همشهری آنلاین: وزیر نیرو جزییات جدید از تازه‌ترین تحولات در راه‌اندازی سامانه آب کارتی در کشور را تشریح کرد.

نامجو

مجید نامجو در گفت‌وگو با اعلام کرد: با وجود فروش آب کارتی در تهران برای مخاطبان خاص، توزیع عادی آب به صورت کارتی نمی‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که تاکنون فروش آب کارتی در قم و ساوه انجام شده، گفت: امکان این کار در تهران نیز وجود دارد، ولی آیا آب تهران و مصرف حجیمی که وجود دارد چنین چیزی را دیکته می‌‌کند؟ ما تا به حال به چنین جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

نامجو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در فروش آب به صورت کارتی اظهار کرد: در قم و ساوه به بخش خصوصی آب تحویل می‌دهیم، آنها با استفاده از سیستم‌ها و آب‌ شیرین‌کن‌ خود کیفیت آب را بالا می‌برند، لوله‌کشی کرده و مخازن مورد نیاز را نصب می‌کنند.

وی افزود: مردم از مخازن نصب شده آب خریداری می‌کنند که طبق ضابطه است و این موضوع مساله‌ جدیدی نیست.

وزیر نیرو هم‌چنین با تاکید بر مطلوب ‌بودن کیفیت آب تهران تصریح کرد: آب تهران یکی از بهترین آب‌هایی است که در کشور مصرف و به طور مرتب توسط سازمان‌های آب و فاضلاب کشور کنترل می‌شود. در مورد آب تهران نگرانی نداشته باشید؛ بخورید.

آغاز فروش آب کارتی از سال گذشته

طبق ماده هشت هدفمند‌سازی یارانه‌ها بخشی از درآمد‌های ناشی از این قانون به پروژه‌های کاهش مصرف، با هدف بالا‌بردن کیفیت، دقت عمل و کاهش خطا در خدمات‌رسانی، کاهش هزینه‌های خدماتی، کاهش رفت‌وآمد‌های درون شهری، پرهیز از ورود به اماکن مشتریان و در نهایت افزایش رفاه مشتریان تعلق می‌یابد و سامانه‌ نوین آب کارتی براساس این ماده قانون راه‌اندازی شده است.

براساس گفته‌های معاون درآمد و امور مشترکان آبفای کشور تا اوایل سال گذشته حدود چهار هزار انشعاب در استان تهران در حال استفاده از روش فروش کارتی آب یا همان روش هوشمند بودند.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تیرماه سال گذشته با اعلام خبر مجهز شدن تمام نواحی امور مشترکان در آبفای استان تهران به دستگاه شارژ آب کارتی، مزایای این روش را توزیع آب، پرداخت نقد و سریع وجوه آب، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌های وصول مطالبات و در نتیجه حذف پیمانکار وصول مطالبات، کاهش کارمزد‌های بانکی، کاهش ارسال اخطاریه به مشترکان و تقویت منابع خواند.

این در حالی است که فروش آب کارتی برای انشعاب‌های عمومی، انشعاب‌های در حال ساخت‌و‌ساز و آب تانکری در نظر گرفته شده است و استفاده دیگر مشترکان عادی از این سامانه بستگی به درخواست و استقبال آنها دارد.

براین اساس مهم‌ترین ویژگی استفاده از کنتور‌های آب کارتی مدیریت خرید و مصرف آب ذکر شده است.

به گفته سید مهدی ثمره‌هاشمی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مزیت‌های شارژ‌ کارت‌های آب بعد از واقعی‌ شدن قیمت آن در کمتر از پنج سال آینده مشخص می‌شود، چرا که سامانه‌ آب کارتی روش خوبی برای مدیریت مصرف آب است.

درحالی که برای نخستین بار در منطقه چهار تهران در اردیبهشت‌ماه سال گذشته 10 دستگاه کنتور آب کارتی در منطقه‌ چهار تهران نصب شد، در بهمن ‌ماه سال گذشته نیز فقط در محدوده آبفای منطقه یک تهران 500 دستگاه کنتور کارتی نصب شده بود.

باوجود خبر مشارکت بخش خصوصی در سامانه‌ آب کارتی توسط وزیرنیرو، در خبرهای منتشر‌شده توسط معاونان آبفا در سال گذشته تاکنون خبری از مشارکت بخش خصوصی بیان نشده است.

هم‌چنین در خبرهای مربوط به حوزه‌ آب شهرستان‌هایی که از سامانه آب کارتی استفاده می‌کنند از جمله قم مشاهده می‌شود که کیفیت این آب‌ها از آب شیرین‌شده‌ در لوله‌‌کشی‌ها مطلوب‌تر است، به گونه‌ای که هم‌چنان مردم آن نواحی از سامانه آب کارتی خرید می‌کنند.

کد خبر 183345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز