گروه ادب‌وهنر: شصت‌ونهمین جشنواره فیلم ونیز در حالی آغاز به‌کار کرده که امسال در این فستیوال چهره‌های شاخصی حضور دارند. جشنواره‌ای که چندسالی تحت‌الشعاع کن و برلین واقع شده حالا با مدیر تازه‌اش، آلبرتو باربرا می‌خواهد مجددا به روزهای خوش‌اش بازگردد.

جشنواره ونیز

ونیز به همراه جشنواره‌های کن و برلین از معتبرترین فستیوال‌های سینمایی جهان به‌شمار می‌رود. در ونیز شصت‌ونهم، ترنس مالیک، کیم‌کی دوک، برایان دی‌پالما و مارکو بلوکیو ازجمله کارگردانانی هستند که با آخرین ساخته‌هایشان به ونیز آمده‌اند. ترنس‌مالیک که سال گذشته با «درخت زندگی» برنده نخل طلای کن شده بود این‌بار با « To the wonder » به ونیز آمده است. مالیک که قبلا فاصله میان تولید فیلم‌هایش طولانی بود، حالا پرکارتر از گذشته شده است. در فیلم تازه این کارگردان، بن افلک، ریچل وایس و ریچارد مک آدمز ایفای نقش کرده‌اند.

برایان دی‌پالما هم با فیلم «شوق» در بخش مسابقه حضور دارد. دی‌پالما، کارگردان محبوب فستیوال‌ها نیست ولی او همچنان یکی از معدود بازماندگان نسل طلایی دهه70 است که به صورت مداوم فیلم می‌سازد. دی‌پالما که شاهکارهایی چون «تسخیر ناپذیران» و «خواهران» را در کارنامه دارد، در دودهه اخیر نتوانسته همپای رفقای نزدیکش چون اسکورسیزی و اسپیلبرگ حرکت کند ولی او هنوز هم کارگردان بزرگی است. کیم‌کی دوک، کارگردان متفاوت کره‌ای هم پس از چندسال، فیلم تازه‌ای ساخته است. کیم کی ‌دوک فیلمساز محبوب علاقه‌مندان جدی سینما در ایران نیز محسوب می‌شود.

مارکو بلوکیو فیلمساز کهنه کار ایتالیایی مهم‌ترین چهره سینمای این کشور در ونیز و مهم‌ترین بخت این سینما برای نگه‌داشتن شیرطلایی ونیز امسال در ایتالیاست. بلوکیو امسال «زیبای خفته» را کارگردانی کرده است. همچنین باید از تاکه‌شی کیتانو، فیلمساز ژاپنی نام برد که خشونت عریان آثارش او را به شهرت رسانده و این‌بار هم با فیلم «فراتر از خشم » به ونیز آمده است.

رامین بحرانی، فیلمساز ایرانی مقیم هالیوود هم با فیلم «به هر قیمت» در بخش مسابقه ونیز امسال حضور دارد. تنها نماینده سینمای ایران در ونیز شصت‌ونهم«خانه پدری» کیانوش عیاری است که در بخش افق‌ها به نمایش درخواهد آمد. این در حالی است که چند روز پیش مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرد که ایران جشنواره ونیز را تحریم خواهد کرد؛ تصمیمی که به نظر می‌رسد به دلیل پذیرفته شدن فیلم عیاری گرفته شده و نکته تناقض‌آمیز اینجاست که همزمان با اعلام تحریم کردن فستیوال ونیز، شمقدری از تولید مشترک با هالیوود خبر می‌دهد.شصت‌و نهمین جشنواره فیلم ونیز طبق اعلام برگزارکنندگانش با تم بحران اقتصادی، بحران ارزش‌ها و بحران سیاسی برگزار می‌شود.

کد خبر 179372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز