مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

المیرا صدیقی: محققان ژاپنی روباتی به شکل سوسک اختراع کرده‌اند که با ورود به بدن از طریق یک شکاف،‌ نیاز به عمل جراحی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

علم با سرعت سرسام‌آوری پیشرفت می‌کند. آخرین اختراع محققان ژاپنی، روباتی به شکل سوسک است که با ورود به بدن از طریق یک شکاف،‌ نیاز به عمل جراحی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

محققان ژاپنی نمونه اولیه‌ این روبات را که از انواع روبات‌های مینیاتوری است و 5 گرم وزن دارد، طراحی کرده‌اند که می‌تواند از یک شکاف ایجاد شده توسط جراحان در پوست، وارد بدن شده و اقدامات پزشکی را در داخل بدن به انجام برساند.

 این روبات با دو سانتی‌متر طول، نتیجه تلاش سه ساله محققان دانشگاه ریتسومیکان است که با دارا بودن وسایل پزشکی متنوع بسیار کوچک شامل یک دوربین کوچک، حسگرها و تزریق‌گر دارو می‌تواند نیاز به عمل جراحی را کاهش ‌دهد.

زمان زیادی از تولید روبات‌هایی که برای عکسبرداری به داخل بدن انسانها ساخته شده است نمی‌گذرد که اکنون محققان توانسته‌اند این روبات را که مزیت‌های بسیار بیشتری دارد اختراع کنند.

 این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد روبات‌های جراح می‌توانند باعث افزایش دقت در حین اعمال جراحی شوند. چندی پیش، گروه تحقیقاتی دیگری از دانشگاه نگویای ژاپن در راستای گسترش هرچه بیشتر از روبات‌ها برای کمک به انسان‌ها در زمینه‌های پزشکی، در نمایشگاه روباتیک ژاپن روباتی را در معرض نمایش قرار دادند که به عنوان یک جراح واقعی عمل می‌کرد.

 این روبات وارد رگ‌های خونی می‌شد و با هدایت این روبات، دانشجویان رشته پزشکی و سایر پزشکان می‌توانستند طریقه ورود به رگ‌های خونی بدن بیمار و مراقبت‌های قلبی عروقی را به صورت عملی آموزش ببینند.

البته این روبات، فقط جنبه آموزشی ندارد و با آن می‌توان بدون انجام جراحی‌های باز بیمار را درمان کرد.

یکی دیگر از مهمترین ابداعات در زمینه روبات‌ها را هم شرکت هوندا به بازار معرفی کرده است. آنچه هم‌اکنون شرکت هوندا از آن به عنوان فناوری «تعامل مغز و روبات» یاد می‌کند، در واقع پیشرفتی است که در پی تحقیقات قبلی در همین زمینه حاصل شده است.

در تحقیقات گذشته برای انتقال سیگنال‌های مغز به روبات معمولا از عمل جراحی برای قراردادن سیم‌های رابط الکترونیکی درون بدن انسان استفاده می‌شد و در برخی دیگر نیز افراد استفاده‌کننده باید در زمینه ارسال سیگنال‌های خود به روبات آموزش می‌دیدند که نتایج کار نیز معمولا در زمینه خواندن سیگنال‌های مغزی چندان دقیق نبود.

 آمریکایی‌ها هم در راستای گسترش استفاده از روبات‌های پزشک، اعلام کرده‌اند که در حال کار روی روبات کوچکی هستند که از طریق یک شکاف وارد بدن شده و مشکلات قلبی را درمان می‌کند و همانند دیگر روبات‌ها به افزایش مهارت‌های پزشکان در اتاق عمل کمک می‌کند.

روبات دیگری نیز مدتی قبل با مهارت فیلمبرداری، که یک گروه از محققان در مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوهاما آن را ساخته‌اند، معرفی شد که می‌تواند در درون معده یا شکم بیمار حرکت کند و زوایای مختلف قسمت‌هایی را که باید معالجه شوند به جراح نشان دهد. این روبات که ماه‌ها از معرفی آن می‌گذرد، همچنین مجهز به یک سوزن قابل جمع شدن است که به آن امکان می‌دهد از درون بدن بیمار نمونه‌برداری کند.

کد خبر 17906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز