همشهری‌آنلاین: دومین دوره جایزه‌ دکتر فتح‌الله مجتبایی آذرماه سال جاری در شهر کتاب و به بهترین رساله دکتری حوزه زبان و ادبیات فارسی و ادیان وعرفان اهداء‌ خواهد شد و علاقه‌مندان تا 20 شهریور فرصت دارند رساله‌های خود را به شهر کتاب ارسال کنند.

 علی‌اصغر محمدخانی، دبیر جایزه‌ی دکتر فتح‌الله مجتبایی، با اعلام این خبر افزود: تاکنون چندین رساله‌ دکتری به دبیرخانه‌ این جایزه رسیده است و علاقه‌مندان تا بیستم شهریور ماه می‌توانند رساله‌هایی که در این حوزه‌ها در سال ۱۳۹۰ دفاع کرده‌‌اند، به مرکز فرهنگی شهر کتاب ارسال کنند.

دبیر هیات داوران، هیات داوری بررسی پایان‌نامه‌ها را متشکل از دکتر فتح‌الله مجتبایی، دکتر ضیاء موحد، دکتر حسین معصومی‌همدانی، دکتر غلامرضا خاکی و دکتر محمد دهقانی دانست که به زودی کار بررسی رساله‌ها را آغاز می‌کنند.

محمدخانی به مضامین رساله‌ها اشاره کرد و گفت: پنجاه درصد رساله‌‌های دکتری ارسالی به دبیرخانه‌ جایزه در سال گذشته و سال‌جاری درباره‌ی مولوی و آثار مولاناست و این امر نشان می‌دهد که وزارت علوم و دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی باید درباره‌ی رساله‌های دکتری برنامه‌ای جامع و علمی تدوین کنند تا در حوزه‌هایی که کمتر تحقیقات جدی وجود دارد و کمبود احساس می‌شود شاهد تحقیقاتی درباره‌ی شاعرانی چون سعدی، جامی، عبید زاکانی و ... و موضوعاتی چون ادبیات معاصر فارسی و ادبیات تطبیقی باشیم و رساله‌های دکتری به مسائلی که نیاز داریم سوق داده ‌شود. به نظر می‌رسد در دهه‌ گذشته توجه فراوانی به مولانا  و آثارش شده و دیگر حوزه‌ها مورد توجه کمتری قرار گرفته‌اند.

معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب زمان برگزاری اهدای دومین دوره‌ی جایزه‌ی دکتر مجتبایی را هفته‌ آخر آذر ماه ۱۳۹۱ اعلام کرد و افزود که انتشارات هرمس رساله‌های برگزیده را به صورت کتاب منتشر می‌کند و کتاب برگزیده‌ اولین دوره، در پاییز سال جاری منتشر خواهد شد.

کد خبر 181610
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز