گروه شهری: کسانی که مجوز باغ مسکونی دارند درصورتی پایان کار دریافت می‌کنند که 70درصد باغ را احیا و حفظ کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش تخریب برخی از فضاهای سبز در شهر اختصاص داشت. دراین جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تأکید بر حفظ بیشتر باغات شهر تهران از کمیسیون عمران خواست تا طرحی در تکمیل مصوبه باغات ارائه کند تا براساس آن درصورتی که مجوز ساخت در باغی با سطح اشغال 30درصد صادر شد تا زمانی که 70درصد باقیمانده به باغ تبدیل نشود پایان کار ساختمانی صادر نشود.

مهدی چمران با اشاره به اینکه تبدیل سطح اشغال 30درصد به 45درصد در باغات طبق مصوبه ممنوع است، گفت: متأسفانه برخی با ساخت فضای مسکونی در سطح اشغال 30درصد، 70درصد باقیمانده را نیز یا تبدیل به پارکینگ و یا به عناوین مختلف تبدیل به غیرباغ می‌کنند که این کار با سیاست شورای شهر تهران مبنی بر حفظ باغات مغایرت دارد. رئیس شورای شهر تهران خواستار آن شد تا درطرح تفصیلی مربوط به باغات منطقه ازگل، طرشت و کن که اکثرا در پهنه R121 (مسکونی) واقع شده‌اند، تجدید نظرشود، چراکه با این مجوز اکثر باغات این مناطق تغییر کاربری پیدا می‌کنند و به مسکونی تبدیل می‌شوند.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران که به‌دلیل پاسخ به اعتراض برخی از اعضای شورا مبنی بر تغییر وضعیت تعدادی باغ در منطقه ازگل در جلسه حضور داشت، گفت: علت تخریب باغات مطرح شده، کم‌آبی، پراکنده بودن باغات، رهاشدن برخی از این باغات توسط مالکین و عدم‌رسیدگی منظم و مرتب از سوی مالکین بوده که منجر به خشک‌شدن تعداد زیادی از درختان اینگونه باغات شده است. وی با تأکید براینکه مدیریت شهری هیچ نقشی در تخریب اینگونه باغات نداشته، افزود: علت دیگر ازبین‌رفتن درختان این باغ‌ها مربوط به نوع و سن درختان است. به گفته مختاری، اکثر درختان این باغات درختان میوه بوده‌اند که با گذر زمان از نظر کشاورزی مثمر نیستند و باید برای تغییر وضعیت آنها تصمیم دیگری گرفته شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه افراد سودجو در تخریب باغات نقش بسزایی دارند خاطرنشان کرد: اکنون 535پرونده تخریب باغات در قوه قضاییه وجود دارد که از طریق مراجع ذیصلاح باید تصمیم‌گیری شود. مختاری همچنین افزود: به جرأت می‌گویم تاکنون مجوز قطع هیچ‌گونه درختی در کمیسیون ماده هفت صادر نشده، بلکه درصورت نیاز و واقع‌شدن درختان در پروژه‌های عمرانی سطح شهر اینگونه درختان جابه‌جا شده‌اند. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با اعلام اینکه شهرداری در حفظ و گسترش باغات اهتمام زیادی دارد گفت: شهرداری تهران از سال 84تا سال 90، 837هزار مترمربع از باغات خصوصی شهر تهران را تملک و تبدیل به پارک‌های عمومی کرده است.

دغدغه مشترک ما حفظ باغات است

بنابراین گزارش دیروز همچنین حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران به مصوبه شورای شهر تهران درخصوص حفظ باغات اشاره کرد و گفت: آیا مصوبه باغات که براساس آن قرار است 30درصد از باغ ساخته شود و 70درصد آن باقی بماند رعایت می‌شود؟ آیا 70درصد باغ حفظ شده است؟

وی افزود: اکنون که از نظر آب در وضعیت بحرانی قرار داریم، آبیاری باغات دچار مشکل شده است. وی با طرح این پرسش که آیا اگر با آب شهری باغ‌ها آبیاری شوند از نظر شرعی وقانونی این کار درست است یا نه؟ گفت: بنابراین آیا قنات‌هایی که در مسیر پروژه‌های عمرانی قرار می‌گیرند و مسیرشان مسدود می‌شود، به مسیر اصلی خود باز گردانده می‌شوند؟

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با اشاره به اینکه زحمات مدیریت شهری در توسعه فضای سبز نادیده گرفته نمی‌شود، گفت: اراده مشترک شورا و شهرداری در رابطه با توزیع و توسعه فضای سبز نتایج مثبتی داشته است اما تغییر کاربری باغات یا به‌صورت پنهانی در مکان‌های محصور اتفاق می‌افتد که از چشم شهرداری دور است و یا اینکه به‌صورت عینی اتفاق می‌افتد که نگران‌کننده است.

شهرداری تهران به‌دنبال قطع درختان نیست

 همچنین محمدباقر قالیباف شهردار تهران در چهارصد و هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که اختصاص به بررسی وضعیت باغات شهر تهران داشت حضور یافت و با تأکید بر اینکه در شهرداری تهران به‌دنبال قطع درختان نیستیم گفت:در شهری مثل تهران با چنین وسعت، به‌طور قطع و یقین اتفاقاتی می‌افتد که منجر به نابودی درختان می‌شود ولی شهرداری تهران به‌دنبال قطع و نابودی درختان نبوده است.

وی با اشاره به اینکه درختانی که به‌دلیل اجرای برخی پروژه‌های عمرانی مجبور به جابه‌جایی آنها هستیم را در بوستان ولایت و پارک‌های عمومی غرس می‌کنیم، افزود: درهیچ دوره‌ای از شهرداری، 82 هکتار تملک باغ توسط شهرداری صورت نگرفته است. قالیباف تصریح کرد: کمیسیون ماده پنج خرید تعدادی باغ را به شهرداری تهران پیشنهاد کرده که برای این منظور حدود 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

کد خبر 179200
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز