در شرایطی که مدیرعامل بورس اوراق بهادار از اجرایی شدن دستورالعمل عرضه اوراق اختیار فروش سهام خبر داده، پایگاه اطلاع‌رسانی بورس تهران اعلام کرد؛ طرح عرضه اوراق اختیار فروش سهام از این هفته اجرایی می‎شود.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: شرکت‌های علاقه‌مند و سهامداران عمده می‌توانند بدون هزینه از این ابزار استفاده کنند. او گفت: بورس تهران از روز چهارشنبه آمادگی خود را برای اجرای این دستورالعمل اعلام کرده است. او درباره این ابزار جدید توضیح داد: بیمه کردن سهام در اصل اوراق اختیار فروش است و به این معنی است که در این ابزار حرکت، نوسان و زیان سهام بیمه می‌شود.

یعنی سهامدار عمده اوراق را می‌فروشد و کسی که این اوراق را خریداری می‌کند، درصورت پایین‌تر آمدن قیمت سهم، ‌زیان آن جبران می‌شود. قالیباف‌اصل تأکید کرد: تنها سهامدار عمده می‌تواند از این ابزار استفاده کند.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

محمود رضا خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس هم در گفت‌وگو با سنا گفت: بیمه سهام مدلی از اختیار فروش است که با شکل ساده‌تر در بازار سرمایه معامله می‌شود. او با اشاره به سازوکار اختیار فروش افزود: سهامداران عمده که نسبت به پتانسیل‌های درونی سهامشان آگاهی دارند می‌توانند با واگذاری اختیار فروش سهام به قیمت روز سهام را بیمه کنند.

او گفت: با توجه به اینکه کاهش نسبت قیمت به درآمد به معنی سودآوری حداقل بین 20تا 30درصد برای سهام شرکت‌هاست، سهامداران عمده با اطمینان می‌توانند سهامشان را با سود حداقل 20درصد در سررسید به سهامداران بدهند. اگر سهام شرکت در سررسید سودی بیشتر از حداقل تعیین شده توسط سهامداران عمده کسب کند سهامدار می‌تواند از اختیار فروش استفاده نکرده و سهام را در بازار بفروشد در غیراین صورت اگر قیمت سهامش بازدهی کمتر از 20درصد داشته باشد سهام را با سود همان 20درصد واگذار کند.

کسب سود بیشتر

او گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی نرخ اوراق مشارکت در بازار پول 20درصد است، اگر سهامداران به بازار سرمایه بیایند می‌توانند در سر رسید اعلام شده از سوی سهامدار عمده که کمتر از یک‌سال برآورد می‌شود سود بیشتری را کسب کنند. او افزود: با ورود این ابزار جدید به بازار سرمایه دیگر حضور در بازار پول به نفع سرمایه‌گذارانی که خواهان کسب سود بیشتری هستند، نیست چون این سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌دلیل حذف ریسک از بازار سرمایه سود بیشتری را به‌دست بیاورند. اوبا اشاره به فواصل زمانی واگذاری اختیار فروش توسط سهامداران عمده گفت: این موضوع بسته به‌نظر سهامدار عمده می‌تواند بین پنج تا شش ‌ماه باشد.

سقف نرخ

خواجه نصیری درباره سقف نرخ برای اختیار فروش گفت: سهامدار عمده با توجه به ارزش ذاتی سهامش همچنین شناختی که از سهامش در بازار دارد می‌تواند نرخ سود جذابی را به بازار سرمایه اعلام کند. سهامدار عمده از محل فروش اختیار فروش منابع را از بازار سرمایه جمع‌آوری می‌کند؛ به این ترتیب سهامدار عمده که از پتانسیل سهامش اطمینان دارد ریسک موجود در بازار را هم پوشش خواهد داد.

کد خبر 180575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز