چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

جواد حمیدی: جورج بوش در سفری به آمریکای لاتین تا کنون از 4 کشور برزیل، اروگوئه، کلمبیا و گواتمالا دیدن کرده است و قرار است در آخرین ایستگاه به مکزیک برود.

پس از 6 سال نادید گرفتن آمریکای لاتین رییس جمهور ثروتمند ترین کشور دنیا اکنون در صدد است سیاستی جدید را در قبال این منطقه در پیش گیرد تا به اصطلاح نوعی موفقیت در عرصه سیاست خارجی برای دستگاه دیپلماسی خود رقم بزند.

اما بنظر می رسد به‌دلیل وضعیت ناکارآمد و جایگاه متزلزل واشنگتن در بین پایتخت های آمریکای لاتین، این سفر نیز دست آورد چندانی برای بوش و کاخ سفید در پی نداشته باشد.

گفتگوی اختصاصی همشهری با جفری دیویدوف سفیر سابق‌آمریکا در مکزیک درباره این سفر را بخوانید. همچنین دیویدوف در حال حاضر مدیر مؤسسه‌آمریکا در واشنگتن است.

بوش در این سفر به‌دنبال چه خواهد بود؟

 بدیهی است انتظارات بوش در هر یک از این کشورها متفاوت باشد. برای مثال برزیل که ایستگاه اصلی بوش نیز محسوب می شد، مهمترین بحث به سیاست انرژی و موضوع اتانول باز می گشت.

در اروگوئه مهمترین موضوع نخستین گام در جهت موافقت نامه تجارت آزاد بود. اما در کلمبیا که یکی از مهمترین حامیان بوش در منطقه محسوب می شود بوش در خصوص اشاعه دمکراسی، نحوه مقابله و قاچاق مواد مخدر و البته طرح کلمبیا – کمک مالی‌آمریکا به این کشور- بحث شد.

سپس رییس جمهور ثروتمند ترین کشور دنیا پای در یکی از فقیر ترین کشورهای دنیا گذاشت و بی تردید در این کشور در حمایت از اسکار برگر – رییس جمهور گواتمالا- در خصوص مرحله گذار از دیکتاتوری به دمکراسی آزاد در این کشور سخن می گوید.

وی سپس در مکزیک به دیدن فیلیپه کالدرون خواهد رفت تا درخصوص ابعاد گسترده منافع دوجانبه با این کشور همچون مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و تجارت به بحث و تبادل نظر بپردازد.

  • در مورد مکزیک بیشتر توضیح دهید. کالدرون سه ماه است در صدر امور قرار گرفته است. آمریکا چه کمکی می تواند به وی و دولت وی بکند؟

همانطور که می دانید بوش در روزهای آغازین حضورش در کاخ سفید  اعلام کرد آمریکا مهمترین رابطه در عرصه سیاست خارجی را – در منطقه – با مکزیک داشته است و وعده های فراوانی نیز برای کمک به این کشور داد.

اما پس از 11 سپتامبر مکزیک نیز همچون بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین از رادار خارج شدند و اکنون بوش درصدد است این شکاف ایجاد شده را ترمیم نماید که فکر می کنم کار بسیار دشواری باشد.

امروز بحث مهاجرت و تجارت باردیگر کاخ سفید را بر آن داشته است تا نگاهی جدید تر به مکزیک داشته باشد.

  • وزارت خارجه‌آمریکا اعلام کرده است امسال سال مشارکت باآمریکای لاتین خواهد بود. آیا اندکی اغراق در این باره بچشم نمی خورد؟

همین طور است. دولت درواقع پس از 11 سپتامبر بطور کل امریکای لاتین را فراموش کرد. اما فکر می کنم بوش و دولت وی مصمم است به هر طریق ممکن نوعی موفقیت سیاسی را برای خود در این منطقه به ارمغان آورد.

دولت بوش در بسیار ی از نقاط جهان با مشکلات کوچک و بزرگ بویژه در عرصه سیاست خارجی دست و پنجه نرم می کند و شاید دلیل بازگشت به‌آمریکای لاتین به همین خاطر باشد.

کد خبر 17882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز