست که باعث سلب اعتماد سرمایه‌گذاران به سهام بانک‌ها در بورس شده است.خبر آنلاین روز گذشته در همین رابطه نوشت: متأسفانه بی‌انضباطی مالی دولت در سال‌های اخیر به افزایش میزان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی منجر شده است؛

روندی که طی آن نسبت تسهیلات ارائه شده از سوی سیستم بانکی به میزان سپرده‌های جذب شده پس از کسر سپرده قانونی به رقمی معادل 106درصد رسیده است. البته این رقم در اردیبهشت‌ماه امسال نشان از بهبود این شاخص دارد، زیرا در اردیبهشت سال 90همین شاخص معادل 113درصد بوده است. در چنین شرایطی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مجبور به خلق پول و افزایش نقدینگی هستند که جز افزایش تورم هیچ دستاوردی ندارد.

نزول 2.5میلیارد دلاری

آمار‌ها نشان می‌دهد با کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به سهام بانک‌ها روزبه‌روز از ارزش سهام بانک‌ها در بورس تهران کاسته می‌شود، به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون سه هزارو115میلیارد تومان معادل دو میلیاردو540میلیون دلار(با احتساب هر دلار 1226تومان) از ارزش سهام بانک‌ها در بورس کم شده است. در این میان بانک پاسارگاد با بیشترین نزول مواجه بوده است و ارزش کل سهام این بانک که در فروردین‌ماه پنج هزارو124میلیارد تومان گزارش شده بود در معاملات روز گذشته به سه هزارو843میلیارد تومان رسید.

این یعنی اینکه در طول پنج‌‌ماه گذشته یک هزار و 281میلیارد تومان از ارزش سهام این شرکت کاسته شده است. در این مدت فقط بانک صادرات وضعیت بهتری نسبت به بانک‌های دیگر داشته و 53 میلیارد تومان به میزان ارزش کل سهامش افزوده شده، اما بقیه بانک‌ها با کاهش ارزش سهامشان روبه‌رو بوده‌اند.

دو بانک دیگری که پس از بانک پاسارگاد با بیشترین میزان نزول قیمت سهامشان مواجه بوده‌اند بانک‌های ملت و پارسیان هستند که از ابتدای سال تاکنون هر کدام به‌ترتیب 498و543میلیارد تومان از ارزش سهامشان کم شده است. به‌طور کلی مجموع کل ارزش سهام بانک‌های حاضر در بورس تهران که درفروردین ماه22هزارو105میلیارد تومان بود هم‌اکنون به 18هزارو990میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 181140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز