سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع خبری گزارش دادند که ملیس زناوی که 21 سال نخست ‌وزیر اتیوپی بود،در سن 57 سالگی در بروکسل درگذشت.

نخست وزیر اتیوپی درگذشت

به گزارش مانیتورینگ فارس، شبکه الجزیره در گزارشی با اشاره به سوابق زناوی تاکید کرد که وی یکی از مردان قدرتمند آفریقا طی سه دهه گذشته بود که به دلیل سیاست‌های غرب‌گرایانه در داخل کشورش مورد انتقاد بود..

بنابراین گزارش زناوی در سال 1955 در منطقه "تگرای" شمال اتیوپی متولد شد و تحصیلات خود در رشته پزشکی را در سال 1970 به پایان برد و پس از آن به جبهه آزادی بخش تگرای پیوست.

زناوی سال ها در کنار دیگر گروه‌های شبه نظامی علیه حکومت پادشاهی در اتیوپی مبارزه کرد و در سال 1983 رئیس اجرایی این گروه مخالف دولت را به دست آورد و در اولین گام با جبهه آزادی بخش اریتره متحد شد.

زناوی پس از سرنگونی حکومت سلطنتی در سال 1991 در اتیوپی به قدرت رسید و در ابتدا به قدرت رسیدن با استقلال اریتره از اتیوپی موافقت کرد.

وی پس از به قدرت رسیدن حکومتی لیبرال تشکیل داد و در انتخابات سال 1995 به عنوان اولین نخست وزیر منتخب اتیوپی شد.

زناوی توانست روابط خوبی با کشورهای غربی برقرار کند ولی بدترین روابط را با همسایه و دوست سابق اریتره داشت که به جنگ بین دو کشور در سال 1998 بر سر یک منطقه مرزی منجر شد.

این جنگ یکی از شدیدترین نبردها در آفریقا بود که دو سال به طول انجامید و سرانجام با توافق سال 2000 در الجزایر به پایان رسید، هرچند روابط دو کشور تا کنون قطع مانده است.

زناوی روابط خود با سودان را متوازن کرد، چراکه پس از جدا شدن اریتره تنها راه دریایی این کشور بود و سودان در زمان جنگ مرزهای خود را باز کرد و همچنین در سال 1981 از مخالفان حکومت سابق حمایت می‌کرد.

نخست وزیر اتیوپی اولین کسی بود که پس از صدور حکم دادگاه جنایی بین المللی علیه عمر البشیر میزبان وی در آدیس بابا بود.

زناوی تلاش داشت تا اریتره را به دست داشتن در حملات علیه پایگاه های نظامی آمریکا متهم کند که این تلاش وی هرچند منجر به حمایت های بیشتر واشنگتن شد ولی موجب انتقادات زیادی در داخل اتیوپی شد.

بسیاری تاکید داشتند که زناوی در اداره امور داخلی ناتوان بوده است و نتوانست مشکلات مردم را حل کند، اقدام وی در تشکیل نیروهای اتحادیه آفریقا و وارد کردن ارتش اتیوپی برای جنگ با شورشیان سومالی خشم مردم را افزایش داد.

زناوی در انتخابات سال 2010 در اتیوپی با فشارهای زیادی مواجه شد به طوری که احزاب سیاسی وی را به تلاش برای تقلب و سرکوب مخالفان متهم کردند.

سرانجام وی نیمه شب گذشته بر اثر ابتلا به عفونت ناگهانی در بیمارستانی در بروکسل درگذشت.

کد خبر 181751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز