چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

بحث مهریه و زندانیان محکوم به پرداخت آن همچنان از دغدغه‌های دستگاه قضایی است، چنان‌که بیشترین بحث‌های حاشیه بیست‌ودومین جشن گلریزان ستاد دیه به موضوع مهریه اختصاص داشت.

در این مراسم وزیر دادگستری از پرداخت وام 20میلیون تومانی به بدهکاران مهریه خبر داد و مدیرعامل ستاد دیه هزینه آزادی زندانیان مربوط به مهریه را حدود ۶۰۰میلیارد تومان بر‌آورد کرد.وزیر دادگستری در این مراسم گفت: با تصویب هیأت دولت تولیدکنندگان و کارآفرینان زندانی که صلاحیت و استحقاق آنان توسط ستاد دیه و وزیر دادگستری احراز شود، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند که حداکثر وام پرداختی در مورد مهریه 20میلیون تومان است.

سیدمرتضی بختیاری افزود: براساس این مصوبه، دولت، وزیر دادگستری را مجاز کرده است در موارد خاص و ضروری از جهت تعداد اقساط و مبلغ بازپرداخت وام دریافتی محکومانی که قادر به پرداخت اقساط وام خود نیستند، با پیشنهاد مدیرعامل ستاد دیه یا رأسا تصمیم مقتضی اتخاذ و مراتب را برای اجرا به بانک عامل اعلام کند.

وی گفت: جمع کارمزد متعلقه به نسبت، به تعداد اقساط ماهانه اضافه می‌شود. سررسید پرداخت نخستین قسط، حداقل سه‌ماه پس از آزادی مددجو از زندان است. بر این اساس، توزیع تسهیلات موضوع این آیین‌نامه به تفکیک هر استان براساس تعداد مددجویان آن استان به پیشنهاد ستاد مرکزی دیه و تأیید وزیر دادگستری است.

همچنین ستادهای دیه موظفند که هر سه‌ماه یک‌بار گزارش عملکرد خود را بر مبنای گزارش بانک‌های عامل تنظیم و از طریق ستاد مرکزی دیه به وزارت دادگستری ارائه کنند تا پس از بررسی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ارسال شود.
بختیاری گفت: براساس این مصوبه، کارمزد تسهیلات اعطایی به مددجویان، معادل حداقل کارمزد متعارف در نظام بانکی برای تسهیلات قرض‌الحسنه است.

بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات یادشده برای ایجاد پوشش بیمه عمر مددجویان استفاده کنند. همچنین بانک‌های عامل موظفند، پس از معرفی مددجویان، نسبت به پرداخت وام مذکور مطابق مقررات حداکثر ظرف 20روز کاری اقدام و نتیجه را به مرجع معرفی‌کننده اعلام کنند.

هزینه 600میلیاردی آزادی زندانیان مهریه

مدیرعامل ستاد دیه نیز در این مراسم گفت: هزینه آزادی زندانیان مربوط به مهریه حدود ۶۰۰میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم برای نیمی از این مبلغ رضایت شاکیان را جلب کنیم.اسدالله جولایی در این مراسم اظهار داشت: در 22سال گذشته بیش از 60هزار نفر از افرادی که به‌خاطر دیه و بدهکاری‌های غیرکلاهبرداری به زندان رفته بودند، با کمک ستاد دیه آزاد شدند.

جولایی با اشاره به قانون اصلاح بیمه شخص‌ثالث ادامه داد: اگر این قانون اصلاح نمی‌شد امروز آمار زندانیان جرائم غیرعمد را باید 50هزار نفر اعلام می‌کردیم. در سال82 بیش از 30هزار نفر وارد زندان شدند و در حال حاضر حدود دوهزار نفر بابت دیه در زندان‌ها داریم که 50درصد آن موارد مربوط به تصادفات رانندگی است.

وی با بیان اینکه پنج‌هزار و 38نفر بدهکاران دیه، هفت‌هزار و 775نفر محکومان مالی و 348نفر نیز زندانیان زن بودند، گفت: خیرین در مراسم جشن گلریزان‌ سال گذشته در سراسر کشور، حدود 14میلیارد تومان کمک کردند.جولایی با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی برای جلوگیری از تلف‌شدن انسان‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود هزار نفر در زمینه مهریه در زندان‌ها بلاتکلیف هستند و برای تمام زندانیان مهریه نیاز به 600میلیارد تومان پول نیاز داریم که امیدواریم بتوانیم برای نیمی از این مبلغ رضایت بگیریم.

وی با بیان اینکه از خیرین نیز تقاضا داریم تعهدات خود را در این زمینه عملی کنند تا ما هم برای وصول آنها متحمل هزینه نشویم، گفت: به‌عنوان مثال آقایی به نام «ن» سال گذشته مبلغی را تعهد کرد ولی یک قران هم وصول نشد؛ این آقا امسال هم می‌خواستند مبلغی را تعهد کنند اما من از بردن نام این فرد خودداری می‌کنم.

هدیه رهبر انقلاب به ستاد دیه کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی 80میلیون تومان برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به ستاد دیه کشور کمک کرد. در مراسم گلریزان ستاد دیه کشور اعلام شد که مقام معظم رهبری برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مبلغ 80 میلیون تومان به ستاد دیه کشور کمک کرده‌اند. همچنین رئیس‌جمهور 50‌میلیون تومان، رئیس قوه قضاییه 50 میلیون تومان و رئیس مجلس شورای اسلامی 30 میلیون تومان به ستاد دیه کشور در ‌ماه مبارک رمضان اهدا کرده‌اند.

کد خبر 178845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز