چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در مراسم شروع عملیات احداث سالن شماره 3 تماشاخانه ایرانشهر معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: باید با همکاری بخش خصوصی به طور جدی اقدام به ساخت سالن‌های تئاتری در سطح شهر تهران کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، مراسم شروع عملیات احداث سالن شماره 3 مجموعه تماشاخانه ایرانشهر با حضور محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر، رضا حداد مدیر پروژه احداث سالن شماره 3 و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در محل احداث این سالن ( باغ هنر) برگزار شد.

محمد هادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ابتدای این مراسم که به کوشش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و تماشاخانه ایرانشهر و با حضور چهره‌های برجسته هنری و مسئولان فرهنگی تهران برگزار شد، گفت: هنر از جمله موضوعاتی است که مدیران باید از آن حمایت کنند البته در سال های اخیر اقدامات خوبی در این راستا انجام شده اما در دهه‌های گذشته آنطور که باید به این مهم توجه نشده است.

وی ادامه داد: ما در حوزه هنر با مسائل مختلفی مواجه بودیم از جمله افتتاح پردیس‌های سینمایی در نقاط مختلف شهر تهران که نزدیک به 50 درصد ظرفیت سینماهای تهران را به خود اختصاص دادند.

اما امروزه نبود سالن‌های سینمایی سه بعدی در ایران با توجه به جایگاهی که این سینما در جهان دارد ضعف است و ما باید فضاهایی مناسب برای اکران این فیلم‌ها را نیز فراهم کنیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: پس از بهره‌‌برداری از سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر و به دنبال رفع کمبود سالن‌های تئاتر 10 سالن نمایشی به بهره‌برداری می‌رسد که از این میان می‌توان به 3 مجموعه نمایشی"مجموعه تئاتر ایران" در خاوران، که روزهای پایانی احداث خود را طی می‌کند، "مرکز هنرهای نمایشی آیینی" در شریعتی که با معماری فوق العاده‌ای ساخته شده و مجموعه‌هایی نیز در اراضی عباس آباد و باغ کتاب تهران اشاره کرد.

ایازی ادامه داد: به دلیل عقب ماندگی در احداث سالن‌های تئاتری، باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود و برای رسیدن به این مهم باید از تمام ظرفیت های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی متولی اصلی برای چنین اقداماتی هستند و شهرداری مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد، اما به دلیل دغدغه خاصی که به این موضوع داریم و می‌دانیم که اگر به فرهنگ نپردازیم روز به روز نابهنجاری‌های اجتماعی بیشتر می‌شود به این مسئله به طور جدی توجه خواهد شد.

وی افزود: مسولان و دستگاه‌های دولتی باید مسئولانه و دلسوزانه فعالیت کنند تا دانشجویان دیگر دغدغه تمرین و اجرا نداشته باشند.

در ادامه این مراسم، مجید سرسنگی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر نیز ضمن تبریک ایام عید سعید فطر و تسلیت به بازماندگان زلزله تبریز گفت: "در غیاب دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران به خاطر قدم های خوبی که در حوزه فعالیت های فرهنگی به ویژه هنر نمایش، سخت افزاری و بنیادینی که در شهر تهران و کشور برداشته تشکر می‌کنم و خرسندم از اینکه پس از گذشت 8 ماه از انتشار خبر احداث سالن شماره سه تماشاخانه ایرانشهر، امشب توفیق برگزاری مراسم شروع عملیات ساخت این سالن را پیدا کردیم.

وی ادامه داد: تئاتر ایران در کنار همه مشکلاتی که در آن وجود دارد از کمبود سالن و فضای برای اجرای تئاتر بسیار رنج می برد.

دیدن صدها هنرمند جوان و تعداد کثیری از هنرمندان برجسته که ذوق و استعدادشان به خاطر نداشتن سالن اجرا محدود می‌شود سخت و دردناک است.

متاسفانه تناسبی بین متقاضیان و امکانات اجرایی وجود ندارد و این مهم یکی از نکاتی است که در تمام این سال‌ها مورد غفلت بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: توجه به زیر بنای تئاتر در این سال‌ها همواره مورد غفلت قرار گرفته و متولیان فرهنگ و هنر کشور به تئاتر توجه جدی نداشتند و برخی مدیران فرهنگی نیز از بخش عمده‌ای از وظایف خود غفلت کرده‌اند.

در حالی که مدیران نسبت به حال و آینده برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور مسئول هستند و باید به هر دو این‌ها توجه جدی داشته باشند، زیرا آینده کشور نتایج برنامه‌ریزی‌های آن ها است اما متاسفانه نگاه آن‌ها بیشتر متوجه مسائل روزانه و جاری بوده است.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر گفت: ساخت یک سالن تئاتر یعنی توجه به هنجارهای جامعه و تربیت نسل جوان، مدیران و مسئولان باید به آینده فرهنگی کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اگر امروز یک سالنی با ظرفیت 400 نفر تماشاگر افتتاح می‌کنیم که در طول سال تعدادی از کارگردانان بتوانند در آن فعالیت کنند، تنها آغاز راه است این موضوع می‌تواند توجه مدیران و سازمان‌های فرهنگی را به خود جلب کند.

اگر ما در طول سال یک سالن افتتاح می‌کردیم امروز دیگر شرمنده جوانان هنرمند و مستعد نبودیم.

سرسنگی در ادامه این مراسم اظهار داشت: در احداث این سالن، بخش خصوصی به کمک تئاتر آمد، تاکنون ما احداث سالن‌های سینما به شکل خصوصی را تجربه کرده بودیم اما افتتاح این سالن برای نخستین بار با استفاده از امکاناتی که شهرداری در اختیار بخش خصوصی گذاشت تا یک جریان مثبت را به وجود آورد، برای نخسیتن بار است که در تئاتر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: امید دارم با نظر مثبت دکتر قالیباف و مهندس ایازی در سایر باغ ها و مراکزی که می‌توانند مورد توجه هنرمندان تئاتر باشند این مهم به عنوان یک الگوی قابل تکثیر مورد توجه قرار بگیرد.

سرسنگی در ادامه موقعیت باغ هنر را یک موقعیت ویژه و ممتاز در سطح شهر تهران ارزیابی کرد و افزود: این مکان با بهره‌برداری مناسب می‌تواند تبدیل به بزرگترین مرکز فرهنگی کشور و خاورمیانه شود در همین راستا از دکتر قالیباف و مهندس ایازی خواهش می‌کنم همان طور که در یک سال گذشته مراتب مساعدت و همکاری در فعالیت‌های مختلف را با ما در این مرکز داشتند، کمک کنند تا باغ هنر به یک مرکز هنری بزرگ تبدیل شود.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در پایان سخنان خود از دکتر قالیباف، مهندس ایازی و سلیمانی به خاطر همکاری و نظر بلندشان تشکر کرد و گفت: با نظر بلند ایشان به آینده فرهنگ و هنر امیدوارم و از رضا حداد به خاطر تلاش و همت‌اش در احداث این سالن تشکر می‌کنم.

افتتاح این سالن قدم اول است که در آینده ثمرات آن به بار ‌آید".

رضا حداد مدیر پروژه احداث سالن شماره 3 تماشاخانه ایرانشهر نیز در ادامه این مراسم گفت: کم کم داریم به آنچه سال‌ها آرزو داشتیم نزدیک می‌شویم.

وی ادامه داد: از مسئولان توقع زیادی ندارم تنها درخواست می‌کنم که مشابه این اقدام را برای همه گروه‌ها و کارگردان‌های تئاتری به وجود آورند.

اگر شهرداری تهران در سطح شهر تهران اقدام به ساخت چنین فضاهای تئاتری کند هم اشتغال زایی ایجاد کرده و هم ما صاحب خانه می‌شویم.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: اگر سالن نداشته باشیم تئاتر رشد و پویایی ندارد. با توجه با سالن‌های موجود هر کارگردان تنها هر دو سال یکبار فرصت کار پیدا می‌کند و این موضوع فاجعه است زیرا باعث می‌شود که گروه‌های نمایشی استمرار نداشته باشند.

وی سالن‌های تئاتری را بی شناسنامه دانست و افزود: همه مسئولان دولتی در ارگان‌های مختلف وظیفه دارند زمین‌هایی را برای ساخت سالن برای اجرا در اختیار گروه‌ها قرار دهند.

ما آرزویی جزء داشتن سالن نداریم. تمام آرزوی ما یک سالن خصوصی است تا در آن آزمایشگاه تئاتری ایجاد کنیم و مسائل جدیدی را تجربه کنیم.

آتیلا پسیانی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به حضور بخش خصوصی در تئاتر گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث این سالن تنها مادی نیست.

کارگاه تئاتر ایران ده سال هزینه معنوی داشته تا توانسته امروز مکانی را با این عنوان برای کسب تجربه‌های شخصی، ناب و دگر‌اندیش در تئاتر ایجاد کند.

وی ادامه داد: مجید سرسنگی جز مدیرانی است که به پتانسیل‌های تئاتر تجربی اعتقاد دارد و می‌داند که اینگونه نمایشی در راه رسیدن به تئاتر ملی و شکوفایی تئاتر موثر است.

"کارگاه تئاتر ایران" با هدف حمایت از گروه‌هایی که به دور از محدودیت‌های رایج به دنبال تجربه هستند با حضور دو گروه تئاتر"بازی" و"سایه" تشکیل شده است.

پسیانی تاکید کرد: طرز تفکر این گروه هرگز از بین نمی‌رود و این بنا تنها نقطه فیزیکی است همه و حتی مخالفین این نوع از تئاتر ما را در هدف خود راسخ تر می‌کنند تا تئاتر تجربی راه خود را در تئاتر ایران ادامه دهد.

در پایان این مراسم با حضور مهندس ایازی، مجید سرسنگی و رضا حداد ضمن رونمایی از تابلوی سالن شماره 3 تماشاخانه ایرانشهر(کارگاه تئاتر ایران) از محل احداث این سالن نیز بازدید به عمل آمد.

در این مراسم چهره‌ هایی همچون: حبیب رضایی، حسن معجونی، برزو ارجمند، لیلی رشیدی، پانته آ پناهی‌ها، وحید لک، شبنم فرشادجو، رضا بهبودی، کامل نوروزی، امیرحسین حریری، کیومرث مرادی، رضا صمدپور، سیامک احصایی،علی ساربان، آروند دشت آرای، رضا گوران، طوفان مهردادیان، عباس اقسامی و اعضاء شورای عالی خانه هنرمندان ایران حضور داشتند.

 

 

کد خبر 181198

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز