مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان بر پرهیز از تندروی در عین حفظ روحیه نقادی جریان‌های دانشجو‌یی تأکید فرمودند.

در این خصوص گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با داوود گودرزی؛ معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی که در ادامه می‌خوانید.

  • تأکید مقام معظم رهبری بر پرهیز از تندروی به چه علت است؟

آن چیزی که اهمیت بحث را مشخص می‌کند و اینکه چرا ایشان به این مقوله پرداختند، آسیب‌هایی است که به رفتار‌ها و فعالیت‌های سیاسی چند سال اخیر ما وارد شده است. در واقع این تندروی‌ها چه در جنبش دانشجویی و چه احزاب و تشکل‌ها و فضای رسانه‌ای کشور، فرهنگ سیاسی کشور را با آسیب‌های جدی مواجه کرده و باید این مسیر غلط اصلاح گردد. در همین دیدار رهبری فرمودند که از قول به غیرعلم پرهیز شود.

یعنی اینکه یک سخنی در مورد یک فرد گفته شده نباید دانشجو بدون اینکه علم به صحت آن داشته باشد آن را بازگو کند. همچنین گرایش به یک فرد یا مجموعه نباید منجر به این شود که نکات مثبت و خوبی‌های آن را ببینیم و نقاط ضعف و منفی آن را نادیده بگیریم. و یا گاها دیده می‌شود که حتی در داخل مجموعه‌های اصولگرایی برخی افراد تصور می‌کنند که چون نیت آنان کار کردن برای انقلاب است ایرادی ندارد که گفتار و رفتار آنان به دروغ آلوده شود. آن وقت خروجی ما همان «هدف وسیله را توجیه می‌کند می‌شود» و همان سیاست ماکیاولی. متأسفانه از این سنخ آفت‌ها امروز در فضای سیاسی کشور زیاد دیده می‌شود و جنبش دانشجویی هم متأسفانه در برخی از موضع‌گیری‌ها و اقدامات خود دچار این آفت‌ها شده است.

  • چرا جنبش دانشجویی به این آفت‌ها گرفتار شده؟

به هر حال یک بخشی از فضای سیاسی کشور درون دانشگاه‌ها دنبال می‌شود و دانشگاه‌های ما بخشی از خلأ‌های احزاب سیاسی کشور را پر می‌کنند و طبیعی است که دانشگاه و فضای سیاسی کشور از همدیگر تأثیر بپذیرند. لذا من به‌نظرم می‌رسد مقام معظم رهبری این آسیب‌ها و آفت‌ها را دیده‌اند و از این بابت دارند هشدار می‌دهند تا این ایرادات اصلاح شود. اگر قرار باشد یک جوان دانشجوی مسلمان وارد فضای سیاست شود و هیچ قید و بندی نداشته باشد چه تفاوتی با دیگرانی که با عناوین گوناگون وارد سیاست می‌شوند و سیاست‌های ماکیاولی را دنبال می‌کنند دارد؟ بنابراین دانشجویان ما و جریان دانشجویی باید اخلاق سیاسی را سرلوحه فعالیت‌های سیاسی خودشان قرار دهند.

  • راهکار مقابله با این تندروی‌ها چیست؟

ما باید توجه داشته باشیم که انقلاب را برای خودمان نخواهیم؛ خودمان را برای انقلاب بخواهیم. اگر خدایی نکرده متخلق به اخلاق اسلامی نباشیم و در رفتارهایمان قید و بند و چارچوب اسلامی را رعایت نکنیم خدایی نکرده دود آن به چشم خود جنبش دانشجویی و حتی نظام وارد می‌شود و آسیب‌های زیادی از این جهت می‌بینیم.

  • این آسیب‌ها کدامند؟

اولا تندروی‌ها فرد را دچار دلسردی خواهد کرد چون وقتی فردی بدون لحاظ واقعیات در بیان مواضع خود تندروی می‌کند عملا این مطالبات محقق نخواهند شد و این در فرد ایجاد یأس سیاسی و دلسردی خواهد کرد. ما کم نداشتیم کسانی را که از اول انقلاب تا‌کنون در دوران جوانی تند‌ترین مواضع را در حمایت از انقلاب داشتند و در ادامه نسبت به انقلاب موضع منفی پیدا کردند و یا حداقل نسبت به آن بی‌تفاوت شدند. همچنین تند روی همیشه با بی‌تقوایی و گناه همراه است. ضمن آنکه در این تندروی‌ها با آبروی افراد بازی می‌شود؛ درحالی‌که ما در اسلام داریم که آبروی مؤمن بالا‌ترین حرمت را دارد.

کد خبر 180362
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز