دکتر "محمود احمدی نژاد" ، استفاده ابزاری از علم و عالم برای سلطه بر ملتها و چپاول انسانها را دون شان بشریت دانست و تاکید کرد: استفاده ابزاری از علم مضر حال ملتها است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روز سه‌شنبه 17 بهمن در بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی افزود: فرهنگ انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها از جمله علم و پژوهش در مقابل تمام مکاتب ساخته دست بشری است و فرهنگ غنی اسلام علم و دانش را در خدمت صلح و آرامش بشریت و دوستی و مهرورزی بین انسانها می‌خواهد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه "ما با استفاده ابزاری از علوم برای سلطه بر ملتها و انحصار آن مخالفیم"، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها پیام‌آور صلح و دوستی، برابری و پیشرفت و آرامش و آسایش است و علم و دانش را نیز در خدمت بشریت می‌داند.

احمدی نژاد تاکید کرد: ما هیچگاه علم را برای بهره‌برداریهای شخصی، گروهی یا حتی ملی نمی‌خواهیم و بنا بر آموزه‌های انقلاب دستاوردهای علمی ملت ایران همچون همیشه تاریخ، متعلق به همه بشریت است.

رییس جمهوری اظهارداشت: بر اساس تعلمیات پیامبر اسلام (ص) زکات علم، نشر آن است و علمای دین نیز نشر علم را برای خود یک کمال می‌دانند. احمدی نژاد افزود: ما معتقدیم کسی حق ندارد علم را محبوس و زندانی کند و فقط در جهت منافع خود آن را مورد استفاده قرار دهد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ملت ایران هیچگاه نه در آموختن و نه در آموزش دادن برای خود محدودیتی قایل نبوده است و امروز نیز برای دستیابی به علوم و انتشار آن در همه زمینه‌ها تلاش خواهد کرد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سرزمین ایران مهد تمدن بوده و پایه تمدنها نیز علم و دانش و فرهنگ است، به پیشرفتها و افتخارات علمی ایران در قرون گذشته اشاره کرد و گفت: دانشمندان ایرانی قرنها قبل در رشته‌های مختلف علمی همچون نجوم، پزشکی و ریاضیات سرآمد بوده‌اند و ملتی که ‪ ۹۰۰‬سال قبل "ابن سینا" و "ابوریحان" تربیت کرد، امروز نیز به طور قطع خواهد توانست قله‌های افتخار را فتح کند.

احمدی نژاد افزود: حدود ‪ ۱۵۰‬سال قبل از انقلاب، به جهت نفوذ قدرتهای استعماری، حرکت علمی ما دچار خدشه شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی مجددا موتور حرکت علمی کشور به راه افتاده است. احمدی نژاد اضافه کرد: انقلاب اسلامی امروز این فضا را ایجاد کرده که شاهد حرکت جوشان و روزافزون علمی در کشور باشیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه علما، دانشمندان، محققان و مبتکران حق بزرگی بر گردن بشریت دارند، ادامه داد: دولت با همه توان در خدمت این عزیزان است و برای توسعه و پیشرفت علمی کشور همه تلاش خود را انجام خواهد داد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران از جنس حرکت انبیا و یک گام بلند در مسیر سعادت بشریت است و برای ملت ما و همه ملتها دستاوردهای بسیار بزرگ و ارزشمندی را به ارمغان آورده است.

احمدی‌نژاد، بازگشت به روحیه پژوهشگری خلاقیت و نوآوری و تلاش علمی رااز دستاوردهای مهم انقلاب عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی راه جدیدی که منطبق بر فطرت انسانها و حقیقت عالم هستی است، در برابر بشریت گشود.

رییس جمهوری با تاکید مجدد بر اهمیت خلاقیت و نوآوری در عرصه‌های علمی گفت: دانشمندان باید با شجاعت وارد عرصه‌های جدید شوند و با ابتکار و خلاقیت توسعه و پیشرفت علم را سرعت بخشند.

احمدی‌نژاد همچنین به مسوولان نهادهای علمی کشور نیز توصیه کرد، دایره حمایتهای خود از ابتکارات و خلاقیتها را گسترده‌تر و از جوانان مبتکر و خلاق حمایت کنند.

وی، از نهادهای آموزشی خواست در برنامه‌ریزیهای خود توجه به نوآوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهند و به دانش‌آموزان و دانشجویان نیز توصیه کرد که بیش از گذشته وارد این عرصه شوند.

بیستمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با حضور رییس جمهوری، وزیران علوم تحقیقات و فناوری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس دفتر رییس جمهوری، روسا و استادان دانشگاههای کشور و جمعی از پژوهشگران، محققان و مبتکران کشور در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد.

کد خبر 15092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز