چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

اهواز: این روزها بسیاری از اهالی جنوب کشور با وجود اینکه هزینه‌های زیادی را برای دسترسی به آب سالم صرف می‌کنند اما بازهم مجبورند گاهی یا با میزان ناچیزی آب تصفیه‌شده، روزگار بگذرانند یا به نوشیدن آبی کدر و بدبو رضایت دهند.

البته اگرچه طرح عظیم آبرسانی غدیر هم‌اکنون در دست اجراست و با وجود اینکه این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر افتتاح شده ولی به‌نظر می‌رسد مشکل کیفیت پایین آب در اهواز راه‌حل مناسب دیگری نیاز دارد چراکه کارون نیز به‌واسطه ورود فاضلاب‌ها بسیار آلوده شده است. طرح بزرگ آبرسانی غدیر به گفته استاندار خوزستان درصورت اجرای کامل، آب 12شهر و بیش از هزار و 200روستا را تا افق سال 1415تأمین خواهد کرد. سیدجعفر حجازی اتمام ساخت تصفیه‌خانه شرق اهواز را نیز در فهرست پروژه‌های مهر ماندگار اعلام کرده و معتقد است با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه دیگر هیچ فاضلابی به کارون تخلیه نمی‌شود. با وجود این، اکنون وضعیت آب اهواز مردم را به ستوه آورده است.

مهر درخصوص مشکلات مردم اهواز گزارش داد که آنها سال‌هاست برای نوشیدن یک لیوان آب مجبور هستند آن‌را از فروشندگان دوره‌گرد بخرند و این روزها هم با معضلی جدید مواجه شده‌اند به‌گونه‌ای که آب لوله‌کشی بخشی از این شهر به‌خصوص در مناطق محروم مثل کوت عبدالله، بوی تعفن و فاضلاب می‌دهد. مردم وقتی شیر آب را باز می‌کنند با آبی متعفن با بوی فاضلاب مواجه می‌شوند که نه‌تنها قابل شرب نیست که قابل مصرف نیست و مردم را حتی برای گرفتن وضو در ‌‌ماه رمضان بامشکل شرعی مواجه کرده‌ و به‌نظر می‌رسد این آب پاکیزه نیست.

عادل حزباوی یکی از ساکنان منطقه درویشیه در کوت عبدالله اهواز در این خصوص می‌گوید: معمولا این وضع در غروب شدیدتر می‌شود و وقتی شیر آب را باز می‌کنیم با آبی متعفن که بوی لجن می‌دهد مواجه می‌شویم. وی ادامه داد: بوی آب این روزها به قدی مشمئزکننده است که اگر برای فردی که سرازیر شدن آب از لوله را ندیده باشد این آب را بیاورید، می‌گوید انگار این آب فاضلاب است. ‌ تداوم این وضع می‌تواند سلامت من و خانواده‌ام را به‌شدت تهدید کند و مسئولان باید فکری عاجل برای حل این مشکل بکنند.

حزباوی با اشاره به اینکه این روزها مجبور هستیم حتی برای وضو، درست کردن غذا و شستن دست و صورت در برخی مواقع روز هم از آب تصفیه شده استفاده کنیم، تأکید کرد: همانگونه که می‌بینید مردم ساکن در منطقه ما از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند و 20لیتر آب تصفیه شده 300تومان به فروش می‌رسد که برای خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است.

نماینده مردم اهواز نیز در این خصوص با تأیید وضع پیش آمده گفت: این روزها تماس‌های فراوانی با دفتر من در اهواز انجام می‌شود که مردم خواستار رسیدگی به وضع آب لوله کشی در مناطق خود هستند. سیدشریف حسینی افزود: در این خصوص با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز صحبت‌هایی داشته‌ام که آنها قول داده‌اند به‌زودی این مشکل را حل کنند تا مردم بیش از این ناراضی نباشند. البته آنها وعده داده‌اند که این مشکل تا قبل از عیدفطر حل شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولان آبفای اهواز قول داده‌اند این مشکل را با انتقال بخشی از آبی که از شوشتر به سمت آبادان می‌رود حل کنند. وی ادامه داد: متأسفانه دو حوضچه تصفیه‌خانه آب کوت عبدالله اهواز خاکی و سنتی است و این امر باعث می‌شود کیفیت کار تصفیه آب کاهش پیدا کند ولی مسئولان آبفای اهواز در حال تعمیر و بازسازی این حوضچه‌ها هستند. علاوه بر این ، در مدت اخیر در حوزه آب شهرستان اهواز اتفاقات دیگری هم رخ داد. برای نمونه آب چند منطقه اهواز برای چند روز قطع شد و در برخی مناطق کلر موجود در آب آنقدر زیاد ‌‌شد که عملا قابل مصرف نبود. نماینده اهواز در این خصوص نیز گفت: متأسفانه از این موضوع که آب در برخی مناطق قطع شده آگاه هستم ولی این امر را نمی‌توان به سهمیه‌بندی آب نسبت داد بلکه این امر به‌علت بروز اشکال فنی بوده است ولی انتظار از مسئولان آب اهواز این است که در این شرایط سخت گرما و روزه‌داری این اشکالات برای مردم به‌وجود نیاید. حسینی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخی مناطق این شهر فرسوده است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

کد خبر 180381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز