گروه سیاسی: روز گذشته سازمان‌ها، نهادها و چهره‌های شاخص حقیقی و حقوقی کشور با صدور بیانیه‌های جداگانه مردم را به حضور حداکثری و باشکوه در راهپیمایی روز قدس دعوت کردند تا در سی وچهارمین سالگرد روز جهانی قدس و در شصت و چهارمین سال اشغال رسمی فلسطین فریاد رهایی این سرزمین را سردهند.

نقشه

ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه خود به همین مناسبت از اصناف واقشارمختلف مردم از هر طیف، قومیت، مذهب، سلیقه فرهنگی، گرایش سیاسی وفادار به انقلاب اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف خواست تا همگام، همدل و همصدا با آزادگان و مسلمانان جهان علیه مستکبران و قدرت‌های خودکامه و در رأس آن آمریکا و اسرائیل غاصب فریادسردهند و انزجار و خشم و نفرت خود را از اقدامات ضد‌بشری و غیرقانونی صهیونیست‌ها اعلام‌کنند. این اطلاعیه با اشاره به تحولات سه سال اخیر در منطقه می‌افزاید:

روز جهانی قدس امسال همراه با امواج بیداری اسلامی نوید آزادسازی قدس شریف را می‌دهد. سردار رمضان شریفرئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم با اشاره به اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس گفت: به همت ستاد خارجی، این مراسم در بیش از 70 کشور دنیا اعم از کشور‌های اسلامی و غیراسلامی برگزار می‌شود. این ستاد روز گذشته در اطلاعیه شماره دو خود مسیرهای هشت‌گانه راهپیمایی روز جهانی قدس را اعلام کرد.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه دوران کنونی، عصر بیداری و روشنگری اسلامی است و فلسطین در کانون این خیزش اسلامی قرار گرفته تأکید کرد: بیداری اسلامی در منطقه و بحران اقتصادی دنیای غرب، اعتراضات مردمی علیه دول غربی و اعتصابات داخلی در رژیم اشغالگر قدس باعث شده تا روز قدس امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل شود. این بیانیه از همه مسلمانان و مستضعفان و طرفداران آزادی و حقوق بشر دعوت کرد تا انزجار خود را از صهیونیسم و استکبار حامی آن اعلام کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری هم با صدور بیانیه‌‌ای به مناسبت روز قدس بر این نکته که حمایت از آرمان فلسطین به شاخص و شعار نظام ما تبدیل شده است، تأکید کرد. آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی با بیان اینکه روز قدس امسال، رنگ و بویی دیگر دارد، اظهار داشت: آنچه با نام بیداری اسلامی در منطقه رخ داد، برآمده از منطق ظلم‌ستیزانه پیام امام خمینی(ره) در روز قدس بود؛ منطقی که از ایدئولوژی اسلام و قابلیت‌های حیرت‌انگیز آن بهره می‌گرفت. این بیانیه با بیان اینکه پیام روز قدس این است که اتحاد امت اسلام، تنها راه نجات فلسطین است، می‌افزاید:

ارائه طرح‌هایی با ماهیت سازش و با این پندار که اسرائیل در برابر توافق‌های بین‌المللی تسلیم خواهد شد و به قیمت واگذاری خودمختاری در بخشی از سرزمین‌های اشغالی، از توسعه طلبی دست خواهد کشید، نشانه نشناختن ذات غاصبانه صهیونیسم جهانی است. آیت‌الله مهدوی کنی تصریح کرده است: ملت سرافراز ایران به نشانه سرکوبی ستم و در حمایت همیشگی از آرمان‌ها و رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال نیز در راهپیمایی روز قدس سنگ تمام خواهد گذاشت و برائت خود را از جرثومه‌های فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زمین اعلام خواهد کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم برای شرکت گسترده در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه تدبیر سیاسی امام راحل در پیوند یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام با یک‌ماه روزه‌داری و اعمال خاص عبادی و به راه افتادن سیل مردمی در خیابان‌های ایران و بسیاری از کشورهای جهان اسلام، به مرور زمان فرهنگ بیداری ملت‌ها شده است اظهار داشت:

حضور همیشگی مردم ایران در این مراسم که همدلی با مردم مظلوم داخل اراضی اشغالی و همراهی با رزمندگان مقاومت در خطوط مقدم جبهه مبارزه با اشغالگری و مبارزه با تروریسم دولتی و حامیان آن است، الگویی برای سایر ملت‌ها شده که ان‌شاءالله امسال نیز در شرایط خاص سیاسی منطقه با توجه به تحولاتی که پشت سر گذاشته و پیش رو خواهیم داشت، بار دیگر اقتدار و حق‌طلبی مسلمانان در پایداری و مقاومت در برابر مشکلات، تحریم‌ها و جنگ روانی را به نمایش خواهد گذشت یکی از مراجع تقلید در قم نیز با اشاره به اینکه شرکت در راهپیمایی روز قدس یک واجب شرعی است گفت: تحولات سوریه امروز مسئله مهم مقاومت اسلامی است. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس با اشاره به فشارهای امروز اسرائیل بر جهان اسلام گفت: اگر روزی اسرائیل بر منطقه مسلط شود، نقشه منطقه عوض شده و کشورهای اسلامی بیچاره خواهند شد.

مسیرهای راهپیمایی

مسیر شماره 1- مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب، دانشگاه تهران، مسیر شماره 2- مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسینی (قلعه‌مرغی)، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب دانشگاه تهران، مسیر شماره 3- مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان ولیعصر ، خیابان انقلاب دانشگاه تهران، مسیر شماره 4- مسجد امام زمان(عج)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران، مسیر شماره 5- مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران، مسیر شماره 6- مسجد المهدی(عج)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران، مسیر شماره 7- مسجد الجواد(ع)، میدان هفتم تیر، خیابان کریم‌خان، میدان ولیعصر،
بلوار کشاورز، دانشگاه تهران، مسیر شماره 8- مسجد امام جعفر صادق(ع)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب، دانشگاه تهران .

 

کد خبر 181169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز