همشهری‌آنلاین: جنبش دانشجویی همواره یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین نهادها در مقاطع مختلف بوده و تحلیل‌ها، واکنش‌ها و بسترسازی‌های دانشجویان جایگاه ویژه‌ای به دیدگاه‌های این قشر از جامعه در جهت‌گیری‌های افکار عمومی داشته است.

 

اما این‌که وضعیت جنبش دانشجویی در شرایط امروز جامعه چگونه است و ویژگی‌های آن کدام است، در گفت‌وگو‌های خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با تعدادی از دانشجویان، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس مطرح شده است که در زیر می‌خوانیم:

جنبش دانشجویی در انتخابات مستقل عمل می‌کند

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، استکبارستیزی،‌ اسلام‌خواهی،‌ عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی را از ویژگی‌های جنبش دانشجویی دانست.

محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نقش و جایگاه جنبش دانشجویی در کشورمان اظهار کرد: با سرنگونی نظام شاهنشاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، عدالت‌طلبی به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مطرح شد و تشکل‌های دانشجویی به عنوان نهادی که منفعتی برای خود تعریف نکرده و وارد بازی‌های قدرت نشده است یکی از مورد اعتمادترین و اصیل‌ترین نهادهایی است که می‌تواند بحث عدالت را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه "در شصت سال اخیر جنبش دانشجویی نقش‌های جدی در فضای کشور ایفا کرده است"، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی قبل از انقلاب اسلامی، محتوای استکبارستیزی داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی نیز بر محتوای جنبش دانشجویی افزوده شد.

این فعال دانشجویی افزود: اگر جنبش دانشجویی آرمان‌خواهی را همراه با عقلانیت پیش ببرد، می‌تواند دستاوردهای مهمی برای کشور به ارمغان بیاورد. مطالبه جنبش دانشجویی در فضای داخلی دانشگاه نیز، پیشرفت همه‌جانبه کشور است که این مهم با تلاش در زمینه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی میسر می‌شود.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه، با بیان اینکه "یکی دیگر از مطالبات جنبش دانشجویی، پاسخگو بودن مسئولان است"، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره داعیه‌دار بحث نقدپذیری هستند و در جلسات خود با اقشار مختلف مردم، در فضایی آزاد به نظرات مردم گوش می‌دهند. دیگر مسئولان کشور نیز باید جلسات مشابه با این جلسات رهبری داشته باشند زیرا موجب ایجاد فضای نقدپذیری می‌شود و ارتباط مردم و مسئولان را نزدیک‌تر می‌کند.

پهلوان در ادامه با بیان اینکه "کرسی‌های آزاداندیشی، عقلانیت را بر فضای جامعه حکمفرما می‌کند"، اظهار کرد: جنبش دانشجویی وظیفه دارد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را پیگیری کند. کرسی‌های آزاداندیشی مورد تایید رهبری است و در آنها افراد نظرات خود را در یک محیط آکادمیک و منطقی بیان می‌کنند و از سویی اجازه می‌دهند که نظرات آنها مورد نقد واقع شود.

وی همچنین با بیان اینکه "جنبش دانشجویی در عرصه انتخابات مستقل عمل می‌کند"، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی کاری به عملکرد احزاب ندارد. ما در حال بررسی معیارهایی منطبق با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و خواست‌های اصیل مردم هستیم و ممکن است پس از بررسی و اعلام ملاک‌ها و معیارها، افراد خاصی را که مطابق این معیارها هستند به مردم معرفی کنیم.

این فعال دانشجویی، عملکرد نامزدها در برهه‌های حساس، میزان ولایت‌پذیری نامزدها و برنامه‌های آنها را از جمله این ملاک‌ها دانست.

پهلوان در پایان گفت: سازمان‌های مسئول باید از تشکل‌های دانشجویی حمایت کنند و فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی را جزو اولویت‌های خود قرار دهند. نباید تشکل‌های دانشجویی اولین بخش‌هایی باشند که به دلیل کمبود بودجه تحت تاثیر قرار می‌گیرند زیرا فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم هست.

هرگاه جنبش دانشجویی در برابر آرمان‌های مردم ایستاد، به فنا رفت

یک عضو جبهه پایداری با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در کشور ما اظهار کرد: جنبش دانشجویی مسلمان، یکی از جریان‌های موثر در فضای فکری، سیاسی و اجتماعی جامعه است.

علی خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سابقه جنبش دانشجویی در کشور قبل و بعد از انقلاب، گفت: در زمان طاغوت، در 16 آذر 1332 دانشجویان کشور شعار مرگ بر آمریکا سر دادند در حالی که این شعار را هیچکس به آنها یاد نداده بود و این شعار برگرفته از آرمان‌های دینی بود و ریشه در اعتقادات آنها داشت.

این فعال سابق جنبش دانشجویی افزود: جنبش دانشجویی در پیروزی انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و هشت سال دفاع مقدس نیز نقش مهمی را ایفا کرد و بسیاری از کسانی که در عرصه جنگ حضور پیدا کردند، جوانانی بودند که برخواسته از جنبش دانشجویی بودند.

وی با اشاره به نقش دانشجویان و جنبش دانشجویی در پیشرفت‌های علمی کشور، اظهار کرد: بخشی از این جنبش در دوره‌ای، بویژه در اواخر دهه 70 نقش پیاده ‌نظام احزاب و جریان حاکم را ایفا می‌کرد و چون وامدار افراد سیاسی و احزاب بود، برای پیگیری منافع این احزاب در مقطعی جلوی مردم، شعارها و آرمان‌هایی که مردم به خاطر آن انقلاب کرده و شهید داده بودند، ایستاد.

خطیبی با بیان اینکه "در آن مقطع زمانی سیاسیون خارج از دانشگاه چشم طمع به جنبش دانشجویی دوخته بودند و قسمتی از جنبش که وامدار احزاب شده بود، قدرت بصیرت چندانی نداشت"، یادآور شد: مثلا ما در اتفاقات سال 78 دیدیم دفتر تحکیم وحدت چگونه وامدار جریان‌های سیاسی و سیاستمدارانی است که در آن زمان در وزارت کشور مستقر بودند و افراد عضو این تشکل در مقابل مردم ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که جنبش دانشجویی از آرما‌ن‌های اولیه خود دور شود و به احزاب و گروه‌های سیاسی وابستگی پیدا کند، محکوم به شکست می‌شود و به طور کلی در بازه‌های مختلف تاریخی هرگاه جنبش دانشجویی در برابر آرمان‌های مردم ایستاده به سمت فنا رفته است.

این عضو جبهه پایداری در پایان با بیان اینکه "راه جلوگیری از تبدیل نشدن جنبش دانشجویی به پیاده‌نظام احزاب، بصیرت و تقویت عقبه تئوریک جنبش دانشجویی است"، تاکید کرد: جنبش دانشجویی نباید درگیر کارهای ظاهری و شکلی شود و باید در راستای تقویت عقبه خود تلاش کند و از نگاه صرفا ظاهری به مسائل پرهیز کند.

فعالیت دانشجویان باید منجر به سازندگی و بالندگی کشور شود

یک نماینده مجلس معتقد است، خروجی فعالیت‌های دانشجویان و تشکلات دانشجویی باید در جهت سازندگی و بالندگی کشور باشد.

حجت الاسلام وحید احمدی در آستانه روز دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا، دانشجو را از مهمترین ارکان هر جامعه دانست و گفت: در کشور ما هم دانشجویان نقش بسزایی در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... دارند.

وی اظهار داشت: در زمان قبل و بعد از انقلاب نیز دانشجویان نقش مهمی در عرصه‌های مختلف مطابق آنچه که از این قشر انتظار می‌رود ایفا کردند و علی رغم تمام فراز و نشیب‌های موجود بعد از انقلاب فرهنگی نیز توانستد خط مشی جدیدی را ایجاد کنند.

نماینده کنگاور، صحنه و هرسین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان، خاطر نشان کرد: پویایی، حضور جدی در مسائل مختلف، نقد، نوآوری و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از جمله خواسته‌های ایشان از قشر دانشجو در کشور است.

احمدی با تاکید بر اینکه فعالیت تشکل‌های دانشجویی باید در چارچوب تعریف شده و به نفع مصالح کشور باشد، یادآور شد: اگر این فعالیت‌ها در قالب قوانین نباشد نقش تخریبی خواهد داشت و باید از این نوع عملکرد پرهیز کرد.

وی تصریح کرد: آفت‌ها و آسیب‌ها برای هر جنبشی طبیعی است و بخشی از آن از عملکرد و نوع تعامل این جنبش‌ها منشا می‌گیرد. به گفته این نماینده مجلس، باید با برنامه‌ریزی دقیق این آسیب و اشکالات را به حداقل رساند.

آرمان‌گرا بودن، جنبش دانشجویی را تحول‌ساز می‌کند

یک عضو جبهه پایداری اظهار کرد: جنبش دانشجویی تا وقتی که از جنس جوانان است و در عین حال آرمانگرایی خود را حفظ می‌کند، همچنان می‌تواند تحول‌ساز باشد.

میثم نیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه "این تحول‌سازی فقط مربوط به جوان بودن و آرمان‌گرایی نیست"، افزود: تحول‌سازی نیاز به انسجام گفتمانی و تشکیلاتی دارد و جنبش دانشجویی در چندین سال گذشته در این زمینه افت و خیزهایی داشته است.

دبیرکل پیشین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه "جنبش دانشجویی به مانند سابق می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در فرآیند گفتمانی، سیاسی و اجتماعی کشور از جمله بحث انتخابات باشد"، گفت: مهمترین ماموریت جنبش دانشجویی تاکید بر آرمان‌هاست و اگر این امر مورد توجه قرار نگیرد و جنبش دانشجویی وارد عرصه‌ای از رفتارها شبیه رفتار احزاب و کلوپ‌های سیاسی شود، دچار خسران خواهد شد.

وی با بیان اینکه "در دهه 80 وجه و فصل مشترک تشکل‌های دانشجویی، تاکید بر روی آرمانهای انقلاب اسلامی بوده و این موجب تقویت این جنبش شده است"، خاطرنشان کرد: آنها در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور تلاش کرده‌اند نامزدهای انتخاباتی را با توجه به آرمانهای انقلاب اسلامی محک بزنند و بر روی این آرمانها و اصول در انتخاب خود پافشاری کنند.

نیلی در پایان اظهار کرد: جنبش دانشجویی باید بر چارچوب گفتمانی خود و اصول و ارزشهای آرمانی انقلاب اسلامی تاکید کنند و با تاکید بر این مسائل است که از افتادن آنها در ورطه سیاسی صرف و یا تبدیل شدن به شاخه دانشجویی احزاب و کلوپ‌های سیاسی جلوگیری می‌شود.

جنبش دانشجویی بر اساس اصل شجاعت در گفتار و صداقت در رفتار عمل کند

عضو مجمع اتحادیه دانشجویان جهان اسلام گفت: جنبش دانشجویی بر اساس اصل شجاعت در گفتار و صداقت در رفتار باید موج صحیحی در جامعه ایجاد کند.

محمدمهدی جهانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که دانشجو در مواضع سیاسی جامعه باید بر اساس اصل شجاعت در گفتار و صداقت در رفتار حضور یابد، اظهار کرد: معنای حضور سیاسی دانشجو در دانشگاه با سیاسی‌کاری متفاوت است. عمل سیاسی دانشجو به معنای تقویت قدرت تحلیل دانشجو است.

این فعال دانشجویی هم‌چنین با بیان این‌که دانشجو باید جایگاه خود را در جامعه تشخیص دهد، خاطرنشان کرد: دانشجو نباید دچار سیاه‌کاری سیاسی شود و مطالبات خودت را نیز باید شجاعانه اعلام کند. اگر دانشجو قدرت تحلیل درست داشته باشد، هرگز فریب نمی‌خورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تشکل‌های دانشجویی مستقل عمل می‌کنند یا خیر، گفت: تشکل‌های دانشجویی مستقل عمل می‌کنند. ممکن است گاهی دیدگاه تشکل‌های دانشجویی با احزاب و تشکل‌های سیاسی نزدیک باشد، ولی به این معنا نیست که تحت تاثیر احزاب است.

جهانی هم‌چنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اظهار کرد: دانشجویان باید همانند انتخابات ریاست جمهوری سال 88 تحلیل درست خود را به جامعه القا کنند.

وی افزود: دانشجویان باید با تحلیل درست از اوضاع جامعه، نقشه راه مناسبی را پیدا کنند و با مطرح کردن مطالبات صحیح خود، فضای جامعه را شفاف و روشن کنند.

این فعال دانشجویی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویانی که وارد تشکل‌ها می‌شوند، تشکل‌ها را نردبان ترقی خود قرار می‌دهند یا خیر، اظهار کرد: قطعا نمی‌توان گفت افرادی که وارد تشکل‌های دانشجویی می‌شوند هدف سوءاستفاده از تشکل‌ها را دارند. بسیاری از مسوولان فعلی نظام، روزی عضو تشکل‌های دانشجیوی بوده‌اند.

وی افزود: شاید در مواردی هم افرادی تشکل‌ها را نردبان ترقی خود کنند، اما این عمل با نیات و اهداف پاک دانشجو در تضاد است.

جهانی در پایان گفت: اگر تشکل‌های دانشجویی وابسته به احزاب نباشند، مورد سوءاستفاده افراد قرار نمی‌گیرند.

دانشجو نباید در زمان گذشته و حال متوقف باشد

یک نماینده پیشین مجلس، دانشجو را از مصادیق اصلی روشنفکری در جامعه برشمرد و گفت: ساختار شکنی و ورود به فضاهای افراط و تفریط با اندیشه دانشجویی در تضاد است.

حشمت الله فلاحت‌پیشه درگفت‌وگو با ایسنا اظهارداشت: دانشجویان در دنیای امروز نقش آینده نگری دارند و باید با دیدی روشن از نگاه‌های موجود در جامعه پیشی بگیرند.

وی تاکید کرد:دانشجو نباید در زمان گذشته و حال متوقف باشد و لازم است بیش از خود به فکر اجتماع و مردم باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این‌که دانشجویان در بستر علم روز و تخصص‌های علمی رشد می‌یابند، افزود: دانشجو باید روند توسعه و مدیریت کشور را بر پایه علم و تخصص روز پیبش ببرد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: دانشجویان نقش بسزایی در ارتباط بین مردم و دولت دارند و می توانند با حمایت و یا انتقاد سازنده سیاست‌های دولت در جامعه را مدیریت کنند.

وی ایران را کشوری با شرایط خاص و در حال عبور از مرحله گذار دانست که بار اصلی عبور از این مرحله را جمعیت جوان و خصوصا قشر دانشجو بر عهده دارند.

این نماینده پیشین مجلس، تاکید کرد: در حال حاضر کشور ایران در حال ساختار سازی و مفهوم سازی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... می‌باشد و لازم است دانشجویان در این بین نقش نظارتی و انتقادی خود را به خوبی ایفا کنند.

فلاحت پیشه با اشاره به شرایط فعلی ایران در عرصه سیاست خارجی، افزود: ایران کشوری پر دشمن است و تایید و تفسیر حقانیت مواضع ایران نیازمند همکاری دانشجویان می باشد.

وی یادآور شد: با نزدیک شدن به انتخابات، اهمیت حضور دانشجویان در عرصه های سیاست داخلی بیشتر مشهود است.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: محافل دانشجویی هنوز برای ورود به عرصه انتخابات گرم نشده و لازم است با حضور سیاسیون و متفکران و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، فضای مورد نیاز برای انتخابات در دانشگاه ها هم فراهم شود.

فلاحت پیشه گفت: فعالیت‌های انتخاباتی در دانشگاه با کمترین هزینه بیشترین تاثیرگذاری را دارد و آگاهی دانشجویان زمینه رقابت بین برنامه های انتخاباتی را فراهم می کند، نه رقابت زود گذر بین افراد.

این استاد دانشگاه معتقد است عمل کردن در چارچوب قانون اساسی، پرهیز از ساختار شکنی و ورود به فضاهای تخریبی وظیفه دانشجو است، تا آسیبی به جنبش ها و تشکلات دانشجویی نرسد.

دانشجویان از حاشیه‌نشینی پرهیز کنند

سخنگوی فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به نقش تشکل‌های دانشجویی در زمان انتخابات، عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی باید در هنگام انتخابات پخته و سنجیده برخورد کرده و حمایت از یک کاندیدا را به طور مستدل انجام دهند.

موید حسینی صدر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارزیابی از نقش دانشجویان در شرایط فعلی کشور گفت: دانشجویان طلیعه‌داران جهش‌و رشد جامعه بوده و قشری هستند که ذهن فعالی داشته و معمولاً موضع‌گیری‌هایشان در حهت دفاع از حق، انصاف، پیشرفت جامعه است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر فضای مطالعه غیردرسی تا حدودی تضعیف شده و دانشجویان انگیزه کمتری دارند، لذا انتظار می‌رود که فضای جامعه به سمتی سوق پیدا کند که نه تنها این مشکل مرتفع شود بلکه زمینه‌ساز حل مشکلات ومسائل جامعه نیز شود.

نماینده مردم خوی در مجلس با تاکید بر این که جامعه و کشور متعلق به دانشجویان است، افزود: دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی سکان‌دار اداره جامعه و صاحبان مدیریت آینده جامعه هستند لذا باید از حاشیه‌نشینی پرهیز کنند و در رسیدن به اهداف کشور ونظام و جلوگیری از سوء‌استفاده و تبعیض کمک حال نظام باشند.

حسینی صدر در خصوص نقش تشکل‌های دانشجویی با توجه به انتخابات پیش‌رو اظهار کرد: معتقدم اگر دانشجویان پخته و سنجیده برخوردکرده و با استدلال ومنطق از کاندیدایی جانبداری به عمل آورده و بتوانند خواسته‌های فرد پیشنهادی خود را به جامعه معرفی کنند، قطعا در انتخابات کاندیدای پیروز نقش فوق‌العاده بالایی می‌توانند داشته باشند.

جنبش دانشجویی پیاده نظام احزاب نیست

دبیر سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان این‌که جنبش دانشجویی پیاده‌نظام احزاب نیست، اظهار کرد: وظیفه جنبش دانشجویی گفتمان‌سازی بر اساس بیانات رهبری است.

مهند حامد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: گفتمان‌سازی و پی‌گیری آن بر اساس بیانات مقام معظم رهبری وظیفه‌ی جنبش دانشجویی است. جنبش دانشجویی نباید از شخص یا جریان خاصی حمایت کند.

وی با اشاره به این‌که جنبش دانشجویی گفتمان‌محور است، خاطرنشان کرد: شأن جنبش دانشجویی بالاتر از آن است که از شخص یا جریان خاصی حمایت کند.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که تشکل‌های دانشجویی ظرفیت بسترسازی برای تحولات مهمی را دارا هستند، اظهار کرد: دانشجویان پیرو خط امام و رهبری بسترساز گفتمانی بودند که موجب پیروزی دولت فعلی در سال 84 شد.

حامد با اشاره به این جمله شهید بهشتی که دانشجو موذن جامعه است و اگر دانشجو خواب بماند نماز جامعه قضا می‌شود، گفت: جنبش دانشجویی ظرفیت بسترسازی را داراست، ولی در حال حاضر اتفاق خاصی در کشور نیفتاده است، اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده این بسترسازی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به جمله امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که دانشگاه مبدأ همه‌ی تحولات است، خاطرنشان کرد: اگر فضای دانشگاه را نتوانیم به خوبی کنترل کنیم، شاید دانشگاه مبدأ تحولات بدی باشد و فتنه‌ها از دانشگاه بیرون بیاید.

این فعال دانشجویی افزود: مطالبات جنبش دانشجویی متنوع است که در عرصه‌ی سیاسی این مطالبات توسط بیانیه‌ها و نامه‌های تشکل‌ها بیان می‌شود. به طور مثال در مقطعی که میان سران قوا اختلاف به وجود آمده بود، جنبش دانشجویی با انتشار بیانیه‌ها و نامه‌هایی خواهان این بود که سران قوا اختلاف خود را کنار بگذارند.

به گفته‌ی وی، تشکل‌های مختلف دانشجویی هرکدام شاخه‌ای از سفره بزرگ انقلاب را پی‌گیری می‌کنند.

حامد هم‌چنین با اشاره به این‌که تشکل‌های دانشجویی برآمده از بدنه دانشجویی است، اظهار کرد: تجربه سال‌های قبل نشان داده است، تشکل‌هایی که برآمده از بدنه دانشجویی نباشد، بعد از مدتی منحل می‌شود.

دانشجویان نقش محوری در بیداری‌ اسلامی ایفا کردند

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشجویان نقش محوری در بیداری‌ اسلامی ایفا کردند، به استفاده از پتانسیل و ظرفیت تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به روز دانشجو و نقش دانشجویان در عرصه سیاسی کشور و با تاکید بر جایگاه ویژه و اثرگذار قشر دانشجو در کشور، گفت: جنبش دانشجویی از قبل از انقلاب در شکل‌گیری انقلاب و هدایت‌ گروه‌های سیاسی تاکنون نقش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در انتخابات‌ها نیز نمی‌توان تاثیرگذاری نقش دانشجویان را انکار کرد چرا که آنها به اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تسلط لازم را دارند.

قربانی با بیان اینکه دانشجویان نقش محوری را در بیداری‌ اسلامی ایفا کرده‌اند، تصریح کرد: گذر از پیچ تاریخی کنونی، مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها قطعا با کمک دانشجویان میسر خواهد بود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس همچنین با تاکید بر باور و اعتماد به تشکل‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: گروه‌های سیاسی باید با باور تشکل‌های دانشجویی از پتانسیل و ظرفیت آنها در عرصه سیاسی به ویژه عرصه انتخابات استفاده کنند.

دانشجو همیشه مخالف باشد، اپوزیسیون می‌شود

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: وظیفه جنبش دانشجویی رصد لحظه‌ای اوضاع کشور و در نظر داشتن مسائل اساسی کشور است.

مصطفی مستاجران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه برخی تشکل‌های دانشجویی، انتقاد را تنها مطرح کردن یا بزرگنمایی بخش‌های منفی جامعه و مسوولان می‌دانند در حالیکه مقام معظم رهبری انتقاد را دیدن نقاط منفی در کنار نقاط مثبت دانسته‌اند.

وی افزود: انتقاد سالم، بر اساس واقعیت و مصالح است و اگر جنبش دانشجویی همیشه مخالف باشد، تبدیل به اپوزیسیون می‌شود و اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه «نظر مقام معظم رهبری، حفظ آرمانخواهی جنبش دانشجویی است»، خاطرنشان کرد: هرگاه جنبش دانشجویی از آرمانخواهی فاصله گرفته ضربه خورده است.

مستاجران در ادامه، فعال و پویا بودن، آرمانخواهی و مستقل عمل کردن را از ویژگی‌های جنبش دانشجویی دانست و گفت: جنبش دانشجویی در حال حاضر به دلیل بصیرت و پختگی که حاصل تجربه سی و چهار ساله انقلاب اسلامی است، نسبت به اول انقلاب بسیار بهتر عمل می‌کند.

به گفته وی، انقلاب اسلامی زمینه‌ای را بوجود آ‌ورد که جنبش دانشجویی در زمینه‌های اعتقادی، مذهبی و ایمانی قدرتمند شد و جنبش دانشجویی اکنون به عمق فکری لازم رسیده است و می‌تواند بطور مستقل برای خود تصمیم‌گیری کند.

این فعال دانشجویی همچنین با اشاره به اینکه "جنبش دانشجویی در دوران اصلاحات از آ‌رمانخواهی فاصله گرفت و به همین دلیل ضربه خورد،‌ خاطرنشان کرد: وقایعی هم چون 16 آذر، تسخیر لانه جاسوسی، جنگ تحمیلی، فتنه 18 تیر 78 و فتنه 88 نشان داد که هرگاه جنبش دانشجویی به آرمانخواهی نزدیک بوده موفق عمل کرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه "جنبش دانشجویی، قشر نخبه جامعه را تشکیل می‌دهد"، به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: جنبش دانشجویی در مساله انتخابات باید بر نکات اساسی که مردم باید به آنها توجه کنند، متمرکز شود. جنبش دانشجویی باید بر اصول تکیه داشته باشد نه اینکه از افراد یا جناح‌ها حمایت کند و از این طریق جنبش دانشجویی می‌تواند هم بر نامزدهای انتخابات و هم مردم تاثیر مثبتی بگذارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه "جنبش دانشجویی باید در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، استقلال خود را حفظ کند"، تصریح کرد: جنبش دانشجویی باید به اصول و گفتمان اولیه انقلاب اساسی تاکید و معیارهای یک رییس‌جمهور مناسب را مطرح کند تا فرد اصلح انتخاب شود.

این فعال دانشجویی در پایان با بیان اینکه "جنبش دانشجویی یکی از برکات انقلاب اسلامی است"،‌ تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید استقلال و آرمانخواهی خود را حفظ کند و همواره در خط انقلاب و اسلام باقی بماند.

دانشجویان در احزاب الهی فعالیت کنند نه در احزاب غیرالهی

رییس واحد جوانان حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر یک دانشجو مصالح احزاب را به آزادی فکری خود پیوند بزند و این آزادی را محصور کند، تفکر غلطی را در پیش گرفته است.

امیر نظیفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "یکی از محرک‌های اصلی در جامعه، دانشجویان هستند"، تاکید کرد: اگر بخواهیم دانشجویان را از فضای سیاسی کشور حذف کنیم، پویایی و جنب و جوشی که باید در فضای سیاسی و در مسیر منتهی به انتخابات وجود داشته باشد، گرفته می‌شود.

وی، بالا رفتن آگاهی سیاسی دانشجویان را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: ‌به هر ترتیب، آینده کاری و زندگی دانشجویان وابسته به انتخابات است و آنها باید برای افزایش آگاهی سیاسی خود تلاش کنند و خود را از عرصه سیاسی حذف نکنند و نسبت به سرنوشت‌شان بی‌اهمیت نباشند.

رییس واحد جوانان حزب موتلفه اسلامی در ادامه، در پاسخ به این پرسش که "چقدر لازم است دانشجویان مراقب باشند که به پایگاهی برای احزاب تبدیل نشوند؟"، اظهار کرد: به هر ترتیب در جامعه تقسیم‌بندی‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد و چه دانشجو و غیر آن نمی‌تواند بگوید من گرایش فکری نسبت به این دو طیف ندارم.

وی تصریح کرد: البته این نکته را باید مدنظر قرار داد که اگر یک دانشجو مصالح احزاب را به آزادی فکری خود پیوند بزند و این آزادی را محصور کند، تفکر غلطی را در پیش گرفته است؛ اگرچه یک دانشجو که آگاهی سیاسی بالایی داشته باشد چنین روندی را در پیش نخواهد گرفت.

نظیفی در پایان اظهار کرد: اگر حزبی گرایش الهی داشته باشد، دانشجو می‌تواند در آن فعالیت کند ولی دانشجویان نباید در احزابی که گرایش غیرالهی دارند یا وابسته هستند فعالیت داشته باشند.

تاثیرگذاری جنبش دانشجویی تا زمانی ادامه دارد که وابسته به احزاب نشود

یک نماینده پیشین مجلس با اشاره به جوانی، طراوت و شاداب بودن جنبش دانشجویی اظهار کرد: جنبش دانشجویی با توجه به فراگیری حوزه فعالیتش و آرمان‌گرایی‌اش همچنان در جامعه تحول‌ساز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "جنبش دانشجویی باید مراقب باشد که تبدیل به شاخه‌ای از احزاب نشود"، گفت: تاکنون چندین بار در سال‌های گذشته دیده‌ایم که احزاب و گروه‌های سیاسی تلاش کرده‌اند خواسته‌های خود را به دانشگاه و جنبش دانشجویی تحمیل کنند و بعضا در این امر موفق هم شده‌اند و جنبش دانشجویی تبدیل به آلت دست احزاب شده است ولی با توجه به اتفاقاتی که در پی آن افتاد، این جنبش متوجه اشتباه خود شد و اکنون باید خود مراقب و هوشیار باشد که بار دیگر این اشتباهات تکرار نشود.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به جنبش دانشجویی و دانشجویان خاطرنشان کرد: ایشان تاکید کرده‌اند که دانشجو باید سیاسی باشد و تاثیرگذاری خود را در فضای سیاسی کشور حفظ کند ولی این تاثیرگذاری باید بر اساس آرمان‌های جنبش دانشجویی و خواسته‌های خود دانشجویان باشد، نه تحرکات افراد و احزاب خارج از دانشگاه.

قربانی با بیان اینکه "جنبش دانشجویی باید بدون وابستگی حرف خود را بزند و پیگیر آرمان‌هایی باشد که همواره بر آن تاکید کرده است"، تصریح کرد: همچنان جنبش دانشجویی در کشور ما تاثیرگذاری خوبی دارد و در جامعه به جنبش دانشجویی و دانشجویان به عنوان افرادی پویا و در حال رشد نگاه می‌شود؛ البته این تاثیرگذاری جنبش دانشجویی تا زمانی ادامه خواهد داشت که آنها بدون وابستگی به احزاب و بر اساس واقعیت‌های جامعه و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کنند.

گفت‌وگوی آزاد، فضای سیاسی دانشگاه را بهبود می‌بخشد

مسوول سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام(ره)، حاکم شدن سکوت در فضای دانشگاه‌ها را پدیده‌ای منفی دانست و ابراز عقیده کرد که چنین سکوتی باید هشداری برای مسئولان و نخبگان جامعه باشد نه اینکه به عنوان «آرام بودن» فضا تلقی شود.

سعید الله‌بداشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن 16 آذر - روز دانشجو - با بیان اینکه "16 آذر به عنوان یک واقعه مهم و تاثیرگذار در حیات دانشگاه و دانشجو باید در هر دوره زمانی بازخوانی شود"، اظهار کرد: آنچه اکنون می‌توانیم از 16 آذر به عنوان دستاورد آن روز مورد توجه قرار دهیم این است که 16 آذر بیانگر حیات سیاسی دانشگاه و دانشجو در عین وجود نظام استبداد بود.

وی افزود: در دوران پیش از انقلاب، نبض حرکت جامعه با وجود محدودیت‌ها، زندان، شکنجه و فضای بسته سیاسی در دانشگاه‌ها همچنان در حال تپیدن بود و بر همین اساس معتقدم جامعه سیاسی آن روز به دلیل زنده بودن دانشگاه، زنده بود و همسو با حرکت دانشگاه حرکت می‌کرد.

وی با بیان اینکه "امروز شاهد سرزندگی و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها نیستیم"، تاکید کرد: مسئولان و نخبگان جامعه باید از سکوت حاکم بر دانشگاه‌ها در هراس باشند، یعنی نه اینکه گمان کنند همه چیز آرام است بلکه به عنوان یک هشدار به آن بنگرند.

الله‌بداشتی همچنین اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که امروز بر دانشگاه‌ها وارد است، این است که دانشگاه متاثر از فضای سیاسی حاکم بر جامعه است در حالی که این معادله باید معکوس باشد و جامعه متاثر از حرکت و پویایی دانشگاه‌ها شود؛ البته این بدان معنا نیست که تنها دانشگاه و دانشجویان بر فضای جامعه تاثیر می‌گذارند.

وی ابراز عقیده کرد: امروز همچنین فضای علمی، چه در میان اساتید و فرهیختگان و چه در میان دانشجویان، دچار نوعی افسردگی و بی‌روحیه بودن درازمدت شده است. راهکاری که بتواند دانشگاه را از این یاس و افسردگی نجات دهد این است که ابتدا، این فضا به وسیله خود دانشجویان و اساتید و تشکل‌های دانشجویی واکاویی شود.

این عضو مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه "یاس و ناامیدی در دانشگاه موجب رخوت علمی نیز می‌شود"، گفت: وقتی دم از دانش روز و جنبش نرم‌افزاری می‌زنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه یاس فراگیر در فضای دانشگاه‌ها را بزدایم.

الله‌بداشتی در برابر پرسشی درباره وظیفه خود دانشجویان بویژه فعالان دانشجویی پاسخ داد: احساس می‌کنم این امکان وجود ندارد که دانشجویان به طور مستقل کاری انجام دهند. اگر حداقل پارامترهای یک گفت‌وگوی آزاد شکل نگیرد نمی‌توان کاری از پیش برد؛ البته گفت‌وگوی آزاد، نه همانند آنچه به اسم گفت‌وگو به صورت ظاهری در آستانه انتخابات رایج می‌شود و کنه آن نشان می‌دهد این گفت‌وگوها مصنوعی است. باید گفت‌وگوهایی میان تشکل‌های مستقل دانشجویی شکل بگیرد؛ تشکل‌هایی که هیچ وابستگی به نهادهای نظامی یا غیرنظامی نداشته باشند. این گفت‌وگوها می‌تواند در بهبود فضای رخوت‌زده علمی و سیاسی دانشگاه‌ها موثر باشد. شرط اولِ ایجاد چنین فضایی برای گفت‌وگو، در پیش گرفتن تواضع از سوی دلتمردان و حاکمیت در مقابل قشر دانشجو است.

وی با ابراز این عقیده که "برخی با طرح مسائلی چون پیاده نظام شدن جنبش‌های دانشجویی برای احزاب، بر سر فعالان و فعالیتهای دانشجویی می‌کوبند"، گفت: من به تعامل دانشجویان و جوانان فعال حزبی معتقدم و فکر می‌کنم نباید تلقی منفی و اختاپوسی از احزاب در ذهن دانشجویان تزریق کنیم. سوال من از کسانی که از بحثهایی چون پیاده نظام شدن جنبش‌های دانشجویی برای احزاب دم می‌زنند این است که چرا در مقابل دخالت رسمی نهادهای نظامی و امنیتی در برخی تشکل‌های دانشجویی سکوت می‌کنند؟ آیا نباید به نقش این نهادها و تشکل‌ها در ایجاد فضای بسته سیاسی در دانشگاه‌ها اعتراض کنند؟

الله‌بداشتی با اشاره به راهکارهای بهبود فضای دانشگاه نیز اظهار کرد: یکی از راههای بهبود فضای فعلی دانشگاه‌ها این است که حاکمیت و مدیران عالیرتبه نظام به درد مشترکی که امروز قریب به اتفاق نخبگان سیاسی،‌ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رسیده‌اند، برسند. به عقیده من امروز نخبگان در عرصه‌های مختلف به درک مشترکی مبنی بر اینکه با ادامه شرایط موجود آینده چندان مثبتی نخواهد بود، رسیده‌اند. این درک مشترک باید از سوی حاکمیت نیز احساس شود و منافع کوتاه‌مدت سیاسی و قدرت آنها را از درک این واقعیت باز ندارد. البته این به معنی ناامید شدن نیست و شخصا معتقد نیستم که آینده را تیره و تار ببینیم.

مسئول سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: گام اول برای رسیدن به این درک مشترک و تفاهم، شکل‌گیری فضای باز گفت‌وگو از راه آزادی مطبوعات و رسانه‌هاست. امیدواریم فضای گفت‌وگو با دعوت از چهره‌های تحلیل‌گر و اخلاق‌مدار رونق بگیرد و از طریق آزادی مطبوعات و امکان بیان نظرات مختلف، حاکمیت، صداهای متفاوت را بشنود.

وی افزود: یکی دیگر از این گام‌ها، رفع محدودیت و حد و حصرها از نخبگان و چهره‌های سیاسی و اجتماعی جامعه و تشویق احزاب به فعالیت آزادانه و به دور از رعب و تهدید است.

الله‌بداشتی در پایان گفت: بنا بر تعالیم ائمه(ع)، بزرگترین گناه ناامیدی است و معتقدم این سخن بسیار به‌جا و عمیق است. امروز شاهدیم که یکی از دلایل اصلی رخوت سیاسی و رکود اقتصادی، تعمیم فضای یاس و ناامیدی در جامعه است. به هیچ وجه معتقد نیستم که آینده را تیره و تار ببینیم، بلکه باید به الطاف الهی نسبت به ملت ایران امیدوار باشیم.

تشکل‌های دانشجویی وابسته مانع اصلاح‌گری هستند

دبیر مجمع دانشجویان حزب‌الله گفت: تشکل‌های دانشویی که وابسته به قدرت و حاکمیت هستند، مانعی برای اصلاح‌طلبی محسوب می‌شوند.

احسان سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که برخی تشکل‌های دانشجویی نماینده سازمان‌های رسمی خارج از دانشگاه هستند، اظهار کرد: این تشکل‌ها چگونه می‌توانند مطالبه اصلاح‌گری داشته باشند، در حالی که وابسته به حاکمیت هستند.

وی افزود: ساختارهای موجود اجازه نمی‌دهد تشکل دانشجویی وظیفه اصلی خود که مطالبه‌گری است را انجام دهد. از سویی خود دانشجویان نیز تغییر کرده‌اند. به همین دلیل جنبش دانشجویی اصلا شکل نگرفته است تا بخواهد وظیفه خود را انجام دهد.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که انتقادات بسیار سازنده و خوب است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر انتقادات سمت و سوی خاصی گرفته و وارد وادی جناح‌های سیاسی شده است.

سالاری با اشاره به این‌که تشکل‌های دانشجویی رسما از جناح‌های سیاسی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: برخی دانشجویان به وسیله همین تشکل‌ها به مدارج بالای قدرت دست یافته‌اند. ماهیت تشکل‌ها و ساختارهای حاکم باید بررسی شود. دانشجویانی که در تشکل‌ها فعالیت می‌کنند، بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در نهادهای همسو با این تشکل‌ها مشغول به کار می‌شوند.

به گفته وی زمانی‌که جنبه‌های مادی مطرح می‌شود، نباید انتظار اصلاح‌گری از تشکل‌های دانشجویی داشت.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به این‌که بهترین رویکردی که جنبش دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌تواند داشته باشد، این است که آرمان‌هایش را به خوبی بشناسند، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی باید از وضع کنونی تحلیل جامعی داشته باشد و تحلیل خود را به احزاب تحمیل کند.

سالاری در ادامه افزود: اگر تشکل‌های دانشجویی شناخت درستی داشته باشند، می‌توانند فضای جامعه را به خوبی تحلیل کنند و نظر خود را به گروه‌های سیاسی تحمیل کند.

وی همچنین گفت: جنبش دانشجویی در حال حاضر به دلیل اینکه تحلیل ندارد، نمی‌تواند مطالبه‌گری کند، به همین دلیل همان نظرات احزاب را به دانشجویان منتقل می‌کنند.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که جنبش دانشجویی باید تحلیل جامعی از شرایط جامعه داشته باشد، اظهار کرد:جنبش دانشجویی با تحلیل جامع باید ریشه‌های مشکلات کشور را کشف کند.

جریان‌سازی دانشجویان کمرنگ شده است

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت گفت: ایجاد جبهه فرهنگی واحد در میان دانشگاه‌های مختلف می‌تواند در جامعه جریان‌سازی کند.

میلاد رمضان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "جریان‌سازی توسط جنبش دانشجویی کمرنگ شده است"، افزود: اگر جبهه فرهنگی واحدی در میان دانشگاه‌های مختلف شکل بگیرد می‌توان در جامعه جریان‌سازی کرد به شرط آنکه حرکت سیستماتیک باشد و فکری پشتوانه آن باشد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی در دوران قبل از انقلاب یادآور شد: دانشجویان از همان اول نسبت به مسایل روز دقت نظر داشتند. پس از تسخیر لانه جاسوسی نیز نهضت دانشجویی ادامه یافت ولی عده‌ای از دانشجویان از جریان انقلاب جدا شدند و عده‌ای مثل علم‌الهدی و رضایی وارد جنگ شدند و حماسه‌آفرینی کردند.

رمضان‌پور با بیان اینکه "واقعه 16 آذر در واقع یک «نه» به حکومت خودکامه بوده است"، اظهار کرد: دانشجویان همیشه آگاه بودند که فتنه‌ها از کجا ناشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ تحمیلی، مساله جنگ نرم مطرح شد. جنگ نرم نیازمند بصیرت بالایی است و شرایط اینگونه ایجاب می‌کند که دانشجو باید در جبهه جنگ نرم نیز فعال باشد.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه "دانشجو باید هم در جهاد علمی و هم در جهاد فرهنگی حضور فعال داشته باشد"، اظهار کرد: همه اینها وظیفه‌ای را متوجه دانشجویان می‌کند. دانشجو باید حد وسط فعالیت علمی و فرهنگی را بیابد و هر دو را در کنار یکدیگر پیگیری کند.

رمضان‌پور با بیان اینکه "امروز دانشجویان دچار روزمرگی شده‌اند"، تصریح کرد: امروز دانشجو نه جهاد علمی را دنبال می‌کند و نه جریان‌های داخل دانشگاه را که بعضا ضد انقلاب هم هستند، شناسایی می‌کند. این فکر در بعضی دانشجویان ایجاد شده که فضای خفقان در دانشگاه حاکم است. در چند ماه اخیر فضای دانشگاه باز شده است و دانشجویان پی‌برده‌اند که جو خفقان در دانشگاه حاکم نیست.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه "در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، جنبش دانشجویی باید وارد بحث گفتمانی شود"، اظهار کرد: همچنین باید مسایل روز و مشکلات اقتصادی مردم مطرح شود. نباید بحث بر روی نامزدها باشد بلکه جنبش دانشجویی باید گفتمان مفید برای جامعه را بیان کند، الگوهای موفق را بشناسد و به مردم معرفی کند.

وی در پایان با بیان اینکه "چندین سال است که مقام معظم رهبری نامگذاری سال‌ها را در زمینه اقتصادی انجام می‌دهند"، تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید الگوهای موفق برای تولید ملی را تشخیص دهد و بیان کند.

وظیفه جنبش دانشجویی مطالبه‌گری توام با آرمان‌گرایی است

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی، مطالبه‌گری همراه با آرمان‌گرایی را وظیفه اصلی جنبش دانشجویی دانست.

محمد مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مطالبه‌گری توام با آرمان‌گرایی مهم‌ترین وظیفه جنبش دانشجویی است، اظهار کرد: دانشجویان مطالبات خود را باید بر اساس تحلیل مناسب از شرایط موجود مطرح کنند.

این فعال دانشجویی با بیان این‌که دانشجویان عمل زده شده‌اند، خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی وظایف خود را نادیده گرفته است و دچار عمل‌زدگی یا رخوت شده است که این آسیب بزرگی برای جنبش دانشجویی است.

وی افزود: دانشجویان از اقشار فرهیخته جامعه هستند و می‌توانند مسئولان را در زمینه سیاست‌گذاری‌های کشور مورد سوال قرار دهند.

مختاری با بیان این‌که موافق تسخیر سفارت انگلیس نبود، اظهار کرد: با این وجود تسخیر سفارت انگلیس می‌توانست در احیای فضای عملکرد دانشجویان مناسب باشد.

وی اظهارداشت: درست است که برخی دانشجویان فعالیت در تشکل‌های دانشجویی را به عنوان سکوی پرش خود در نظر می‌گیرند، این اتفاق در سطح اتحادیه‌ها و دفاتر مرکزی تشکل‌ها افتاده است، اما در سطح دانشگاه‌ها بحث آرمان‌گرایی توسط تشکل‌ها پیگیری می‌شود.

این فعال دانشجویی با اشاره به این‌که متصل بودن تشکل‌های دانشجویی به منابع قدرت در بیرون از دانشگاه ذاتا امر نامطلوبی نیست، خاطرنشان کرد: دانشجویان از این طریق می‌توانند آرمان‌های خود را پیگیری کنند.

مختاری در ادامه وظیفه تشکل‌های دانشجویی در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را ایجاد بصیرت و تحلیل مناسب معرفی کرد و گفت: باید با برگزاری دوره‌های جریان‌شناسی به بصیرت دانشجویان بیفزایند.

وی همچنین افزود: جنبش دانشجویی نباید با احزاب ارتباط داشته باشد و در دوران انتخابات باید به تحلیل‌گری و بصیرت‌افزایی روی بیاورد.

این فعال دانشجویی در پایان از مسئولان خواست تا با کمک دانشجویان در دانشگاه‌ها بحث گفتمان‌سازی و تحلیل‌ مسایل را پیش ببرند.

کد خبر 193495
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز