جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: نخستین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه علوم انسانی، آذر سال آینده برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اعلام این مطلب به همشهری گفت: هدف از برگزاری  این جشنواره دمیدن روح تازه در کالبد علوم و ایستگاهی برای نوآوری‌های علوم انسانی است.

محمدباقر خرمشاد افزود: در حال حاضر ایران در شرایطی قرار دارد که نیاز به فضای جدید تمدنی دارد و به همین منظور ارتقای علوم انسانی در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت علوم قرار گرفته است.

ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای علوم انسانی، راه‌اندازی جشنواره فارابی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و تجدید نظر در دروس و سرفصل‌های علوم انسانی از جمله کارهایی است که در این زمینه انجام خواهدشد.

وی افزود: این جشنواره شامل 9 گروه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، علوم اقتصادی، حقوق، علوم‌شناختی تربیتی و روانشناسی و رفتاری، فلسفه و الهیات و علوم قرآنی و تاریخ و باستانشناسی می‌شود.

وی، توسعه همه جانبه ایران را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ملی دانست و خاطرنشان کرد: حصول این هدف مستلزم استحصال و کارسازی دانش توسعه‌ای متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی است.

وی با بیان این مطلب که یکی از بنیادهای تمدن سازی بحث علوم انسانی است که پرداختن به آن امری لازم و ضروری است، افزود: باید تلاش شود تا علوم انسانی کاربردی‌تر شوند و در این راستا معاونت فرهنگی وزارت علوم در نظر دارد برنامه‌های مختلفی را اجرا کند.

خرمشاد اضافه کرد :با وجود اهمیت و اولویت علوم انسانی در فرایند برنامه‌ریزی توسعه، متاسفانه در تدارک برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در ایران، شاهد غفلت یا بی‌توجهی نسبت به این حوزه مهم و تاثیرگذار بوده‌ایم و در حالی که در حوزه‌های مختلف جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود اما در حوزه علوم انسانی هیچ جشنواره‌ای نبود که پژوهشگران این حوزه را معرفی و تقدیر کند.

وی برگزاری جشنواره فارابی  را یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی دانست و گفت: توسعه و مسئله محور کردن پژوهش در علوم انسانی، شناسایی، تکریم و پرورش نخبگان و پژوهشگران علوم انسانی، پشتیبانی و حمایت از تحقیقات بومی و کاربردی در حوزه علوم انسانی و تشویق صاحب‌نظران خارجی به توجه علمی به مسائل ایران و اسلام از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به اینکه جشنواره فارابی همه ساله نسبت به معرفی پژوهش‌های برتر استادان و پژوهشگران در سه نوع پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اقدام می‌کند، گفت: در جشنواره بین‌المللی یک بخش ویژه به محققان جوان اختصاص یافته است که پژوهشگران کمتر از 35 سال سن را شامل می‌شود. در این جشنواره مراکز آموزشی و پژوهشی کارآمد و برتر در زمینه ایران شناسی ، اسلام‌شناسی، انقلاب اسلامی و آموزش زبان فارسی و همچنین ایران شناسان و اسلام‌شناسان غیر ایرانی معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین مدیر اجرایی جشنواره فارابی گفت: در این جشنواره از ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ایرانی و خارجی تقدیر خواهدشد.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار و مقالات پژوهشی خود را در حوزه‌های مختلف علوم انسانی تا پایان مرداد  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کد خبر 17976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز