دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: آدم‌هایی را می‌شناسم که بعد از‌ماه مبارک رمضان، چندین کیلو وزن اضافه می‌کنند؛ نه اینکه روزه نگیرند که کامل هم می‌گیرند و عذر و بهانه هم نمی‌آورند اما در همان میانه افطار تا سحر آن قدر می‌خورند که میزان ورودی انرژی و کالری آنها نسبت به قبل و بعد از‌ماه مبارک بیشتر هم می‌شود!

خرما

آیا فلسفه‌ماه مبارک رمضان این است؟ نگویید که اینگونه افراد اندک هستند. یک سؤال مطرح می‌کنم: چرا در ایام ‌ماه مبارک رمضان، قیمت بسیاری از مواد غذایی ازجمله همین مرغ که این روزها نقل هر محفل است بیشتر می‌شود؟ آیا قبول ندارید که تعیین قیمت هرچیزی تابع نظام عرضه و تقاضا است؟ پس چرا باید قیمت مواد غذایی در‌ماه مبارک رمضان افزایش یابد؟ زیاد با خودتان کلنجار نروید. پاسخ را باید در سبک تغذیه نادرست و ناآگاهانه جست‌وجو کرد. اگر به وعده افطار خودتان نگاه کنید خواهید دیدکه آکنده از موادی است که در هیچ موقع از سال مصرف نمی‌کرده‌اید.

زولبیا و بامیه خوشمزه‌ای که در سفره افطار هست و باب میل اغلب ما ایرانی‌ها نیز هست سرشار از قند، چربی و نشاسته است، بانوی ایرانی برای اینکه نرسیدن انرژی به اعضای خانواده را جبران کند چرب و چیلی‌ترین سفره‌ای که توانش را دارد در افطار و وعده شام‌ ماه مبارک برای خانواده تدارک می‌بیند، از شله‌زرد و آش رشته و شله قلم‌کار و حلیم گرفته تا انواع غذاهای خورشتی، کبابی، سرخ‌کردنی، نوشیدنی‌ها، تنقلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها و مواد غذایی ابتکاری دیگر؛ درحالی‌که بعد از 11‌ماه خورد و خوراک بی‌محدودیت،‌ ماه رمضان علاوه بر ایجاد فرصت دعا و مناجات با خداوند، فرصت گران‌بهایی برای خالی کردن درون از طعام است تا درد محرومان و گرسنگان جامعه بیشتر احساس شود و درست به همین دلیل است که در این‌ماه افراد فرصت و انگیزه بیشتری برای کمک به همنوعان خود پیدا می‌کنند.

اما به‌راستی ما چقدر از فلسفه رمضان دور شده‌ایم؟ آیا آداب‌ ماه رمضان را به‌خوبی می‌دانیم؟ آیا‌ ماه رمضان فرصتی برای فرصت‌طلبان شده تا مواد غذایی سرطان‌زا را در قالب زولبیا و بامیه سرخ شده در انبوه روغن‌های جامد صد بار استفاده شده تولید کرده و به دست مردم بدهند؟ و چگونه است که در این‌ماه هر نوع فروشگاه اغذیه و غیراغذیه از رستوران گرفته تا قهوه‌خانه‌ها و ساندویچی‌ها و فست‌فودها، دیگ آش و حلیم برپا می‌کنند بدون اینکه نظارتی از سوی وزارت بهداشت و دستگاه‌های بازرسی زیرمجموعه آن بر آنها وجود داشته باشد؟

چقدر در این‌ماه سعی می‌کنیم تا آداب تغذیه صحیح را بیاموزیم و تمرین کنترل نفس داشته باشیم؟ بررسی‌های علمی نشان می‌دهد روزه‌داری بهترین فرصت برای کاهش امراض و بیماری‌های رنگارنگ انسان امروزی است، از انواع سرطان گرفته تا بیماری‌های کبدی، گوارشی، عضلانی و روحی. آیا از این فرصت به نحو مطلوب استفاده می‌کنیم؟ طب سنتی ایران دستورات فراوانی برای حفظ سلامت انسان دارد و برخی از این دستورات و توصیه‌ها می‌تواند نه‌تنها در‌ماه مبارک رمضان که در کل زندگی انسان‌های امروزی مورد عمل قرار گیرد.

این‌ماه فرصتی برای تصفیه سموم درونی بدن انسان و پاکسازی جسم و روح از آلاینده‌های مختلف است؛ این فرصت را دریابیم و از آن به‌درستی استفاده کنیم. در هر فریضه اسلامی حکمتی نهفته است که دانشمندان و محققان جهان تنها به بخشی از آن پی برده‌اند. عمل به این فریضه‌ها می‌تواند دستاوردهای گسترده‌ای برای ما داشته باشیم منوط به اینکه مثلا بعد از‌ ماه مبارک رمضان اضافه وزن پیدا نکرده باشیم!

کد خبر 179240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز