همشهری آنلاین: رئیسان‌جمهور‌ ایران‌ و ارمنستان‌ در کنفرانس‌ خبری‌ مشترک با ابراز خشنودی‌ از روابط رو به‌ گسترش‌ دو کشور زمینه‌های‌ جدید همکاری‌ تهران‌ و ایروان‌ را فراون‌ و نامحدود خواندند‌.

به‌ گزارش‌ خبرنگار اعزامی‌ واحد مرکزی‌ خبر عصر دوشنبه 28 اسفند، احمدی‌نژاد در حاشیه‌ مراسم‌ آغاز بهره‌برداری‌ از خط لوله‌ انتقال‌ گاز در منطقه‌ مرزی‌ نوردوز، تأکید کرد،‌ هیچ‌ مانعی‌ برای‌ توسعه‌ روابط با ارمنستان‌ وجود ندارد و دو کشور در زمینه‌ های‌ تجارت‌ و نفت‌ و گاز ‌ اب‌ و حمل‌ و نقل‌ گفتگو کردند‌.

رئیس‌ جمهور گفت:‌‌ بعد از استقلال ارمنستان‌ روابط ایران‌ با کشور دوست‌ از روند روبه‌ گسترش‌ برخوردار شده‌است‌ و هر دو ملت‌ و دولت‌ مصمم‌ هستند روابط خود را عمیق‌تر توسعه‌ دهند.

احمدی‌نژاد اجرای‌ طرح‌های‌ مشترک‌ مانند ساخت‌ پل‌ها،‌ خطوط حمل‌ و نقل‌‌ گاز، و ‌تأسیسات‌ تولید برق‌ابی‌ را نشانه‌ پیوندهای‌ دوستانه‌ و عمیق‌ دو کشور خواند و افزود‌: روابط عاطفی‌ و فرهنگی‌ و تاریخی‌ دو ملت‌ بسیار خوب‌ است‌ و خوشحالیم‌ که‌ بهره‌برداری‌ از خط انتقال‌ گاز،
دولت‌ و ملت‌ ارمنستان‌ را خوشحال‌ کرده‌است‌‌.

رئیس‌جمهور گفت‌‌، در این‌ دیدار کوتاه‌ مروری‌ بر توافق‌های‌ گذشته‌ داشتیم‌ و زمینه‌ های‌ جدید نیز بررسی‌ و در این‌ زمینه‌ها توافق‌ شد که‌ با اجرای‌ آن‌ همکاری‌های‌ دو کشور تحکیم‌ و گسترش‌ بیشتری‌ می‌یابد‌.

رابرت‌ کوچاریان‌ نیز در این‌ کنفرانس‌ خبری‌ با قدردانی‌ از کمک‌های‌ بی‌دریغ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در سال‌های‌ پس‌ از استقلال‌ این‌ کشور گفت: ‌مردم‌ ارمنستان‌ هرگز کمک‌های‌ دولت‌ و ملت‌ ایران‌ را در دوران‌ بسیار سخت‌ مشکلات‌ این‌ کشور از یاد نخواهند برد‌.

رئیس‌جمهور ارمنستان‌ ‌28‌ اسفند را به‌ مناسبت‌ راه‌اندازی‌ خط انتقال‌ گاز ایران‌ به‌ کشورش‌ یک‌ روز تاریخی‌ و صفحه‌ جدیدی‌ در روابط دو کشور خواند و تأکید کرد، در گذشته‌ جز سیم‌ خاردار که‌ نماد حاکمیت‌ شوروی‌ بود، چیز دیگری‌ وجود نداشت‌ و تا سال‌ گذشته‌، پلی‌ که‌ رئیس‌جمهور ایران‌ امروز از آن‌ عبور کرد و من‌ استقبال‌ کردم‌ هم‌ ساخته‌ نشده‌بود.

وی‌ گفت‌‌: از سال‌ گذشته‌ تا کنون‌ ‌600‌ هزار تن‌ کالا از طریق‌ این‌ پل‌ تبادل‌ شده‌است‌.

رئیس‌جمهور ارمنستان‌ تماس‌های‌ سیاسی‌ دو کشور را بسیار فعال‌ و در عالی‌ترین‌ سطوح‌ بیان‌ کرد و گفت‌‌، دو کشور همواره‌ از هر گونه‌ اقدام‌ حساسیت‌ برانگیزی‌ بر ضد هم‌ پرهیز کرده‌اند.

کوچاریان‌ افزود‌: تهران‌ و ایروان‌ در بخش‌های‌ اقتصادی‌ نیز طرح های‌ مهمی‌ اجرا کردند که‌ این طرح‌ها زیرساختی‌ و زیر بنایی‌ هستند و همراه‌ با تحولات‌ مهم‌، نتایج‌ ملموسی‌ دارند‌.

کد خبر 18110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز