همشهری آنلاین: نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با انتشار نامه‌ای به مدیرکل این سازمان، خواستار واکنش قاطع و محکومیت اقدام اهانت آمیز کمپانی فیلم "برادران وارنر" در تهیه و نمایش فیلم ‪ ۳۰۰‬شد.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو جمعه شب در اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن را به ایرنا ارسال کرد، ضمن جلب توجه مدیرکل یونسکو به ماهیت تحریک آمیز و توهین عامدانه این فیلم به ملت ایران آورده است: جنگها در اندیشه‌ها آغاز می‌شود، سنگرهای دفاع از صلح را باید دراندیشه‌ها ساخت.

در این اطلاعیه ضمن استقبال از طرح ابتکاری مدیرکل برای ایجاد گروه کاری مسوول ارتقای گفت وگوی میان فرهنگها به عنوان پیامد منطقی شناسایی تنوع فرهنگی و حفظ میرات فرهنگی معنوی، از وی خواست نسبت به این موضوع واکنش مناسب نشان دهد.

دکتر "محمدرضا دهشیری" سرپرست نمایندگی ایران در این اطلاعیه با یادآوری مسوولیت یونسکو در ارتقای همزیستی، صلح و منطق بجای تنفر، جنگ و خشونت و با جلب توجه مدیرکل یونسکو به افزایش موج اعتراضات به این فیلم موهن از سوی مورخین جهان و نخبگان ایرانی از وی خواست تا از تکرار اینگونه اعمال اهانت آمیز که موجب جریحه دار شدن اخلاق اجتماعی وانکار فرهنگ غنی ایرانی می‌شود، جلوگیری نماید.

وی با اشاره به اینکه فیلم مزبور برخلاف استراتژی میان مدت یونسکو مبنی بر ارتقای گفت وگوی میان تمدنها وفرهنگها، موجب برخورد میان تمدنها خواهد شد، همچنین بر لزوم عکس العمل یونسکو به این اقدام در راستای حفاظت از میراث فرهنگی تمامی ملت‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به ماهیت مخرب این فیلم و تبیین نقش آن در تحریف واقعیات تاریخی و نیز به خطر انداختن صلح، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز و روح احترام متقابل میان ملتها و افزایش جهل، تکبر، اشاعه دروغ ، هموار نمودن راه تبعیض و تحمیل یکجانبه عقاید، به نام دولت جمهوری اسلامی ایران از مدیرکل درخواست کرد تا نسبت به برخورد مقتضی و محکوم کردن اینگونه اقدامات اهانت آمیز به یکی از اعضای این سازمان اقدام نماید.

سرپرست نمایندگی ایران در یونسکو همچنین درنامه‌های جداگانه به روسای گروه‌های جغرافیایی آسیا و اقیانوسیه (اسپک) و گروه‌های سازمان کشورهای اسلامی (‪ ،(OIC‬جنبش عدم تعهد و گروه ‪ ۷۷‬بعلاوه چین نزد یونسکو، خواستار محکوم کردن اینگونه اقدامات و تاکید بر لزوم عکس‌العمل مقتضی برای جلوگیری از بروز هرنوع اهانت به تاریخ و فرهنگ ایرانی وچنین برخوردهای ضد هنری که نقض میراث فرهنگی معنوی و تحریف تاریخ و فرهنگ ملل محسوب می‌شود، شد.

وی همچنین خواستار بررسی مراتب مزبور در نشست عمومی این گروه‌ها به منظور واکنش قاطع نسبت به این اقدام به عنوان نقض کنوانسیون حفظ میراث فرهنگی معنوی و درخواست محکومیت آن و نیز اعلام حمایت گسترده و همبستگی ارزشمند این کشورها با ملت ایران در زمینه مزبور گردید.

کد خبر 18017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز