تغییر ماهیت آلودگی هوای پایتخت از آلاینده‌های سوختی و کارخانه‌ای به آلاینده ذرات معلق، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان آلودگی هوا ناشی از نفوذ بیشتر گردوغبار عربی از مرزهای جنوب و جنوب غرب کشور طی سالیان گذشته است.

آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار شهر نوشت، آلودگی گردوغبار اگرچه تا مرزهای پایتخت و حتی مناطق شمال ایران بالا آمده اما سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی مدیریت و مهار ریزگردها هنوز نتوانسته برنامه‌ای مدون لااقل برای قانع‌کردن شهروندان در معرض خطر و نمایندگان مجلس ارائه دهد.

حضور محمدجواد محمدی‌زاده در صحن علنی و غیرعلنی مجلس برای توضیح درباره آنچه مدیریت آلودگی هوای کشور خوانده می‌شد با واکنش منفی نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است. مرزهای غربی و جنوب غربی به‌طور مستقیم و مناطق شمالی و به‌خصوص مرکزی کشور مانند تهران نیز در معرض خطر آلودگی ریزگردها هستند؛

اگرچه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بارها نسبت به روند تدریجی تغییر در ماهیت آلودگی هوای پایتخت هشدار داده و بارها اعلام کرده که آلودگی پایتخت از مواد آلاینده منو‌اکسید کربن و گوگرد و دیگر آلاینده‌های سوختی به ذرات معلق کمتر از 10و 2.5 میکرون تغییر یافته است. به گفته یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این تغییر آلودگی نه‌تنها نشان‌دهنده کاهش آلاینده‌های سوختی و کارخانه‌ای در تهران نیست بلکه نشانگر غلبه نفوذ گردوغبار به جغرافیای پایتخت است.

در همین حال اسماعیل کهرم، متخصص محیط‌زیست به شهر نوشت می‌گوید: باد غالب از غرب به شرق تهران می‌وزد، کسانی که در مسیر باد غالب قرار دارند، بیشتر از کسانی که در جنوب تهران زندگی می‌کنند در معرض خطر قرار دارند در هر حال فرقی نمی‌کند کسی در شمال یا جنوب شهر زندگی کند؛ تقریبا همه در معرض آن قرار دارند.

وی با اشاره به هشدار درباره سلامتی شهروندان در معرض خطر آلودگی هوا گفت: زمانی که ریه دچار مشکل شد، نه‌تنها اعصاب که به‌طور کلی زندگی افراد به هم می‌ریزد و تمام سیستم گردش خون و ریه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش این آلاینده‌ها و میزان آلودگی هوا، میزان تصادفات افزایش پیدا می‌کند، چرا که این آلاینده‌ها روی اعصاب و روان تأثیر می‌گذارد و آستانه تحمل را پایین آورده و افراد را پرخاشگر می‌کند.

وی اظهار داشت: حتی زمانی که دی اکسید کربن در هوا بالا می‌رود، میزان وقوع قتل نیز افزایش پیدا می‌کند. پلیس پیش از این اعلام کرده بود که در یکی از همین روزهای آلوده پنج قتل در تهران رخ داد که در تمام موارد آن قاتل و مقتول شناختی از هم نداشتند و تنها در پی درگیری و عصبانیت مرتکب قتل شده‌اند. برای اینکه افراد متوجه تأثیرات آلودگی بر زندگی‌شان شوند، سری به شهرهای کمتر آلوده و سالم بزنند و ببینند مردم چقدر راحت زندگی می‌کنند.

با این حال یوسف رشیدی معتقد است که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تحت‌الشعاع روند فزاینده آلودگی ذرات معلق قرار گرفته و پایتخت امروز مانند مناطق غرب و جنوب غرب کشور در معرض آلودگی شدید هوا به‌خصوص ذرات معلق قرار دارد.

کد خبر 180467
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز