همشهری آنلاین: مقامات مرتبط با دولت اکوادور به صورت غیر رسمی اعلام کردند رافائل کورآ رئیس جمهور اکوادور با اهدای پناهندگی سیاسی به جولیان اسانژ بنیان‌گذار وب‌سایت جنجالی ویکی‌لیکز موافقت کرده‌است.

جولیان اسانژ

به گفته مقامات اکوادوری کورآ موافقت خود را با اهدای پناهندگی سیاسی به جولیان اسانژ اعلام کرده است. اسانژ از تاریخ 19 ژوئن تا کنون در انتظار پاسخ دولت اکوادور در سفارت این کشور در لندن اقامت داشته‌است.

کورآ روز دوشنبه در گفتگو با تلویزیون دولتی ECTV اعلام کرد که این هفته درباره اهدای این پناهندگی به آسانژ تصمیم‌گیری خواهد کرد که در پی این سخنان، یکی از مقامات اکوادوری مرتبط با دولت اعلام کرد اکوادور به اسانژ پناه خواهد داد. کورآ در سخنان خود گفته بود برای اتخاذ چنین تصمیمی باید حجم زیادی از قوانین بین‌المللی مورد بررسی قرار بگیرند.

وزیر امور خارجه اکوادور پیش از این اعلام کرده بود رئیس‌جمهور به محض پایان یافتن بازی‌های المپیک تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. با این‌همه هنوز مشخص نیست که اسانژ اجازه خروج از لندن و پرواز به سوی اکوادور را داشته باشد. در‌حال حاضر وی به محض اینکه پای خود را از سفارت اکوادور بیرون بگذارد به خاطر نقض شرایط وثیقه دستگیر خواهد شد.

دلیل پناه بردن اسانژ به سفارت اکوادور در لندن جلوگیری از استردادش به سوئد بوده‌است، کشوری که در آن باید به خاطر اتهامات فساد اخلاقی مورد محاکمه قرار بگیرد. وی هم‌اکنون در یک اتاق در ساختمان دیپلماتیک سفارت اقامت داشته و به اینترنت نیز دسترسی دارد. دیپلمات‌های اکوادوری بر این باورند خطر استرداد اسانژ به سوئد و از آنجا به آمریکا وجود دارد و در آمریکا نیز خطر اعدام در انتظار اسانژ خواهد بود.

کورآ و پاتینو، وزیر امور خارجه اکوادور، پیش از این اعلام کردند درباره اسانژ تصمیمی قطعی خواهند گرفت و هدف آنها محافظت از حق زندگی و آزادی اسانژ است. روزنامه‌ دولتی ال‌تلگرافو در اکوادور نیز روز دوشنبه اعلام کرد این تصمیم، که هنوز ماهیت آن مشخص نشده‌بود،‌اتخاذ شده‌است. در پی انتشار این خبر نیز مقامات دولتی اکوادور به تازگی به صورت غیر رسمی موافقت کورآ را با پناهندگی اسانژ اعلام کردند.

کد خبر 181246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز