گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گزارش داد: ارزش کل بورس‌های دنیا در نیمه‌نخست سال‌جاری میلادی روند روبه‌رشدی را سپری کرده‌اند و معادل5.4درصد به ارزش کل بورس‌های دنیا افزوده شده است.

به گزارش همشهری، هرچند پس از پایان بحران مالی سال 2008 ناشی از اوراق بدهی منتشرشده در آمریکا، نگرانی‌ها از بدهی دولت‌های اروپایی بر بحران اقتصادی دنیا دامن زد اما تازه‌ترین گزارش‌ها از روند صعودی بازار‌های مالی دنیا حکایت دارد.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار روز گذشته تازه‌ترین گزارش خود را منتشر کرد و در آن به بررسی وضع بورس‌های جهان در نیمه نخست سال پرداخت در این گزارش اشاره شده که بازار‌های مالی دنیا به‌ویژه آسیا روند رو‌به‌رشدی را سپری کرده‌اند و کمترین رشد مربوط به بورس‌های خاورمیانه و اروپا بوده است.

مقایسه گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار با میزان ارزش کل بورس تهران نشان می‌دهد که حرکت بازار سهام ایران در شش‌‌ماه گذشته خلاف جهت بورس‌های جهانی حرکت کرده و با وجود شیب صعودی بازار‌های مالی دنیا حرکت بورس تهران روند نزولی را سپری کرده است و فقط در طول چهار ‌ماه گذشته نزدیک به 20میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار ارزش کل بورس‌های دنیا از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون از 47هزارو199میلیارد دلار به 49هزارو735میلیارد دلار رسیده و معادل 5.4درصد رشد کرده است. در این میان بیشترین میزان رشد مربوط به بورس‌های کشور‌های قاره آمریکا بوده و ارزش بورس‌های این منطقه در شش‌‌ماه گذشته میلادی از 19هزارو 587میلیارد دلار به 21هزارو361میلیارد دلار رسیده است.

این رقم نشان می‌دهد که ارزش کل بورس‌های این منطقه 9.1درصد رشد کرده است اما این میزان هنوز به سطح پایان‌ماه ژوئن سال 2011نرسیده، چرا که در این تاریخ ارزش کل بورس‌های آمریکایی 22هزارو582میلیارد دلار محاسبه شده بود. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ارزش کل بورس‌های آسیای شرقی نظیر هنگ‌کنگ، توکیو، سنگاپور، شانگهای چین، هند و مالزی با 4.6درصد رشد به 15هزار و396میلیارد دلار رسیده است.

ارزش کل بورس‌های این منطقه هم هنوز به سطح یک سال گذشته نرسیده است و نسبت به یک سال گذشته 11.8درصد کاهش نشان می‌دهد. اما با وجود رشد ارزش سهام شرکت‌های مناطق دیگر دنیا گزارش فدراسیون جهانی نشان می‌دهد که ارزش بورس‌های اروپا، آفریقا و خاورمیانه در این مدت چندان رشد نکرده و هنوز فاصله زیادی با بحران‌های مالی چند سال گذشته نگرفته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بورس‌های منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه هم در نیمسال نخست سال‌جاری میلادی فقط سه‌دهم درصد رشد کرده و از 12هزارو942میلیارد دلار به 12هزارو978میلیارددلار رسیده است. ارزش بورس‌های این منطقه هنوز نسبت به یک سال گذشته 20درصد پایین‌تر هستند چون ارزش کل بورس‌های این منطقه در پایان‌ماه ژوئن 2011معادل 16هزارو305میلیارد دلار
برآورد شده بود.

کد خبر 179073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز