یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

دولت بوش در هنگامه بالا گرفتن خصومت‌ها با واشنگتن در آمریکای لاتین دوستی نزدیک‌تر از کلمبیا در سطح منطقه ندارد.

دولت بوگوتا، پایتخت کلمبیا از آغاز دهه جاری تاکنون چهار میلیارد دلار کمک بلاعوض از واشنگتن دریافت کرده تا علیه چریک‌های شورشی که علاوه بر اختلافات ایدئولوژیک با دولت دستی هم در قاچاق مواد مخدر دارند، بجنگند.

با این حال بحرانی در حال گسترش که جوخه‌های اعدام شبه نظامیان کلمبیایی را که زیر مجموعه گروه‌های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر تلقی می‌شوند به نزدیک‌ترین دستیاران آلوارو اورایبه، رئیس‌جمهور کلمبیا پیوند می‌دهد وجهه تنها متحد منطقه‌ای آمریکا را بیش از هر زمانی در گذشته مخدوش کرده است.

سنگینی این رسوایی به وضوح بر دیدار کوتاه جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا از بوگوتا سایه افکنده بود.

مقارن با شکل‌گیری رسوایی اخیر دمکرات‌ها در کنگره ایالات متحده باید درباره دو موضوع مهم که تأثیری عمیق بر روابط بوگوتا و واشنگتن می‌گذارد، تصمیم‌گیری کنند.

توافقنامه حذف تعرفه‌های تجاری بین آمریکا و کلمبیا که مدتی قبل بین بوش و اورایبه امضا شد و درخواست کاخ سفید برای اعطای کمک 9/3 میلیارد دلاری جدیدی به بوگوتا در زمره مواردی هستند که کنگره باید طی روزهای آتی در موردشان تصمیم‌گیری کند.

علاوه بر ایراد اتهام همکاری نزدیکان اورایبه با گروه‌های سازمان یافته قاچاق مواد مخدر، مخالفان رئیس‌جمهور متحدان سیاسی او را به نقض حقوق بشر از جمله استفاده از اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی برای اعمال فشار به فعالان سیاسی و ترور رؤسای اتحادیه‌های کارگری، اساتید دانشگاه‌ و سایر چهره‌‌های برجسته گروه‌های اپوزیسیون دولت متهم می‌کنند.

این اتهامات پیش از این بازداشت خورخه نگوئه‌را، رئیس پیشین پلیس مخفی کلمبیا را رقم زد که از نزدیکان اورایبه است و به دنبال پیروزی او در انتخابات  ریاست جمهوری به این سمت منصوب شده بود.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات ایالت ورمونت که ریاست شورای نظارت بر کمک‌های بلاعوض به کلمبیا را به عهده دارد با  اشاره به افشای رسوایی‌های پیاپی در این کشور می‌گوید: در ایالات متحده اورایبه را چهر‌ه‌ای مقبول می‌پندارند اما شاید لازم باشد اکنون از خود بپرسیم عملکرد او واقعاً تا چه حد قابل  قبول است.

وی می‌افزاید: زمان آن فرا رسیده که اندکی درنگ کنیم و از خود بپرسیم ثمره کمک‌های ما به دولت کلمبیا چه بوده است.بسیاری بر این باور هستند که نباید اظهارات لیهی و انتقادات گاه و بیگاه برخی مقامات ارشد ایالات متحده از دولت کلمبیا را  نارضایتی واشنگتن از عملکرد اورایبه تقلی کرد.

مقامات دولتی در بوگوتا سعی کرده‌اند فساد دولتی را در سایه پیشرفت‌های به دست آمده در سال‌های اخیر بی‌اهمیت جلوه دهند.

فرانسیسکو سانتوس، معاون رئیس‌جمهور کلمبیا  اخیراً در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته بود: کلمبیا می‌رفت تا به سودان دیگری تبدیل شود اما ما موفق به مهار خشونت‌ها شدیم. او در این اظهارات به نگرانی از احتمال در غلطیدن کلمبیا به ورطه هرج و مرج با ادامه خشونت‌ها در گذشته اشاره داشت.

مقامات دولتی کلمبیا می‌گویند دیدار بوش از این کشور که اولین سفر یکی از رؤسای جمهور آمریکا به کلمبیا پس از دیدار  1982 رونالد ریگان، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا  از بوگوتاست نشانگر بهبود شرایط  امنیتی در این کشور است.

آنچه آنها از اشاره به آن خودداری می‌کنند این که با وجود آن که کلمبیا به بزرگترین دریافت کننده کمک‌های بلاعوض ایالات متحده در خارج از خاورمیانه تبدیل شده این کشور کماکان بزرگترین تولید کننده کوکائین در جهان است.

هنوز هم مخالفان  سیاسی در این کشور به جوخه‌های اعدام سپرده می‌شوند و مردم این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با فقر هستند.

کد خبر 17575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز