چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ادامه سرکوب معترضان بحرین از سوی رژیم آل‌خلیفه با وجود گذشت ۱۸‌ماه از آغاز اعتراض‌ها در این کشور، گسترش اعتراض‌های بین‌المللی را به‌دنبال داشته و در تازه‌ترین مورد یک گروه حقوق بشر مستقر در آمریکا با تأکید بر استفاده بی‌سابقه نیروهای امنیتی بحرین از گاز اشک‌آور خواستار ممنوعیت جهانی فروش این ابزار سرکوب به این رژیم شده است.

گروه پزشکان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به استفاده بی‌سابقه رژیم آل‌خلیفه از گاز اشک‌آور علیه معترضان خواستار جلوگیری از فروش گاز اشک‌آور از سوی همه کشورهای جهان به این کشور شد. در این گزارش که براساس گفت‌وگو با قربانیان بحرینی توسط بازرسان این گروه تهیه شده آمده است که استفاده از این حجم گاز اشک‌‌آور در میان کشورهای جهان و حتی در میان رژیم‌های دیکتاتوری منطقه سابقه نداشته است.

در گزارش پزشکان حقوق بشر با عنوان «استفاده از گاز اشک‌آور به‌عنوان سلاح» آمده است: از فوریه سال ۲۰۱۱ رژیم بحرین به‌صورت گسترده از گازهای شیمیایی سمی علیه مردان، زنان و کودکان بحرینی استفاده کرده است. براساس این گزارش استفاده طولانی‌مدت نیروهای ضد‌شورش بحرین از گازهای اشک‌آور موجب افزایش میزان سقط جنین، مشکلات تنفسی و امراض دیگر در میان مردم بحرین شده است.

در این گزارش همچنین با ارائه مدارکی از شلیک گاز اشک‌آور از فاصله بسیار نزدیک به معترضان اعلام شده است که گروه زیادی از معترضان به همین‌خاطر از نواحی مختلف به‌ویژه جمجمه به‌شدت مجروح شده‌اند که کشته شدن ده‌ها نفر را به‌دنبال داشته است. ریچارد سولوم، معاون رئیس گروه پزشکان و تهیه‌کننده این گزارش هم در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرد: در ۱۰۰ سال‌اخیر سابقه نداشته است که هیچ کشوری مانند دولت بحرین علیه مردم خود از این حجم گازهای شیمیایی سمی استفاده کند.

وی با اشاره به تغییر نکردن سیاست‌های رژیم بحرین طی ماه‌های گذشته تأکید کرد: به غیراز حرف در عمل هیچ‌چیز تغییر نکرده است.در گزارش پزشکان حقوق بشر همچنین صحنه‌هایی از درگیری‌های نیروهای ضد‌شورش با معترضان آمده است که طی آن بسیاری از نیروهای سرکوبگر به داخل ماشین‌ها و خانه‌های غیرنظامیان غیرمتعرض نیز گاز اشک‌آور می‌اندازند.

ریچارد سولوم که تاکنون سه‌بار به بحرین سفر کرده می‌گوید که دولت بحرین به درخواست این گروه برای اعلام نوع گاز اشک‌آور استفاده شده توسط نیروهای امنیتی این رژیم هیچ پاسخی نداده است. به گفته وی، به‌صورت دقیق کشورهایی که گاز‌های اشک‌آور را به بحرین می‌فروشند مشخص نیست اما پوکه‌های به‌دست آمده از خیابان‌های بحرین نشان می‌دهد که آنها را از آمریکا، فرانسه و برزیل خریداری کرده‌اند.

معترضان بحرینی بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه از گازهای سمی برای سرکوب مردم استفاده می‌کنند. به تازگی گروه‌های حقوق بشر بحرین هشدار دادند که نیروهای امنیتی این کشور از گاز‌های اشک‌آوری استفاده می‌کنند که نام و نشانی ندارند و کشورهای تولید‌کننده آن مشخص نیست. گروه پزشکان حقوق بشر پیش از این در گزارشی از کشته شدن حداقل ۳۴ معترض بر اثر گازهای سمی شیمیایی در بحرین خبر داده بود.

گاز اشک‌آور به گروهی از ۱۵ گاز شیمیایی اطلاق می‌شود که در طول سال‌های مختلف برای سرکوب معترضان از آنها استفاده شده است. عفو بین‌الملل هم در ژانویه سال‌جاری میلادی با انتشار گزارش‌های مختلف درباره استفاده رژیم بحرین از گازهای شیمیایی سمی خواستار تحقیق در این رابطه شده بود.

درخواست ولیعهد بحرین از پلیس

با افزایش فشارها و انتقادهای بین‌المللی ولیعهد بحرین از پلیس و نیروهای امنیتی این کشور خواست تا از اقدام خشونت‌آمیز علیه مخالفان اجتناب کنند. سلمان بن حمد آل خلیفه، در جمع افسران ارشد پلیس و سازمان امنیتی بحرین و نیز مسئولان وزارت کشور مدعی شد: امروز به شما به‌عنوان یک دستور قابل اجرا اعلام می‌کنم که به قانون پایبند باشید و هیچ‌کس حق ندارد به هیچ وجه از قانون تخطی کند.

وی گفت: نباید از زور برای تعامل با مسائل امنیتی استفاده کرد مگر اینکه هیچ راه دیگری در این خصوص وجود نداشته باشد. این اظهارات ولیعهد بحرین با استقبال جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت این کشور روبه‌رو شد اما آنها آن را ناکافی اعلام کردند.

کد خبر 179609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز