جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

صد و بیستمین اجلاس جهانی اتحادیه بین‌المجالس در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی با رویکردی جدید به مقوله صلح و بحران مالی بین‌المللی پایان یافت

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از آدیس آبابا، پس از شش روز بحث و گفتگوی فشرده نمایندگان 122 کشور جهان، این اجلاس با تصویب قطعنامه‌ای فوق‌العاده درباره بحران مالی بین‌المللی و تاکید بر لزوم توجه ویژه به کشورهای فقیر در این بحران به کار خود پایان داد.

از دیگر موضوعات مورد تاکید در اجلاس آدیس آبابا، لزوم خلع سلاح هسته‌ای و افزایش توجه کشورهای عضو به حقوق بشر و آزادی بیان بود.

تشومه توگا رئیس مجلس اتیوپی و میزبان اجلاس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در آدیس آبابا با موفقیت آمیز خواندن اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در اتیوپی گفت: تجربه زیاد و در عین حال ناگوار کشورهای جهان از بحران مالی بین المللی باعث شد این موضوع به عنوان یکی از موضوعات اصلی اجلاس مورد تاکید قرار گیرد.

وی همچنین افزود: در اجلاس اتحادیه بین المجالس نمایندگان مجالس کشورها به عنوان نمایندگان ملل جهان شرکت کرده اند و نظر دولتها کمتر در این اجلاس دخالت دارد و به همین دلیل این اتحادیه مردمی ترین نهاد بین المللی است.

بیش از 1700 شرکت کننده شامل هیأتهای پارلمانی کشورها، روسای مجالس و مقامات کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس ، ناظران و مدعوین در این اجلاس شرکت کردند و در ان موضوعات مختلف، از جمله بحران مالی جهان، مناقشات منطقه ای و بین المللی، صلح و امنیت بین المللی و حقوق بشر بررسی شد.

از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح در دستور کار اجلاس می توان به بررسی درخواست کشورها برای افزودن برخی پیشنهاد ها به دستور کار اجلاس، بحث عمومی در خصوص اوضاع سیاسی اقتصادی و اجتماعی جهان، خلع سلاح و عدم تکثیر تسلیحات هسته ای و ضمانت اجرای معاهده منع آزمایش هسته‌ای، تغییر اوضاع آب و هوا، الگوهای توسعه پایدار و احیاء انرژی، آزادی بیان و حق آگاهی از اطلاعات و اصلاح اساسنامه و آئین نامه اتحادیه بین المجالس اشاره کرد.

کد خبر 78655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز