جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آن‌لاین – محمد رسولی: ژاپنی‌ها در صنعت روباتیک خیلی جدی هستند و روز به روز بر تلاش در جهت پیشرفت این صنعت می‌افزایند.

 آنها در آخرین اقدام خود رباتی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای صاحبش چای سرو کند. هفته گذشته محققان دانشگاه توکیو ربات جدیدی را به نمایش گذاردند که کاملاً شبیه انسان است و به جای چشمانش از دوربین استفاده شده است و می‌تواند چای را از داخل ظرف مخصوص به داخل فنجان بریزد. سپس ربات دیگری که دارای چرخ است آن‌را به سمت مقصد حمل می‌کند و برای کنترل آن سنسور و دوربین‌ بر روی سقف و میزها نصب می‌گردد.

ژاپنی‌ها معتقدند که زندگی بشر به سرعت در حال رشد بوده و احتیاج است که برای افزایش این سرعت و حذف کارهای اضافی و روزمره از ربات‌ها استفاده شود. ضمن اینکه بشر از دستور دادن به دیگری همواره لذت برده است و می‌تواند این نیازش را با ربات برطرف کند. ضمن اینکه یک‌پنجم مردم این کشور بالای 65 سال سن دارند و به دلیل مشغله فرزندان، تنها زندگی می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند کمک زیادی به آنها نمایند.

ژاپنی‌ها تولیدات زیادی در صنعت ربات‌سازی انجام داده‌اند. تکنولوژی مانیتورینگ، که با کمک سنسورهای نصب شده در محیط به هنگام ورود انسان به داخل اتاق چراغ را به صورت اتوماتیک روشن می‌کند، اکنون در ژاپن بسیار همه‌گیر شده و بعد نیست در کشورهای دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. از دیگر ساخته‌های آنها می‌توان به ربات آسیمو اشاره کرد که به اندازه یک بچه کوچک بوده و توسط شرکت هوندا ساخته شده است. آسیمو مسئول خوشامدگویی در مجالس و کنفرانس‌ها و راهنمایی مهمان‌ها است. پاپرو، ربات شرکت NEC از آسیمو نیز کوچکتر است و با چرخ حرکت می‌کند و می‌توانست به افراد سالخورده کمک کرده و با آنها هم صحبت شود. این ربات تا سال 2004 تولید می‌گردید اما دیگر تولید نمی‌شود.
ربات پیش‌خدمت علاوه بر سرو چای، توانایی حمل بشقاب را نیز دارد. این ربات توسط شرکت کاوادا ساخته شده است.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 16965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز