همشهری آنلاین: فعالیت هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در بانکوک تایلند رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را در برمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه 9 فروردین در حاشیه  اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با رئیس مجلس آفریقای جنوبی؛ رئیس مجلس اروگوئه و همتای بنگلادشی دیدار و گفتگو کرد.
 
محمد حسن ابوترابی فرد در دیدار با همتای بنگلادشی خود به روابط صمیمی ایران با بنگلادش اشاره کرد و گفت: اعتقاد ما گسترش روابط با کشورهای مستقل جهان مانند بنگلادش است.

وی افزود: مجالس ایران و بنگلادش باید همکاری‌های خود را برای ارتقاء جایگاه مجمع مجالس آسیایی و تبدیل آن به پارلمان آسیایی گسترش دهند.

نایب رئیس مجلس بنگلادش نیز در این دیدار گفت: بنگلادش ازاعماق جان موضع ایران را در مقابل آمریکا درک و از آن حمایت می‌کند .

شوکت علی افزود : بنگلادش روابط بسیار خوب صمیمی و مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران دارد و همواره در مجامع بین المللی از مواضع ایران حمایت کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با رئیس مجلس آفریقای جنوبی با اشاره به جایگاه آفریقای جنوبی در قاره آفریقا افزود : با توجه به نقشی که این کشور در تثبیت دموکراسی و احترام به حقوق انسانها در این قاره دارد ، جمهوری اسلامی ایران درصدد گسترش روابط با این کشور است.

وی افزود : ملت ایران هرگز مبارزات پیگیر نلسون ماندلا را در راه رسیدن به آزادی فراموش نخواهد کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : ایران با توجه به اهمیتی که برای توسعه روابط با قاره آفریقا دارد، سفارت های خود را در این قاره در سی سال گذشته دو برابر کرده است.

 ابوترابی فرد از رئیس مجلس آفریقا خواست با ایجاد هیات دوستی پارلمانی راه‌های گسترش روابط دو جانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری را هموارتر کند.

رئیس مجلس آفریقای جنوبی هم در این دیدار گفت عزم این کشور برگسترش روابط با ایران استوار است. مکس وی سیسولو افزود : بخش خصوصی آفریقای جنوبی هم در حال بررسی راههای گسترش روابط تجاری اقتصادی با ایران است.

سیسولو از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر رسمی به کیپ تاون دعوت کرد.

محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس اروگوئه نیز دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین گفت : مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد سطح روابط پارلمانی را با این کشورها بویژه اروگوئه گسترش دهد.

 وی پیشرفت های علمی و فناوری ایران در زمینه های مختلف را یاد آور شد و افزود : با گسترش روابط دوجانبه ، این دستاوردها می تواند در اختیار مردم اروگوئه نیز قرار گیرد .

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست ایران، گسترش روابط با کشورهایی است که همگام با ایران در صف مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا ایستاده اند.

رئیس مجلس اروگوئه نیز با بیان علاقه مندی کشورش برای بهره گیری از تجارب و پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران گفت : تبادل هیات های کارشناسی میان دو کشور می تواند به این امر کمک کند.

خانم ایوونه پاسادا افزود: اروگوئه خواستار گسترش و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها به ویژه امور اقتصادی و تجاری است.

کد خبر 103974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز