سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

محمد صادق الحسینی * 30سال پیش که رهبر کبیر انقلاب اسلامی آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام کردند، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این روز و این مناسبت تا به این اندازه با استقبال ملت‌های مسلمان مواجه شود و در میان کشورهای اسلامی فراگیر گردد.

اما علت این فراگیری گسترده و نفوذ کلام بنیانگذار انقلاب در قلوب مسلمین حتی فراتر از مرز‌های کشور‌ها و ورای اختلافات شیعه و سنی چیست؟

در اهمیت قدس شریف همین بس که رسول گرامی اسلام با وجود تغییر قبله مسلمانان از مسجدالاقصی به بیت الحرام در مکه، در شب معراج، از قدس معراج خود را به ملکوت آغاز می‌فرمایند. بنابراین زمانی که این بینش سیاسی عمیق و فلسفه عرفانی حضرت امام (ره) با جایگاه معنوی و ملکوتی این سرزمین عزیز و قبله نخستین مسلمین پیوند می‌خورد ، طبیعی است که با آغوش باز مسلمانان در سراسر دنیا مواجه خواهد شد.

امروز تأثیر روز قدس از مرزهای ایران و شیعه و حتی مسلمانان نیز عبور کرده و هر انسان آزاده‌ای را در هر کجای دنیا که باشد به‌دنبال خود می‌کشاند. این پیام حضرت امام به ملت‌ها آموخت که تأثیر مشت‌های گره کرده آنان از هر سلاح و ارتشی بیشتر است و در پرتو همین خودباوری بود که دو انتفاضه اول و دوم در فلسطین اشغالی شکل گرفت و اضمحلال رژیم منحوس صهیونیستی را بیش از پیش نمایان ساخت. این کلام به ظاهر ساده اما پر مغز که اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب خواهد برد از حضرت امام (ره) گویای همین معناست.

همین عوامل است که سبب گردیده امسال برای نخستین بار از آغاز نامگذاری روز قدس 70کشور اسلامی در قالب سازمان تعاون اسلامی رسما اعلام کنند راهپیمایی روز قدس در این کشور‌ها برگزار خواهد شد؛ هرچند به‌نظر می‌رسد نگرانی از گسترش بیداری اسلامی در سایر کشورها که متاثر از انقلاب اسلامی ایران در سال 57و اعلام روز جهانی قدس است در این تغییر موضع بی‌تأثیر نبوده؛ چرا که رابطه مطلوب سران کشورهایی که در جریان انقلاب‌های مردمی ناشی از بیداری اسلامی تاج و تخت و حکومت خود را از دست داده‌اند با رژیم صهیونیستی، یکی از دلایل اصلی اعتراض ملت‌ها و سقوط دولت‌های وابسته محسوب می‌گردد.

براین اساس می‌توان ادعا نمود که امروز آرمان و آرزوی قلبی حضرت امام‌(ره) محقق گردیده و تبلور انسجام اسلامی در حمایت از قدس شریف و فلسطین اشغالی در اقصی نقاط عالم به چشم می‌خورد. سیدحسن نصرالله در بیان تأثیر روز قدس بر سرنوشت رژیم صهیونیستی تعبیر جالبی دارد. ایشان می‌فرماید:

بعید نیست روزی فرا برسد که بدون جنگ، کاروان‌های مسلمانان و آوارگان فلسطینی وارد سرزمین‌های اشغالی شوند. به‌عبارت دیگر، رژیم صهیونیستی که روزی رؤیای ایجاد امپراتوری از نیل تا فرات را در سر می‌پروراند، امروز به مجموعه‌ای از نیرو‌های محصور که نوک پیکان نفرت و انزجار مسلمانان و ملت‌های آزاده جهان به سوی آن هدف گرفته شده، تبدیل شده است. این تمرکز اراده‌ها روی یک نقطه خود به تنهایی آثار گرانبهایی در پی خواهد داشت که نخستین آنها افزایش همگرایی و همبستگی مسلمین خواهد بود.

*کارشناس مسائل فلسطین

 

کد خبر 181171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز