سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

سعید مروتی: 1 - فروش فیلم‌ها در روزهای اخیر دچار افت شده است؛ فروشی که البته از ابتدای سال 91 پایین بوده و جز تک استثناهایی چون «خوابم می‌آد» بقیه فیلم‌ها کارکرد چندان مناسبی در گیشه نداشته‌اند.

طرح - برج میلاد

البته این روزها فروش فیلم عطاران هم پایین آمده است. طرح اکران ویژه ماه رمضان باوجود خوش بینی اولیه مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی تا اینجای کار شکست خورده است. قطعاً اگر فیلم کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه اکران عمومی می‌شد، سرنوشت گیشه نیز تغییر محسوسی با وضعیت امروزش می‌کرد. منتها مخالفت شورای صنفی اکران با به‌نمایش درآمدن فیلم کلاه‌قرمزی در سینماهای حوزه هنری، در نهایت به تعویق اکران این فیلم انجامید و حالا هم خبر رسیده که قرار است این فیلم به جای گروه استقلال در گروه سینمایی قدس اکران شود. دلیل تغییر گروه هم این است که سینما استقلال متعلق به حوزه هنری است و شورای صنفی همانطور که بارها اعلام کرده نمی‌خواهد اجازه دهد این فیلم در سینماهای حوزه هنری اکران شود. از نظر رئیس و سخنگوی شورای صنفی حوزه هنری فقط می‌تواند فیلم ارزشی در سینماهایش اکران کند و کلاه‌قرمزی هم چون فیلمی ارزشی نیست نمی‌تواند در سینما‌های حوزه به نمایش عمومی درآید. اقدام شورای صنفی در واقع حکم محروم کردن بیش از 80 سالن کشور از فیلمی را دارد که همه برایش پیش‌بینی گیشه بسیار پررونقی را می‌کنند. اقدام شورای صنفی با تایید مدیران دولتی سینما همراه شده و این خود نشان‌دهنده این نکته است که برخی دلشان نمی‌خواهد جنجال‌های سینما به نقطه پایان برسد.

وقتی بنابراین گذاشته شود که به هر قیمتی «باید» روی طرف مقابل را کم کرد و هنگامی که عقلانیت از عملکرد کسانی که برای سینما تصمیم‌گیری می‌کنند رخت برمی‌بندد، نتیجه‌اش همین اوضاع آشفته‌ای می‌شود که الان مشاهده‌اش می‌کنیم.

2 - فیلم «گزارش یک جشن» جزو آثار ناموفق ابراهیم حاتمی‌کیاست. در تنها نمایش فیلم در بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر نیز بیشتر منتقدان و کارشناسان این فیلم را ضعیف ارزیابی کردند. حاتمی‌کیا مثل هر فیلمساز دیگری در گذر زمان با فراز و نشیب‌ مواجه بوده. روزی «به رنگ ارغوان» ساخته و روزی هم «دعوت» و «گزارش یک جشن».

قرار هم نیست همه فیلم‌های یک کارگردان شاهکار از کار در بیاید و کیفیت گزارش یک جشن چیزی از ارزش‌های حاتمی‌کیا به‌عنوان یکی از بهترین سینماگران پس از انقلاب نمی‌کاهد. جدای از بحث‌های زیبایی‌شناسانه، این فیلم پس از گذشت 2 سال موفق به اکران عمومی نشده و البته مسئولان سینمایی نیز همواره در توقیف به‌سر بردن این ساخته حاتمی‌کیا را شایعه خوانده‌اند؛ حالا هم که مالکیت فیلم را خریداری کرده‌اند تا به قول خود شمقدری، حاتمی‌کیا با خیال راحت فیلم زندگی شهید چمران را بسازد. این هم راه‌حلی است که سازمان سینمایی فیلم‌هایی را که امکان اکران عمومی‌اش را ندارد، خریداری کند تا شاید وقتی دیگر و با اعمال اصلاحات مورد نظر، روانه اکرانش کند. البته بد نیست در خاطر داشته باشیم که شمقدری کمی قبل از آغاز جشنواره بیست و نهم فجر اعلام کرد که فیلمنامه گزارش یک جشن را خوانده و به ستایش از مضمون این اثر پرداخت. حالا هم که از محل بودجه عمومی هزینه تولید فیلم به حاتمی‌کیا و محمدپیرهادی تهیه‌کننده، بازگردانده شده و مشکلی نیست جز اکران نشدن گزارش یک جشن که آن هم با توجه به پرداخت هزینه تولیدش شاید دیگر خیلی مسئله مهمی ارزیابی نشود.

3 - در حالی که تنها 11 ماه تا پایان مأموریت مدیران سینمایی فعلی باقی مانده، هر روز شاهد انتشار اخباری مبنی بر تغییر خط مشی سیاست‌های سینمایی هستیم. ابتدا مرکز گسترش تصمیم‌ می‌گیرد به‌جای فیلم اولی‌ها از فیلم‌های تجربی حمایت کند (البته هنوز کسی تعریف جامعی از فیلم تجربی ارائه نکرده‌است) و حالا هم فارابی اعلام کرده از این پس فقط از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که کارگردان و تهیه‌کننده‌اش یک نفر نباشد و البته این تازه اول عشق است و با آغاز به کار سازمان سینمایی و تغییر چارت مدیریتی سینما، شاهد تحولات گسترده‌تری نیز خواهیم بود. در فرصت محدود باقیمانده چقدر می‌توان به انجام این تغییرات خوش بین بود و داستان تغییر ریل‌گذاری سینما تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟ آیا تا آخرین روزهای حضور شمقدری و همراهانش در ساختمان بهارستان، باید شاهد تغییر و تحول در سیاست‌های سینمایی باشیم؟ نقطه‌ای که سینمای ایران امروز در آن ایستاده نشان می‌دهد که ریل عوض کردن این سینما تا الان چقدر مفید واقع شده و باید دید در 11 ماه باقیمانده چه پیش خواهد آمد. کاش می‌شد گفت هرچه پیش آید خوش آید!

وعده‌ اهدای دست‌های مصنوعی به کرمی محقق شد

با اهدای دو دست مصنوعی به مصطفی کرمی فیلمبردار حادثه‌دیده سینما مراسم ضیافت افطار سازمان سینمایی برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم که یکشنبه (8 مرداد‌ماه) با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد، شجاعی (مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان) با ارائه توضیحاتی درخصوص اقدامات انجام شده این صندوق اظهار کرد: طی امسال و سال گذشته همه متقاضیان بیمه تکمیلی را بیمه کردیم و شعبه بیمه ایران در محل ساختمان مرکزی صندوق دایر شد تا هنرمندان زحمت کمتری را برای کارهایشان متقبل شوند. وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بودجه صندوق سه برابر شده اما در مورد تسهیلات و وام مورد تقاضای هنرمندان با مشکل کمبود بودجه مواجه هستیم که امیدوارم این بودجه بیشتر شود تا نقایص مرتفع شود.

کد خبر 179377

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز