مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: ۸۵ طرح برگزیده بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی طی آیینی که روز سه‌شنبه 17 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار شد، جوایز خود شامل لوح تقدیر، تندیس و جوایز نقدی را از دست رئیس جمهور دریافت کردند.

در این جشنواره 773 طرح در 15 گروه تخصصی صنایع شیمیایی، مکانیک، برق و کامپیوتر، هوا فضا، هنر و معماری، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم انسانی، عمران، صنایع ، مواد و متالوژی ، بیوتکنولوژی و علوم پایه پزشکی، مهندسی پزشکی و الکترونیک، علوم پزشکی و طرح‌های ویژه ارائه شد که از این مجموع644 طرح در بخش داخلی،107 طرح از 40 کشور جهان در بخش خارجی و 22طرح  در بخش ایرانیان مقیم خارج کشور بود.

پس از ارزیابی گروه‌های تخصصی تعداد ۳۱ طرح داخلی، ۷ طرح خارجی از کشورهای آمریکا، بلغارستان، هند، مالزی، بوسنی و چین و  ۲ طرح متعلق به ایرانیان مقیم خارج از کشور برگزیده شدند.


طرح‌های برگزیده در رشته‌های تخصصی مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر، هوا فضا، عمران، مواد و متالوژی، صنایع شیمیایی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، علوم انسانی و مهندسی پزشکی بود که در این جشنواره معرفی شدند.


در بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی جوایز برگزیدگان داخلی برای رتبه‌های اول، دوم و سوم علاوه بر تندیس و تقدیرنامه به ترتیب مبلغ5۰ ، 4۰ و  ۳۰ میلیون ریال بود. همچنین به برگزیدگان خارجی نیز علاوه بر تندیس و تقدیرنامه ، به رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب مبلغ  7 ،6 و   ۵ هزار دلار به عنوان جایزه اعطا شد.


در بین حمایت‌کنندگان خارجی جشنواره،   COMSATS علاوه بر گواهینامه به نفر اول و دوم به ترتیب  ۱۰۰۰ و  ۵۰۰ دلار،  کمیته دایمی همکاری‌های علمی فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (OMSTECH)  پنج‌ هزار دلار، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعین  IFIA گواهی نامه و کمک هزینه حضور در یکی از نمایشگاه‌های اختراعات تحت نظر این سازمان، آیسسکو به نفرات اول تا سوم به ترتیب  ۱5۰۰ ، ۱00۰ و   ۵۰۰ دلار، آکادمی علوم جهان سوم   TWAS به نفرات اول و دوم هر کدام یک هزار دلار، یونسکو گواهی نامه و مدال نقره و سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به نفر اول و دوم مدال طلا و گواهی نامه اعطا کردند.


برگزیدگان بخش پژوهش‌های بنیادی‌
دکتر جواد فیض با طرح «طراحی، مدل‌سازی و کنترل ماشین‌های الکتریکی» علاوه بر کسب رتبه اول در این بخش‌، جایزه یونسکو را نیز به خود اختصاص داد. همچنین دکتر جواد صالحی با طرح «سامانه دسترسی چندگانه نوری براساس تقسیم کد» دیگر برنده رتبه اول این بخش بود که جایزه سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو ) نیز به وی اعطا شد.

دکتر شمس‌الدین مهاجرزاده با طرح «ساخت نمایشگرهای مسطح قابل انعطاف پلاسمایی بر روی پلاستیک» علاوه بر رتبه دوم این بخش جایزه سازمان آیسسکو را نیز دریافت کرد. دکتر محسن علیشاهی‌ها با طرح «اصل هولوگرافی و کاربرد آن در کیهان شناسی» دیگر برگزیده رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی بود که جایزه آکادمی علوم جهان اسلام  TWAS را کسب کرد.


طرح «نقش رسپتور فعال‌شونده به وسیله پروتئیناز-  ۲ در پاتوژنز بیماری‌های نورودژنراتیو» متعلق به دکتر فرشید نوربخش رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی و نیز جایزه سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو )را از آن خود کرد.

همچنین طرح «سنتز کاتالیزورهای متالوسن و استفاده از آن برای تهیه پلی اتیلین و پلی استایرن سندیوتاکتیک» متعلق به دکتر علی اکبر انتظامی و طرح «سنتز لیگاندهای جدید برای مطالعه پروتیین‌های گیرنده سیگما و پی گاما» متعلق به دکتر عبدالرضا حاجی پور به عنوان رتبه سوم این بخش شناخته شدند.


طرح «خواص ساختاری ،ارزیابی کارایی و الگوریتم‌های کاربردی شبکه ستاره» متعلق به دکتر حمید سربازی آزاده علاوه بر رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی، جایزه آکادمی علوم جهان اسلام را تصاحب کرد.


طرح «کاربرد فرآورده‌های گیاهی و اکتینومیستی در کنترل بیولوژیکی پاتوژن‌های گیاهی» متعلق به دکتر غلامحسین شهیدی بنجار دیگر برنده رتبه سوم بخش پژوهش‌های بنیادی بود.


برگزیدگان بخش پژوهش‌های کاربردی
 طرح «زیردریایی کلاس نهنگ» متعلق  به دانشگاه‌صنعتی مالک‌اشتر(پژوهشکده زیرسطحی) به نمایندگی مهندس مجید حیدری مورچه خورتی به عنوان رتبه اول شناخته شد. طرح «تدوین دانش فنی و ساخت هسته مرکزی توربین آبی (رانر)» متعلق به مهندس سید حسن موسوی و طرح «دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پروانه‌های نیمه مغروق سطحی» متعلق به صنایع شهید جولایی به نمایندگی مهندس محمدحسین کریمی حائز رتبه دوم این بخش شدند.


رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی به چهار طرح به شرح زیر تعلق گرفت: طرح «طراحی و ساخت تراستر پلاسمایی با تراست ۱۰۰ میلی نیوتن» متعلق به دکتر بابک شکری، طرح «طراحی و ساخت سکوی پایدار شده ژیروسکوپی برای مراقبت‌های هوایی» متعلق به مهندس محسن کارگر حجت‌آبادی ، طرح «تولید صنعتی تری متیل فسفات» متعلق به مهندس سلیمان سلیمانی و طرح «دستیابی به ساختار فوق ریزدانه در فولاد مستحکم  CrMoV به روش‌های ترمومکانیکی» متعلق به مهندس محمد موذنی.


برگزیدگان بخش پژوهش‌های توسعه‌ای
 طرح «هواپیمای تمام کامپوزیت (پرنده آبی)» متعلق به مهندس یعقوب انتصاری حائز رتبه اول شناخته شد و جایزه کمیسیون COMSATS را نیز به خود اختصاص داد.

طرح «طراحی و ساخت خودروی خورشید تک سرنشین» متعلق به دکتر کارن ابری نیا به عنوان رتبه دوم این بخش شناخته شد. همچنین رتبه دوم بخش پژوهش‌های توسعه به طرح «تهیه ورق‌های پوشش داده شده از جنس فولاد ضد زنگ   TYP410-S توسط جوشکاری برای مخازن پالایشگاه» متعلق به مهندس مجید برغانی فراهانی تعلق گرفت که این طرح جایزه کمیسیون   COMSATS را نیز به دست آورد.

طرح «طراحی و ساخت سایت تکنیک موبایل یک موشک و سیمیلاتور آن» متعلق به  سازمان صنایع هوافصا به نمایندگی مهندس رضا صفاری و مهندس عبدالرضا معین تقوی نیز به عنوان رتبه دوم این بخش شناخته شد. در این  بخش 7 طرح زیربه عنوان رتبه سوم شناخته شدند: طرح «تدوین استانداردهای بین‌المللی فرآورده‌های بهداشتی آرایشی» متعلق به مژده روشن طبری، طرح «سامانه کنترل هوشمند موتورخانه» متعلق به مهندس تورج بطحایی ، طرح «طراحی و ساخت دستگاه تست ضربه ثقلی» متعلق به دکتر محمود مهرداد شکریه، طرح «طراحی و ساخت مدولاتور   QPSK مبتنی بر استاندارد  DVB-S  »متعلق به مهندس علیرضا مفضلی فرد ، طرح «بهینه‌سازی برج دی بوتانایزر در صنایع پتروشیمی برای افزایش تولید برشC4 (بوتادین) و کاهش آلودگی محیط زیست» متعلق به مهندس سعید خواجه مندلی، طرح « طراحی ساخت بیمارستان سیار» متعلق به مهندس حسین فرزانگان و طرح «طراحی و ساخت خودروی تاکتیکی سبک» متعلق به مهندس سید محمد یحیایی.

در بخش ابتکار
رتبه اول به طرح «طراحی و ساخت مدل عملیاتی شناور استیلت» متعلق به زنده یاد دکتر اردشیر حسین پور استاد و پژوهشگر جوان دانشگاه‌های شیراز و صنعتی مالک اشتر اعطا شد. وی علاوه بر آن جایزه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان IFIA را نیز از آن خود کرد. درگذشت این پژوهشگر جوان  ۲۴ ساعت پس از اعلام رای هیأت داوران اتفاق افتاد.


رتبه دوم به طرح «طراحی و ساخت لایه‌های جاذب پرتوهای گاما، ایکس، نوترون، بتا، و آلفا» متعلق به دکتر محمد مهدوی تعلق گرفت. طرح «دستگاه بورینگ داخل تراش» متعلق به مهندس علی بساق زاده علاوه بر رتبه سوم این بخش موفق به کسب جایزه سازمان اسلامی آموزشی،علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی (آیسسکو) نیز شد.

 
طرح «روش و دستگاه نوین بازیافت بخارات ارزشی   D2O محتوی گاز در خلاء توسط تله سرما و انجماد تحت بارهای ثابت و جزیی متغیر» متعلق به مهندس محمد شرفی دیگر برنده رتبه سوم این بخش بود.


برگزیدگان بخش طرح های خارجی
در بخش طرح‌های خارجی 2 پژوهشگر ایرانی مقیم خارج از کشور برگزیده شدند. دکتر بهرام مبشر از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا در بخش علوم پایه حایز رتبه اول شد و دکتر اکرم تاجی از دانشگاه نیوانگلند استرالیا علاوه بر رتبه سوم در بخش تحقیقات پایه ، جایزه  کمیته دایمی همکاری‌های علمی فناوری سازمان کنفرانس اسلامی ( COMSTECH ) را نیز از آن خود کرد.


در بخش برگزیدگان خارجی، پروفسور دیگبی مکدونالد از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا رتبه اول علوم پایه را کسب کرد. دکتر محرم آودیسپاهیک از دانشگاه سارایوو در بوسنی نیز به عنوان رتبه دوم علوم پایه شناخته شد.


پروفسور دیمیتار کلیسورسکی از دانشگاه فنی صوفیه بلغارستان نیز در بخش علوم پایه رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

کد خبر 15422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز