همشهری آنلاین: هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ظهر امروز به وقت آدیس آبابا پایتخت اتیوپی وارد فرودگاه بین‌المللی این شهر شد و مورد استقبال مقامات محلی قرار گرفت

به گزارش واحد مرکزی خبر از ادیس ابابا، سفر این هیات که سرپرستی آن را حشمت فلاحت پیشه رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس کشورمان به عهده دارد؛ برای شرکت در صد و بیستمین اجلاس بین المجالس در اتیوپی انجام شده است.

موضوعاتی همچون اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان و نقش پارلمان ها در ایجاد صلح، دموکراسی و توسعه در زمان‌های بحران در نشست های عمومی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس بیش از 125 کشور جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس آدیس آبابا همچنین مسایل مبتلا به زنان، تغییرات آب و هوایی و انرژی های تجدیدپذیر در نشست یک روزه نمایندگان زن مجالس جهان بررسی خواهد شد.

دیگر اعضای هیات ایرانی را حسین سبحانی نیا، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا منادی، یوناتن بت کلیا، سید نجیب حسینی، سیدجواد زمانی و خانم زهره الهیان نمایندگان حوزه های نیشابور، تهران، تبریز، اقلیت آشوری و کلدانی، کلاله و مینودشت، کنگاور و تهران تشکیل  می‌دهند.

کاظم جلالی دبیرکل گروه بین‌المجالس ایران و نماینده مردم شاهرود و همچنین فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به عنوان اعضای علی البدل کمیته‌های حقوق بشر نمایندگان مجالس و هماهنگی نمایندگان زن مجالس در اتحادیه جهانی بین‌المجالس در جلسات مربوط شرکت خواهند کرد.

اتحادیه بین‌المجالس یک سازمان بین‌المللی متشکل از پارلمان های کشورهای عضو است که در سال 1889 تأسیس شد و هدف از آن کمک به صلح و همکاری میان ملت‌ها با گفتگو میان پارلمانهای جهان است.

در حال حاضر 154 پارلمان از کشورهای مختلف جهان عضو اتحادیه بین‌المجالس هستند.
بالاترین رکن اتحادیه، مجمع عمومی است که دوبار در سال تشکیل جلسه می دهد.

مجمع عمومی دارای کمیته های دائم: صلح و امنیت بین المللی، توسعه پایدار، مالیه و تجارت، و دموکراسی و حقوق بشر است.

در اجلاس صد و نوزدهم که مهر گذشته در ژنو برگزار شد، حدود پانصد نماینده مجلس و 40 رئیس مجلس از 130 کشور جهان از جمله ازجمهوری اسلامی ایران شرکت کردند. 

کد خبر 78161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز