«توانایی غلبه بر تهدیدها» نخستین نقطه مثبت نظام جمهوری اسلامی ایران است که رهبر‌معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام با ایشان بیان کرده‌اند.

پرچم ایران

رهبر معظم انقلاب نقطه قوت اول جمهوری اسلامی را توانایی غلبه بر تهدیدها دانسته‌اند. به‌زعم ایشان جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود با انبوهی از تهدیدات سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی مواجه بوده است که از سوی دشمنان با هدف سرنگونی نظام (در حالت ایده‌آل) و یا لااقل عقب‌ نگاه داشتن آن طراحی شده‌اند. جنگ تحمیلی، توطئه‌های آمریکا، تحریم‌های اقتصادی به‌اصطلاح فلج‌کننده (چه به‌صورت انفرادی و چه از مجرای سازمان ملل متحد) و نیز تحریک قومیت‌ها ازجمله این تهدیدها بوده‌اند. اما جمهوری اسلامی ایران در کمال ناباوری و اعجاب همگان توانسته است خیل عظیم تهدیدات خارجی و داخلی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و امروز به اذعان صریح دشمنانش بسیار قدرتمندتر و باثبات‌تر از دیروز است.

به‌نظر می‌رسد راز غلبه نظام اسلامی بر تهدیدات براندازنده دشمنان در خلال سه دهه گذشته، اتصال به منبع فیاض قدرت الهی و درنتیجه قرارگرفتن آن در جریان شمول امدادهای غیبی و سنن حاکم بر نظام هستی است که البته به‌دلیل ماهیت غیرمادی از سوی سیاستمداران و تحلیلگران مادی‌گرای غربی هنگام ارزیابی قدرت ایران مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد. در حقیقت امام‌خمینی (ره) از همان ابتدا بنای نهضت خود را بر شالوده اتکال بر قدرت لایزال الهی استوار کرد و این منبع قدرت‌آفرین را در مواجهه با عظیم‌ترین قدرت‌های نظام بین‌الملل و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا به یاری طلبید. در سایه همین رابطه مقدس بود که نهال نوپای انقلاب با وجود همه دسیسه‌های بدخواهان بالید و همواره استوار ماند تا امروز که به درختی تنومند بدل شده است.

تحریم‌های به‌اصطلاح فلج‌کننده اقتصادی، تهدید دیگری بود که قدرت‌های بزرگ برای درهم‌شکستن مقاومت جمهوری اسلامی و واداشتن آن به تغییر رفتار و تمکین در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان بر سر راه کشور قرار دادند. اما این بار نیز وعده الهی که می‌فرماید: «إن الذین کفروا ینفقون أموالهم لیصدوا عن سبیل‌الله فسینفقونها ثم تکون علیهم حسره ثم یغلبون» (انفال، 36)؛ «آنان که کافر شدند، اموال خود را صرف می‌کنند تا از راه خدا جلوگیری کنند. در آینده نیز از اینگونه خرج‌ها خواهند داشت. سپس (اموال هزینه شده) مایه حسرت آنان می‌گردد و شکست می‌خورند». بنابراین تحریم‌های اقتصادی با وجود ایجاد برخی موانع ایذایی برای حرکت کشور، نتوانست فشار غیرقابل تحملی بر جمهوری اسلامی وارد ساخته و اهداف تحریم‌کنندگان را برآورده سازد. در عوض می‌بینیم که امروز جهان سرمایه‌داری و سردمدار آن ایالات متحده آمریکا درگیر یکی از بی‌سابقه‌ترین موج بحران‌های اقتصادی است. افزایش سرسام‌آور بدهی‌های مالی آمریکا، افت ارزش دلار در برابر سایر ارزها و به تبع آن کاهش اعتبار بین‌المللی آمریکا، سقوط شاخص‌های بازارهای سهام و رکود و بیکاری گسترده که به گسترش نارضایتی‌های اجتماعی انجامیده، شرایط اسفباری را برای کشورهای غربی رقم زده است.

رهبر معظم انقلاب در تحلیل شرایط امروز دشمنان نظام می‌فرمایند: « نباید فراموش کرد که نقاط قوت نیز همواره آسیب‌پذیر هستند و حفظ آنها در طول زمان مستلزم مراقبت هوشیارانه است. درصورت بروز غفلت‌ها، همین نقاط قوت ممکن است به نقاط ضعف و زوال بدل شوند.آنها راجع به ایران برنامه‌هایی داشتند؛ درست عکس آنچه آنها می‌خواستند، خدای متعال مقدر کرد و پیش آمد. آنها ایران را تحریم کردند، اما بحران اقتصادی گریبان خودشان را گرفت. آنها فتنه 88 را برای زمین زدن جمهوری اسلامی تقویت کردند... اما نظام‌ها و رژیم‌های وابسته به‌خودشان یکی پس از دیگری زمین خورده یا متزلزل شدند. آنها به عراق و افغانستان حمله کردند، برای اینکه ایران را محاصره کنند... اما خودشان محاصره شدند؛ پایشان در گل فرورفته، به دام افتادند؛ آنچه آنها درباره ما تدبیر و عمل کردند، خدای متعال عکسش را مقدر کرد و نشد.» پس یکی از مهم‌ترین نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران این است که به واسطه اتصال به منبع قدرت الهی، ظرفیت قابل توجهی برای از سرگذراندن تهدیدات براندازنده دارد. البته باید توجه داشت که این اتصال، دائمی و بی‌قید و شرط نبوده و تداوم آن به انجام دقیق مسئولیت‌ها بستگی دارد و درصورت قصور و کوتاهی نمی‌توان انتظار تحقق وعده نصرت الهی را داشت. با این حساب نباید فراموش کرد که نقاط قوت نیز همواره آسیب‌پذیر هستند و حفظ آنها در طول زمان مستلزم مراقبت هوشیارانه است. درصورت بروز غفلت‌ها، همین نقاط قوت ممکن است به نقاط ضعف و زوال بدل شوند.

کد خبر 178601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز