شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: طرح بیمه سهام یا اوراق اختیار فروش سهام حتما در هفته جاری در بورس اجرا می‌شود و در عین حال اعلام کرد این طرح ریسک سرمایه‌گذاران بورس را کاهش می‌دهد.

بورس

به گزارش همشهری، طرح بیمه سهام از طریق عرضه اختیار فروش سهام برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران در روز 16مرداد91 درشورای بورس به تصویب رسید و نهایتا دستورالعمل انجام این معاملات درروز چهارشنبه نهایی شد. براساس این طرح خریداران سهام ضمن آنکه از کسب حداقل سود معادل اوراق مشارکت اطمینان پیدا می‌کنند، می‌توانند به کسب سودهای بیشتر ناشی از افزایش قیمت سهام در آینده امیدوار باشند.

در همین رابطه علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات این طرح گفت: یکی از اقدامات مؤثر برای بهبود وضع بازار و کنترل ریسک سرمایه‌گذاران اجرای طرح اختیار فروش سهام است که به نوعی بیمه سهام محسوب می‌شود و این طرح قطعا در هفته جاری در بازار سهام اجرا می‌شود.

وی درباره سازوکار اجرای طرح بیمه سهام یا انجام معاملات براساس روش اختیار سهام گفت: سازوکار اولیه این طرح به این شکل است
که سهامداران عمده می‌توانند اوراقی را تحت عنوان آپشن یا اختیار منتشر کنند و از این طریق ریسک سرمایه‌گذاران خرد را کاهش دهند و در عین حال ریسک نوسان منفی قیمت یک سهم را هم کمتر کنند.

وی ادامه داد: در این روش سرمایه‌گذاران معمولا سود بالاتری از سود اوراق مشارکت به‌دست می‌آورند به این دلیل که سهامدار عمده اعلام می‌کند که قیمت یک سهم را در یک دوره زمانی مشخص بالاتر از نرخ روز خریداری خواهد کرد به‌طور مثال ممکن است یک سهامدار عمده برای یک سهم اوراق اختیار سهام منتشر کند و براساس آن اعلام کند که شش ‌ماه دیگر بین 10 تا 12درصد بالاتر از قیمت روز این سهم را خریداری خواهد کرد.

صالح‌آبادی با ذکر مثالی توضیح داد: مثلا اگر قیمت یک سهم 150تومان باشد ممکن است سهامدار عمده اعلام کند که همین سهم را در شش ‌ماه آینده به قیمت 165تومان خریداری خواهد کرد و براساس آن مقدار معینی آپشن یا اختیار معامله به فروش برساند.وی با بیان اینکه این طرح یک نمونه کامل برای بیمه سهام است در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح روی کل سهام موجود در بورس قابل اجراست، گفت: بله، این طرح قابلیت اجرا روی تمام سهام در بورس را داراست اما ما در مرحله اول به‌دنبال این هستیم که انجام معاملات اختیار سهام را روی سهام بزرگ بازار انجام بدهیم و این معاملات قطعا از هفته جاری آغاز می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان انجام معاملات ثانویه روی این اوراق وجود ندارد، افزود: با این طرح سهام به‌طور کامل بیمه می‌شود اما امکان انجام معاملات ثانویه روی اوراق وجود ندارد و خریدار فقط می‌تواند از اختیار خود استفاده کند اما در عین حال کسی که یک آپشن را خریداری کرده خیالش راحت است که این سهام را در یک دوره مشخص بالاتر از رقم کنونی به فروش خواهد رساند.به گفته وی، امکان سفته‌بازی روی این سهام وجود ندارد و صرفا مدلی برای بیمه سهام است و این اوراق هم به نفع خریداران است و هم فروشندگان اوراق.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت روز سهم در تاریخ سر رسید تعیین شده در اوراق اختیار معامله بالاتر از قیمت تعیین شده در سر رسید باشد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت:اگر خریدار آپشن قیمت سهامش در تاریخ سر رسید تعیین شده بالاتر از قیمت تعیین شده باشد مثلا به جای 165تومان این قیمت 170تومان باشد می‌تواند سهم را در بازار به فروش برساند. صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که نفع سهامدار عمده یا فروشنده عمده برای فروش چنین اوراقی چیست، گفت:

فرض کنید که یک شرکت سرمایه‌گذاری تعدادی از سهام موجود در سبد سهامش را انتخاب می‌کند و برای آنها اوراق اختیار سهام منتشر می‌کند این کار باعث می‌شود که نوعی اطمینان نسبت به آینده سهم وجود داشته باشد و در عین حال از عرضه بیش از حد سهام و در نتیجه افت قیمت سهام جلوگیری شود.

وی افزود: این کار باعث می‌شود تا سهام موجود در سبد سهام یک سهامدار عمده که فروشنده اختیار سهام است جلوگیری شود و ارزش سبد و دارایی هایش حفظ شود.

کمیته بورس ارز در حال بررسی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین نتایج تأسیس بورس ارز در بازار سهام گفت: کمیته‌ای به همین منظور تشکیل شده و این کمیته در بانک مرکزی در حال بررسی کارشناسی دادوستد ارز در بورس تهران است اما قرار شده اطلاع‌رسانی عملکرد این کمیته برعهده بانک مرکزی باشد و سازمان بورس نیز بر همین اساس در حال همکاری با بانک مرکزی است.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است امکان معاملات چه ارزهایی فراهم شود، گفت: محدویتی وجود ندارد و همه ارز‌های رایج درصورت تأیید کمیته و براساس سازوکار گواهی‌های سپرده ارزی قابلیت انجام معامله را در بورس پیدا خواهند کرد.

کد خبر 180722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز