گروه اقتصادی: رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤال همشهری درباره علت مقاومت این سازمان در برابر اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: ما مقاومتی در برابر اجرای قانون نداریم و سازمان امور مالیاتی کشور یک سازمان اجرایی و عملیاتی است و نه سیاستگذار مالیاتی.

مسکن

علی عسکری تأکید کرد: هر وقت اخذ مالیات از خانه‌های خالی به قانون تبدیل شد، ما هم قانون را اجرا می‌کنیم. او توضیح داد: چند سال پیش هم مسئله اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مطرح شد اما به‌دلیل پیچیدگی روش شناسایی خانه‌های خالی و مشخص نبودن متولی مشخص، این مسئله شکست خورد.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، سازمان امور مالیاتی درنظر کارشناسی خود با نظر وزارت راه و شهرسازی و مرکز پژوهش‌های مجلس در اخذ مالیات بر خانه‌های خالی مخالفت کرده است، گفت: این سازمان هیچ مقاومتی در برابر اجرای قانون ندارد و بدیهی است که نظر کارشناسی خود را در اجرای قوانین و مقررات مالیاتی اعلام می‌کنیم و هنوز متولی شناسایی خانه‌های خالی در کشور و مکانیسم آن مشخص نیست، اما اگر دولت و مجلس در این رابطه سیاستگذاری کنند و آن سیاست را جهت اجرا به سازمان ابلاغ کنند، ما آن را دنبال می‌کنیم.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون 5700میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور داریم که بخشی از این میزان بدهی‌های وصول شده است، گفت: مالیات معوق به‌صورت یک جریان سیال است که مرتب بر حجم آن اضافه و در قسمتی از آن کاسته می‌شود. او تأکید کرد: در حال حاضر از حدود پنج هزار و 700میلیارد تومان بدهی مالیاتی برای مؤدیان بالای 100میلیون تومان بدهی حدود 60درصد از این رقم جریمه و 40درصد بقیه اصل مالیات معوق شده است. او تعداد افرادی که به‌دلیل بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج شده‌اند را 10هزار نفر اعلام کرد.

علی عسکری با بیان اینکه در چهار‌ماه سال‌جاری، درآمد مالیاتی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 11درصد برخوردار بوده است، گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی باید به 10درصد برسد درحالی‌که این رقم در حال حاضر حدود هفت درصد است. او افزود: همچنین باید کل هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود که در حال حاضر بین 55 تا 56 درصد از هزینه جاری دولت از محل مالیات و عوارض تأمین می‌شود.

عسکری در مورد درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش‌فروش شده توسط شبکه بانکی گفت: هر مقدار سکه پیش‌فروش تحویل مردم شود، پنج درصد از قیمت آن به‌عنوان مالیات ارزش افزوده گرفته می‌شود که از این محل در زمستان سال گذشته 43میلیارد تومان و در بهار سال‌جاری 21میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده دریافت شد.

کد خبر 180355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز