یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد: قیمت سهام شرکت‌های بورس به ارزان‌ترین سطح خود در طول چهار سال گذشته رسیده و فصل تازه‌ای برای سهامداران حرفه‌ای در بازار سرمایه در حال آغاز است.

به گزارش همشهری، رسم است سهامداران حرفه‌ای در شرایط نزول اقدام به خرید سهام به‌صورت پله‌ای می‌کنند اما در مقابل سهامدارانی که کمتر تجربه دارند سهام خود را به نازل‌ترین قیمت در بورس می‌فروشند. سهامداران حرفه‌ای نیک می‌دانند حرکت شاخص‌های بورس در همه جای دنیا سینوسی یا اصطلاحا زیگزاگ است و از پس هر فرودی، فرازی است.

بر همین اساس در طول دوره‌های گذشته سهامداران حرفه‌ای عموما در شرایطی که بازار سهام با بحران نزول قیمت‌ها روبه‌روست، به‌طور مداوم و اصطلاحا پله‌ای اقدام به خرید سهام می‌کنند تا درآینده سود بیشتری به‌دست بیاورند. یکی از نسبت‌هایی که نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت‌ها در بورس تهران است،نسبت قیمت به درآمد است.

این نسبت نشان می‌دهد که سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های در بورس تهران تا چه حد کاهش یافته است. تازه‌ترین آمار‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: سطح عمومی شرکت‌های بورس تهران تا 18مرداد‌ماه به پایین‌ترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده است؛ یعنی سهام شرکت‌های بورس نسبت به چهار سال گذشته ارزان‌تر شده و فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای‌ها در بورس به‌وجود آمده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در حال حاضر به4.4درصد رسیده که این میزان پایین‌ترین سطح از سال 87تاکنون محسوب می‌شود. در سال 1387نسبت قیمت به درآمد بورس تهران به 3.8درصد رسیده بود که پس از آن با ایجاد فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری یک سال بعد این نسبت به 5.8درصد رسید.

سطح عمومی قیمت‌ها سهام شرکت‌های بورس تهران در مقایسه به دو دهه گذشته متناسب با اواخر دهه70 است به‌طوری که پیش از این نسبت قیمت به درآمد بورس تهران در سال‌های 78و 79 در محدوده 4.5مرتبه بود و پس از آن فقط در سال87 قیمت سهام شرکت‌های بورس تا این حد ارزان شده بود.

ارزش بازار سهام

اطلاعات رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌هد: ارزش کل بورس تهران تا 18مرداد به 107هزار و840 میلیارد تومان رسیده که این نشان می‌دهد از فروردین امسال تاکنون نزدیک به 27هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس تهران کاسته‌شده و قیمت سهام این شرکت‌ها به همین میزان ارزان‌تر شده است. ارزش بورس تهران در پایان سال گذشته به 128هزارمیلیارد تومان رسیده بود.

کد خبر 180901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز