همشهری آنلاین: فیلم روی آندرسن کارگردان سوئدی با نام «کبوتری بروی شاخه‌ای نشسته درباره وجود تامل‌ می‌کند»، رشته‌ای از قطعات کمدی که به کاوش در شرایط انسانی می‌پردازد روز شنبه ۶ آوت (۱۵ شهریور)‌ برنده شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره ونیز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین فیلم سوئدی برنده جایزه جشنواره ونیز که ماجراهای عجیب و غریب دو مرد فروشنده را روایت می‌کند، به خاطر نگاه متمایز و کاوش پویایش درباره معنای انسان بودن مورد تحسین منتقدان در ونیز قرار گرفته بود.

آندرسن هنگام دریافت شیر طلایی قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان به انگلیسی به حضار گفت که او از فیلم «دزد دوچرخه» ۱۹۴۸ ویتوریو دسیکا- مظهر فیلمسازی نئورئالیسم در سینمای ایتالیا- به خصوص صحنه‌ مغازه گروبرداری الهام گرفته است زیرا شخصیت فیلم «فقیران رم را کشف می‌کند.»

او گفت: «این صحنه‌ای انسانی است، یک همدلی حقیقی. چیزی که یک فیلم باید نشان دهد.»

رئیس هیات داوران جشنواره سینمایی ونیز، آلکساندر دسپلات، آهنگساز فیلم فرانسوی که از جمله کارهایش موسیقی برای فیلم «هری پاتر و قدیسان مرگبار» است،‌ پیش از مراسم اهدای جوایز گفته بود که شیر طلایی به فیلمی «نامعمول» داده می‌شود که «شیوه‌ای بی‌نقص را با مضمونی انسانی» تلفیق کرده است.

این فیلم آندرسن، بخش نهایی سه‌گانه او شامل «آوازهایی از طبقه دوم» و «تو، موجود زنده» است.

جایزه بزرگ هیات داوران هفتاد و یکمین دوره جشنواره ونیز به فیلم قدرتمند جوشوآ اوپنهایمر با نام «نگاه سکوت»، ‌دومین مستند او درباره نسل‌کشی اندونزی رسید که در آن یک مرد به قتل‌رسیده با قاتلانش مواجه می‌شود.

آندری کنچالفسکی شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای فیلم «شب سفید پستچی»، داستانی صمیمی و مورد تحسین منتقدان درباره تنهایی در زندگی در یک اجتماع دورافتاده کنار دریاچه گرفت که یک پستچی واقعی و ساکنان محلی در آن بازی می‌کنند.

نخستین فیلم بلند سینمایی کارگردان ترکیه‌ای کان موژدسی با نام «سیواس»، داستانی درباره دوستی پسر نوجوانی با سگی که آن را نجات داده است، جایزه ویژه هیات داوران را گرفت و فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد، مجموعه‌ای از داستان‌ّا درباره مشکلات زندگی در ایران معاصر برنده بهترین فیلمنامه شد.

منتقدان در ونیز از اینکه فیلم کمدی آمریکایی «پرنده‌باز یا فضلیت غیرمنتظر جهل» به کارگردانی آلخاندرو گونزالز ایناریتو مکزیکی که در افتتاحیه جشنواره به نمایش در آمد و نقدهای تمجیدآمیزی از آن شد، جایزه‌ای نگرفت، شگفت‌زده شدند.

کد خبر 271139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha