گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی روز گذشته خود از طرح جدایی شهر ری از تهران انتقاد کرده و این طرح را غیرکارشناسی و غیرممکن اعلام کردند.

در ابتدای جلسه مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور به فاجعه و کشتار مردم مسلمان میانمار اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 70سال است که مردم مسلمان میانمار در این منطقه ساکن هستند ولی آنها را به‌عنوان شهروند نمی‌پذیرند و در شرایط سخت و ناگوار زندگی می‌کنند. در حال حاضر حدود 51هزار نفر از آنان را قتل‌عام کرده‌اند که این روسیاهی برای آنهایی که ادعا دارند طرفدار حقوق بشر هستند، می‌ماند.

مهدی چمران طی سخنانی خارج از دستور جلسه با اعلام اینکه مناطق تهران مانند اعضای بدن هستند و چند تکه‌کردن آن ممکن نیست، تأکید کرد: تهران در محل قدیم ری گسترش یافته و بخشی از ری قدیم است بنابراین شهر جدیدی نبوده که به آن وصل شده باشد و اکنون بخواهند آن را جدا کنند. از نظر رئیس شورای اسلامی شهر تهران اساسا جدایی و خط انفصالی وجود ندارد زیرا تهران از شمال شمیران تا جنوب ری را شامل می‌شود و براساس طرح تفصیلی تا جنوب فرودگاه امام همگی محدوده تهران است ضمن اینکه طرح جامع تهران که محدوده پایتخت را به‌خوبی مشخص کرده، به‌تصویب شورای‌عالی شهرسازی و شخص رئیس‌جمهور رسیده است.

چمران گرچه جداشدن شهرری از تهران را به این دلیل که شهرداری بیش از درآمد منطقه برای ری هزینه می‌کند از لحاظ مالی به نفع شهرداری دانست اما گفت: از مردم و مسئولان محلی منطقه 20تهران نظر موافقی در مورد این جدایی نشنیده‌ام. چمران با تأکید بر اینکه من نمی‌گویم ری بلکه می‌گویم منطقه‌20، گفت: نیاییم در شهرمان مانند دیوار برلین یک حصار آهنی بکشیم و تهران را از اطراف جدا کنیم؛ مدیریت یکپارچه و تجمع شهرها به نفع ماست.

یکی از دلایلی که نگرانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران را بابت جدایی منطقه 20 از تهران تشدید می‌کند وجود تجربیات تلخ گذشته بابت جداسازی شهر قدس و چهاردانگه و... بود. چمران در این‌باره گفت: عقل سلیم می‌گوید این نگرانی را درنظر بگیریم مثلا نگرانی بابت زمین‌های کشاورزی در محدوده ری که نمی‌دانم بعد از این تفکیک چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؛ این زمین‌ها باقی می‌مانند یا به سوله تبدیل می‌شوند. وی از خدا خواست که در این‌باره علمی عمل شود و گفت: دست دلسوزان کشور را صمیمانه می‌بوسیم و امیدواریم ضرر و آسیبی به مردم نرسد و با چنین اقدامی آشفته‌بازاری ایجاد نشود.

چمران گفت: از مسئولان دولت دعوت نمی‌کنیم بلکه خواهش می‌کنیم بیایند و جلسات کارشناسی بگذارند چه در شورای شهر، چه در هرجای دیگر، حتی فرمانداری شهرری. من در خدمتشان هستم تا با طرح نظرات کارشناسی این مسئله را حل کنیم.

از مجلس درباره جدایی منطقه 20 از تهران استفساریه بگیریم

علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور مسئله تفکیک ری از تهران را براساس مبانی علمی مدیریت و قانون مصوب مجلس بررسی کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که جدایی شهر ری از تهران کاری غیرقانونی و غیرکارشناسی است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: 15نماینده شورا در اینجا حضور دارند اما با هیچ‌کدام حتی آقای چمران که 10 سال ریاست شورای شهر تهران را برعهده دارند در مورد این جداسازی صحبت یا مشورت نشده است.وی با استناد به آمار و ارقام گفت: از زمان طرح جدایی شهر ری از تهران قیمت زمین در شهر ری 35درصد کاهش یافته است.

حتی سه سرمایه‌گذار بعد از شنیدن این خبر از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ در شهرری منصرف شدند، ضمن اینکه سرنوشت اراضی کشاورزی شهر ری هم در خطر است بنا براین شواهد نشان می‌دهد اجرایی شدن این طرح غیرکارشناسی است و باید از مجلس در این‌باره استفساریه بگیریم. وی با طرح این موضوع که در طرح جامع، شهر تهران به‌صورت یکپارچه دیده شده و رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده و تبدیل به قانون شده اما معلوم نیست چه کسانی به‌دنبال تغییر آن هستند، گفت:

براساس طرح تفصیلی، ری مرکز تجارت جهانی پایتخت درنظر گرفته شده است و شمیرانات نیز قطب گردشگری تهران است و نمی‌توان این دو طرح را که به امضای شورای‌عالی شهرسازی رسیده و رئیس‌جمهور آن را امضا کرده است نادیده بگیریم. این طرح حتی با سیاست دولت مبنی بر تمرکز زدایی از پایتخت نیز تناقض دارد.

بحران‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی،‌ حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری نیز از نظر این عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر از معایب و تهدیدات جدایی ری از تهران است و در واقع با اجرای این طرح آسیب پذیری منطقه 20افزایش خواهد یافت.به گفته دبیر درآمد سالانه شهرداری منطقه20، 30میلیارد تومان است و این در حالی است که شهرداری تهران 250میلیارد تومان در این منطقه هزینه می‌کند.

به‌عنوان مثال شهرداری تهران تنها 100میلیارد تومان بابت ساخت اتوبان امام‌علی و 200میلیارد تومان بابت احداث خط شش مترو در شهرری هزینه می‌کند این درحالی است که وزارت راه سال‌هاست بابت ساخت کمربندی دوم شهرری نتوانسته کاری از پیش ببرد.
وی ادامه داد: کسانی که تصمیم جدایی ری از تهران را می‌گیرند اهل این منطقه نیستند و دلشان برای مردم این منطقه نمی‌سوزد اما من به‌عنوان نماینده مردم در شهر تهران از دوستان تصمیم‌گیرنده خواهش می‌کنم در این طرح تجدید نظر کنند.

در ادامه، پروین احمدی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌و بودجه شورای شهر تهران، درحالی‌که چهار نفر از نمایندگان مردم پایتخت در مخالفت طرح جدایی ری از تهران نطق پیش از دستور داشتند، در سخنانی به دفاع از نظر دولت در این رابطه پرداخت. وی با بیان اینکه موضوع جدایی ری از تهران در حیطه اختیارات شورای شهر نیست، گفت:

ما می‌توانیم پیشنهاد و نظرات خود را عنوان کنیم اما خوب بود در جلسه مشترکی از نمایندگان دولت هم دعوت به عمل می‌آمد و این موارد در آن جلسه عنوان می‌شد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اجرای جدایی ری از تهران به عمر این دوره شهرداری و دولت نمی‌رسد. بهتر این است که در یک جلسه مشترک و با طرح نظرات کارشناسی به این موضوع پرداخته شود.

تهران از زیرنظر استانداری خارج شود

حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در مخالفت با طرح جداسازی شهرری از تهران به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت: کار اساسی این است که شهر تهران را از زیرنظر استانداری خارج کنند و اگر مدیریت یکپارچه که در قانون برنامه سوم و چهارم دیده شده اجرایی شود، خدمت بزرگی به شهر تهران است.

از نظر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران حتی اگر ری از تهران جدا شود باز هم نمی‌توانیم در مورد آن بی‌تفاوت باشیم، همانطور که نسبت به شهر قدس و چهاردانگه، باقر آباد و کهریزک بی‌تفاوت نیستیم. بالاخره بیش از 100سال است که باهم بودند لذا واقعا از دولت می‌خواهم با توجه به موفقیت‌ها و رشد چشمگیری که در 10سال گذشته ازسوی مدیریت شهری تهران برای شهر ری فراهم شده به این پیشنهاد عمل کند و یک فرمانداری کل تشکیل دهد و تهران را از زیرنظر استانداری خارج کند.

به گفته بیادی حتی نماینده شهریار، امام جمعه این شهر و شورایش طوماری تهیه کردند و از ما خواستند تا دوباره به شهر تهران متصل شوند بنابراین خواهش می‌کنم مسئولان دولت با مسئله تفکیک ری از تهران احساسی برخورد نکنند، ما تکبری نداریم، خودمان به نزدشان می‌رویم تا جلسات کارشناسی برگزار کنیم ونهایتا به یک تفاهم اساسی برسیم.

آثار نامطلوب اکولوژیک برای استان تهران درصورت جدایی شهرری

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر از زاویه دیگری مخالفت خود با طرح جدایی شهر ری از تهران را مطرح کرد و گفت: عدم‌تمرکز در سیاستگذاری‌ها آثار بدی را به محیط شهری تحمیل می‌کند. از نظر ابتکار، اراضی کشاورزی شهرری و حریم آن برای ظرفیت‌های اکولوژیک تهران بسیار ارزشمند است.

درحالی‌که با اینگونه تصمیمات غیرکارشناسی به‌نظر می‌رسد بیشتر مسائل دیگری دنبال می‌شود، آن هم در شرایطی که مسائل اساسی در کشور وجود دارد و همه باید با همدلی و یکپارچگی برای حل آنها تلاش کنیم. طرح موضوع تفکیک ری از تهران اینگونه به ذهن متبادر می‌کند که مسائل دیگری در پشت آن قرار دارد. ابتکاربه طرح یک پیشنهاد پرداخت وگفت:

با توجه به این ظرف چند سال گذشته مدیریت شهری مسبب اتفاقات بزرگ و خوبی در شهر ری بوده، بهتر است ازمردم شهرری نظرسنجی شود تا بدانیم واقعا نظر مردم شهر ری چه هست. از مجلس نیز درخواست می‌کنم این مسئله را با نگاه کلان و توسعه مورد توجه قرار دهد، بررسی کند که این اتفاقات چه آثاری دارد و راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد کند.

کد خبر 178701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز