سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جورج بوش رییس جمهوری آمریکا در آخرین مرحله از سفر هفت روزه خود به آمریکای لاتین وارد مکزیک شد.

به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود بوش در این سفر درباره مسائلی نظیر مهاجرت، نظارت بر مرز‌ها (میان آمریکا و مکزیک) و قاچاق مواد مخدر با مقامات مکزیکی به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

در همین چارچوب جورج بوش در آخرین روز دوشنبه 12 مارس(21 اسفند) به شهر مریدا واقع در ایالت یوکاتان، که در شمال شرقی مکزیک قرار دارد، رفت تا در آن جا با یکی از نزدیکترین متحدین خود فلیپه کالدرون رییس جمهوری  مکزیک دیدار کند.

گفته می‌شود یکی از عمده ترین مباحث میان دو طرف اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از  قاچاق مواد مخدر خواهد بود.برخورد و مواجهه با کارتل‌های قاچاق مواد مخدر از الویت‌های دولت فلیپه کالدرون از زمان آغاز ریاست جمهوری وی بوده است.

دولت کالدرون در واقع با اعزام  نیرو‌های فدرال تلاش کرده است نفوذ باند‌های قاچاق در برخی ایالت‌های این کشور را از بین ببرد.

به رغم آنکه دو طرف از متحدان نزدیک یکدیگر محسوب می‌شوند، اختلافاتی نیز رابطه آن دو را با نوعی محدودیت مواجه کرده است.فلیپه کالدرون از آغاز به عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری همواره از سیاست دولت بوش مبنی بر ساخت دیوار حائل میان مرز دو کشور مکزیک و آمریکا انتقاد کرده است.به اعتقاد کارشناسان بعید به نظر می‌رسد دو نفر بتوانند در این مورد به توافق دست پیدا کنند.

سفر بوش به مکزیک در حالی انجام می‌گیرد که در تمامی مراحل سفر وی به کشور‌های آمریکای لاتین مردم معترض به سیاست‌های آمریکا علیه رییس جمهوری این کشور تظاهرات کردند.

علاوه بر این هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا که به طور همزمان در سفر به کشور‌های لاتینی به سر می‌برد در سخنان خود که در بولیوی و نیکارراگوئه ایراد شدند به شدت از سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده است.او در جریان تور دوره‌ای خود بارها از نفوذ امپراطوری آمریکا در کشور‌های لاتینی انتقاد کرده است.

همزمان با ورود جورج بوش به مکزیک چاوز نیز وارد پورتو پرنس پایتخت هاییتی شده و در آنجا دهها هزار نفر وی را مورد استقبال قرار داده‌اند.او پیش از این نیز دیدار کوتاهی از جامایکا داشت.

کد خبر 17719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز