جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: در آستانه فرا رسیدن سال نو همواره این نگرانی از سوی برخی از مسئولان و مردم وجود دارد که آیا در راستای تامین محصولات غذایی مورد نیاز عموم از قبیل میوه، گوشت و مرغ در روزهای پایانی سال و سال جدید مشکلاتی خواهیم داشت یا خیر.

در خصوص وضعیت روزهای پایانی سال در زمینه محصولات کشاورزی و شرایط سال آتی با محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی گفت وگو کرده‌ایم.

  • واردات میوه در حد انبوه به کشاورزان داخلی لطمه می‌زند، چرا این سیاست در سال جاری نیز اجرا شد؟

به دنبال واردات میوه به کشور که به منظور تنظیم بازار صورت گرفته‌‌است عده‌ای از کشاورزان از باقی ماندن میوه‌های تولیدی خود در ماه های آینده نگران هستند.

در واقع اینکه عده‌ای واردات را در برخی از برهه‌های زمانی نقطه ضعفی برای وزارت جهاد کشاورزی می‌دانند تفکر درستی نیست.

در حقیقت باید این امکان در کشور وجود داشته باشد که برای رفع نیاز داخل تولید کنیم، صادرات برای کسب درآمد ارزی داشته باشیم و حتی در برخی از فصول در صورت نیاز اقدام به واردات کنیم تا بازار متعادل شود.

متاسفانه وقتی محصولی به داخل وارد می‌شود برخی از این کار انتقاد می‌کنند، بعد همین افراد اگر محصول وارد نشود و کمبود عرضه و افزایش بها روی دهد باز اعتراض می‌کنند.

هر کشاورزی که محصولش با واردات روی دستش مانده است می‌تواند بیاید و محصول خود را به دولت با نرخ توافقی بفروشد. البته باید بگویم که کشاورزان هم در سال گذشته و هم در سال جاری توانسته‌اند مرکبات خود را به بالاترین قیمت بفروشند.

  • در بحث میوه، دولت هم‌اکنون چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟

در بحث میوه ،دولت تنها تسهیلات را اعطا می‌کند و تشکل‌های خود تولیدکنندگان که میوه را خریداری کرده‌اند آن را برای توزیع به اصناف می‌سپارند.

وضعیت میوه شب عید به نسبت سالهای گذشته مناسب تر است و میوه‌ها به صورت فراوان و با نرخ متعادل عرضه می‌شوند.تعداد واحدهای توزیع میوه شب عید نیز تا 2 روز آینده افزایش می‌یابد.

در حقیقت با وجود  تولید 2/2 میلیون تن پرتقال، 3/2 میلیون تن سیب درختی، 700 هزار تن نارنگی و 560 هزار تن لیمو شیرین مشکلی در تامین میوه شب عید وجود ندارد. در عین حال در کنار تامین نیاز داخلی میوه، مقداری از میوه و مرکبات کشور هم صادر شده است.

  • برای تامین گوشت و مرغ مورد نیاز مردم چه اقدامی شده است؟

در خصوص تلاش دولت برای تنظیم بازار گوشت در آستانه سال جدید باید گفت که امسال به اندازه کافی گوشت قرمز ذخیره سازی شده است و توزیع آن نیز هم‌اکنون شروع شده است.

کد خبر 17995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز