همشهری‌آنلاین: توسعه شدید شهری در پکن، پایتخت چین موجب تشدید تبعات توفان‌های شدید شده که طی هفته گذشته در این شهر مشاهده شد.

پکن

به گزارش مهر، شدیدترین توفانی که در شهر پکن صورت گرفت، بیش از 60 سال پیش بود که 22 سانتیمتر در طی 16 ساعت بارش باران به دنبال داشت، این درحالی است که یکی از مناطق حومه پکن در همان دوره زمانی 45 سانتیمتر بارش باران گزارش کرده است.

کیو لین مدیر ایستگاه هواشناسی پکن اظهار داشت: توفان 60 سال پیش در نتیجه یک الگوی هوایی بزرگتر در شمال چین صورت گرفته بود، اما در میان سایر شهرها پکن بیشترین آسیب را دید و با بیشترین میزان بارش باران رو به رو شد.

کیو یادآور شد که وی اعتقاد دارند علت این امر این است که این شهر در نزدیکی یک دامنه کوهستانی قرار دارد، درست همانجایی که توفانها شکل می‌گیرند و نکته دیگر اینکه پکن یک جزیره گرمایی شهری است که گرمای بیشتری نسبت به مناطق اطراف خود ایجاد می کند.

محققان چینی اظهار می دارند که شبیه سازیهای کامپیوتری اظهار می دارند که چگونه انواع مختلف ستوح زمینی و شهرنشینی می‌تواند بر توفان درحال وقوع تأثیربگذارد.

تأثیر جزیره گرمایی می‌تواند موجب شود که جریان توفانی شدیدتر شود به طوریکه درحال حاضر انرژی بسیاری برای تشکیل یک توفان در بالای شهر پکن وجود دارد.

فی چن دانشمند هواشناسی در مرکز ملی تحقیقات اتمسفری آمریکا در بولدر، کلورادو اظهار داشت: این نخستین باری است که مقامات چینی تأثیر شهرنشینی را بر شدت رویدادهای آب و هوایی مورد تصدیق قرار می دهند.

پکن

زمانی که تمامی سقف ها و خیابان ها در یک شهر تیره رنگ باشند و قسمت اعظم مساحت شهر را این ستوح تیره رنگ در بر بگیرد، گرمای گسیل شده از سوی خورشید را جذب کرده در خود نگاه می دارند.

این پدیده باعث افزایش دمای مناطق مسکونی از 2 تا 15 درجه سانتیگراد شده و به نام پدیده جزیره گرمایی شناخته می شود. این گرما نه تنها باعث افزایش مصرف انرژی برای خنک کردن ساختمان ها می شود، بلکه باعث ایجاد آلودگی در جو شده و به دلیل مصرف سوخت‌های فسیلی موادی از جمله گاز ازن O3 و ترکیبات زیانبار گوگردی در سطح زمین تولید می‌شود.

کد خبر 179901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز