سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سال گذشته در نخستین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی تهران، سعدی افشار، تنها بازمانده هنر تخته‌حوضی و سیاه‌باز برجسته کشور با ویلچر روی صحنه تالار محراب حاضر شد و در نقش سیاه در نمایش «سعدی با نامادری‌اش» ایفای نقش کرد.

سیاه بازی - سعدی افشار

حالا قرار است افشار در آستانه 78سالگی در مقام کارگردان به دنیای تئاتر برمی‌گردد. این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با مهر از کارگردانی اثری نمایشی در سن 78سالگی با هنرمندان جوان خبر داد و تأکید کرد: اگر خدا بخواهد قصد دارم امسال نمایشی را با حضور هنرمندان جوان و علاقه‌مند کارگردانی کنم و به صحنه ببرم. وی افزود: کارهای قدیم در ذهنم است و از آنها الهام می‌گیرم. خیلی دوست دارم که با بازیگران جوان کار ‌کنم چون خوب هستند و به من انرژی می‌دهند.

این هنرمند تئاتر ایران درباره زمان و مکان اجرای نمایش گفت: به‌زودی زمان و مکان اجرای نمایش مشخص می‌شود. کارها در حال انجام است و به امید خدا امسال نمایش را به صحنه می‌بریم. آخرین اجرای این هنرمند نمایش سیاه بازی به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی تهران برمی‌گردد. در آن برنامه که با تقدیر از او همراه بود وی درباره اینکه چرا این روزها کمتر به نمایش تخت‌حوضی پرداخته می‌شود، گفت: «امروزه به خاطر تغییر شکل معماری خانه‌ها، مردم خانه‌های حوض‌دار را فراموش کرده‌اند و همه آپارتمان‌نشین هستند و مکانی برای اجرای نمایش تخت‌حوضی باقی نمانده است.» سعدی افشار متولد سال 1313در شهر تهران و از هنرمندان با سابقه و برجسته نمایش‌های ایرانی است و سال‌های سال در تئاترهای باربد، نصر و دهقان روی صحنه رفت. وی به‌عنوان یکی از بهترین سیاه بازان تئاتر ایران و تنها باقیمانده نسل سیاه بازان، روزهای خود را در تنهایی سپری می‌کند.

افشار از دهه 20فعالیت خود را در عرصه تئاتر و بازی در جامعه باربد آغاز کرد و در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخت. «بلورک و چشمه‌نوش» در سالن اصلی تئاتر شهر سال 1345، «مضحکه هارون‌الرشید» تئاتر نصر سال 1345، «بیژن و منیژه» تالار مولوی سال 1350، «مسافرخانه» تماشاخانه سنگلج سال 1365، «جشن شاه عباس» و «پیر پاره دوز» جامعه باربد سال 1325، «گودزیلا» تئاتر نصر سال 1368و «لاشخورها» تئاتر دهقان سال 1369ازجمله آثاری هستند که سعدی افشار در آنها به ایفای نقش پرداخته است.وی همچنین در مقام بازیگر در نمایش «احمد در بارگاه احمد» در کشورهای فرانسه و بلژیک به ایفای نقش پرداخت که این نقش آفرینی با استقبال قابل توجه منتقدان و هنرمندان تئاتر اروپا مواجه شد.

این بازیگر توانای نمایش‌های «تخته‌حوضی» و سیاه بازی، کارگردانی نمایش‌های «پریزاد»، «خلیفه صیاد»، «آخرین معما»، «مبارک در ژاپن» و «قضا و قدر» را در تئاتر پارس و نمایش تئاتر در تئاتر را در تئاتر نصر در کارنامه کاری خود دارد.سعدی افشار در آستانه بهار 78سالگی خود درباره سال‌هایی که سپری کرده گفت: 60 سال در عرصه سیاه بازی و نمایش‌های ایرانی حضور داشتم و از نظر مردم بازی هایم خوب بود اما بهترین نبودم و بسیاری بهتر از من در این عرصه بودند.

این هنرمند با سابقه و برجسته نمایش‌های ایرانی یادآور شد: فعالیت هنری مثل خوردن خیار است. اول شیرین و دلپذیر است اما آخرش تلخ است. در حال حاضر تلخی آن برای من مانده است. اگر هنرمند آینده نگر باشد این تلخی برایش نمی‌ماند. البته ناراضی نیستم و خدا را شاکرم. سال 1388 نمایشگاه عکس «در پس نقاب» با نمایش عکس‌های رضا موسوی عکاس تئاتر- از آخرین نمایش سعدی افشار پدر نمایش‌های سنتی- در سالن انتظامی مجموعه خانه هنرمندان برگزار شد. در این نمایشگاه 25عکس در ابعاد بزرگ که اختصاص به پرتره‌های این بازیگر با سابقه تئاتر از اجرایش در نمایش قولنج دارد به نمایش گذاشته شد. افشار در این برنامه سیاه بازی را کاری دشوار توصیف کرد و گفت: به‌دلیل شرایط جسمانی‌ام، توان آن را ندارم تا این شیوه نمایشی را به نسل جدید آموزش بدهم. البته در دانشگاه‌ها واحدهایی برای تدریس این شیوه‌ها وجود دارد و امیدوارم نسل جدید بتواند به‌خوبی این شیوه‌ها را فرا بگیرد.

او که یکی از آخرین بازمانده های سیاه‌بازی در ایران است در ادامه تصریح کرد: چون هنر سیاه‌بازی فی البداهه است، اجرای آن نیز بسیار دشوار و آموزش آن هم بسیار زمانبر است. اگر ما سالانه بتوانیم دو نفر را آموزش بدهیم، هنر کرده‌ایم. حال پس از گذشت زمانی نزدیک به سه سال و پس از طی دوران نقاهت، این هنرمند درباره احتمال حضور خود در عرصه تئاتر در سن 78سالگی گفت: بدنم تحمل و طاقت بازی را ندارد زیرا فرسوده و تکیده شده‌ام. بدنم در دوران جوانی خیلی حرف برای گفتن داشت ولی حالا نمی‌توانم زیاد تحرک داشته باشم.

کد خبر 181058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز